یک نماینده مجلس درباره تاثیر خوشه های صنعتی در توانمندسازی بنادر به « اقتصادسرآمد» می گوید

اشتغال پایدار با تامین خوشه‌های صنعتی در شهرهای ساحلی

گروه اقتصاددریایی - بنادر در سطح محلی محرک توسعة اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آیند. توسعة یک بندر به واسطه آثاری چون تمرکز یافتن زنجیره‌های تأمین جوامع کشور و امکان توسعه زنجیره‌های ارزش در آنها، درآمدزایی، اشتغال‌زایی، ارتقاء چشمگیر ارزش تجاری اراضی و زمین‌ها، تمرکز شبکه‌های کالارسانی در قالب سیستم‌های لجستیک و تسهیلات وجوه مختلف حمل‌ونقلی، جذابیت ویژه برای توسعه خوشه‌های صنعتی در پیرامون بندر، جاذبه برای توسعه مراکز جمعیتی همیشه جذب‌کننده سرمایه و رونق اقتصادی به شمار می‌آیند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در سال جاری به نظر می‌رسد نظام اقتصادی کشور با پشت سر گذاشتن نسبی شرایط جنگ اقتصادی متوجه به آن، در حال آماده شدن برای ورود به دوره جدیدی از تحولات و ترمیم وضعیت خود با عبور از شرایط تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی است. یکی از وقایعی که نویددهنده شکل‌گیری یک جریان جدید در نظام اقتصاد دریایی کشور است، چرخش دیپلماتیک قدرت‌های جهانی برای بازگشت توافقات برجام و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اقتصادی آن است. باید در نظر داشت چنانچه توافقی روی دهد در ورود به دوره پساتحریم، بنادر تجاری کشور نیز وارد دوره‌ای جدید خواهد شد.
در صورت تغییر وضع موجود نیز، راه نظام اقتصادی کشور به سوی آینده بسیار دشوار است. فضای پرابهام در بخش بنادر و صنعت پایانه‌داری آن نیز آثار بسیار مخربی داشته و سال‌هاست که آنها را با افزایش‌ هزینه‌ها و کاهش روزافزون درآمدها مواجه کرده است. در طی 10 سال گذشته بخش زیادی از دارایی‌های این صنعت هم دستخوش استهلاک شده و در مقابل بنیه اقتصادی موردنیاز برای تأمین دارایی‌های سرمایه‌ای مدنظر هم در بخش‌دولتی و هم در بخش‌خصوصی به شدت تضعیف شده است. کاهش فزاینده حجم تجارت بین‌المللی کشور و کاهش درآمدها از یک‌سو و تحریم‌های بین‌المللی مستقیم و عمومی متوجه فعالان بنادر کشور و افزایش محیرالعقول هزینه‌ها از سوی دیگر مانند دو تیغه یک قیچی بر توان و بضاعت اقتصادی این صنعت وارد شده است و هر چند نتوانسته‌اند آن را قطع کنند، اما آسیب خود را بدان وارد کرده‌اند.
تاثیر خوشه‌های صنعتی در توانمند سازی بنادر کشور
علیم یارمحمدی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اقتصادسرآمد درباره تاثیر خوشههای صنعتی در توانمندسازی بنادر کشور، به خبرنگار ما، گفت: حضور جمعیت فعال در هر منطقه‌ای، امنیت و شکوفایی اقتصادی پایدار را توأمان برای آن منطقه به ارمغان خواهد آورد. ایجاد فرصت‌های شغلی جذاب به تعداد کافی و متناسب با جغرافیا و آب‌وهوای این منطقه، کلیدی‌ترین اقدام در ایجاد و تثبیت پوشش جمعیتی موردنظر است.
اشتغال پایدار با تامین خوشه‌های صنعتی در شهرهای ساحلی
وی ادامه داد: در صورت تکمیل زیرساخت‌ها در سواحل و بنادر و زنجیره تأمین خوشه صنعت صیادی، نه‌تنها اشتغال پایدار در سواحل جنوبی کشور ایجاد می‌شود، بلکه با گسترش رضایت ساحل‌نشینان و مهاجرت معکوس، امنیت ملی در این نواحی تضمین خواهد شد.
بنادر به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تامین، نقش بسیار مهمی در تسهیل تجارت ایفا می کنند، موضوعی بود که نماینده سابق مردم زاهدان در پارلمان کشورمان به آن اشاره کرد و گفت: برخی بنادر، منبع ارزش افزوده و اشتغال زایی بیشتری هستند و با دارا بودن پسکرانه هایی فراتر از استان، دارای منزلتی ملی و منطفه ای می باشند، حال آنکه دیگر بنادر از لحاظ شاخص های کارایی و اطمینان بخشی عقب تر هستند. لذا باید به منظور توسعه خوشه های صنعتی در آنها چاره اندیشی خوبی صوت بگیرد.
وی تاکید داشت: عمده تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز کشتی سازی‌ها و همچنین تدارکات ناوگان دریایی کشور در حال حاضر از خارج از کشور تامین می شود که با تدوین برنامه ای هدفمند و جذب سرمایه گذار می توان همین تجهیزات را با استانداردهای بین المللی در داخل کشور به ویژه در سواحل کشور تولید کرد.
صنعت پایانه‌داری بنادر یک صنعت شبه‌تولیدی است. با وجود آنکه محصول پایانه بندری از جنس خدمات است، اما تأسیس و راه‌اندازی این‌گونه پایانه‌ها مستلزم احداث تسهیلات و تأسیسات پایانه‌ای، تأمین نــــاوگان‌های عظیم تجهیزاتی، به‌کارگیری انبوهی از منابع‌انسانی و در اختیار داشتن حجمی قابل‌توجه از نقدینگی است. علاوه بر نیاز به تمکن مالی و بهره‌مندی از تخصص و مهارت، اداره کسب و کارهای یک پایانه بندری با این حجم از منابع نیاز به قابلیت‌های مدیریتی بارز و تشکیلات گسترده و توسعه‌یافته‌ای دارد که بتواند گردش کار و اطلاعات مجموعه‌ای از کسب و کارها را در چنین سطحی سازماندهی و راهبری کند.
خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاهای تجاری و غیر تجاری متمرکز در یک مکان جغرافیایی در یک منطقه اقتصادی را شامل می شود که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و مرتبط برای کسب صرفه های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار نموده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند و توانمندسازی افراد بهمعنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیم گیری هایی است که بر فعالیت آنها مؤثر است؛ یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایدههای خوبی را شکل دهند و آنها را به عمل تبدیل کنند
اشتغال پایدار با تامین خوشه‌های صنعتی در شهرهای ساحلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه