بررسی وضعیت ایران در فناوری سوخت سبز شناورها در گفت و گو با مدیرسابق بین‌الملل شرکت نفت

سوخت سبز در خطوط کشتیرانی جایگاه خود را پیدا نکرده است

گروه نفت و انرژی - یکی از چالش‌های مهم مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌ها هزینه های جانبی آن است. هزینه‌هایی از قبیل هزینه عملیاتی، هزینه پرسنل، هزینه‌های بندری و هزینۀ تعمیرات کشتی است که این هزینه‌ها عامل تعیین‌کننده رقابت در بازار حمل‌ونقل می‌باشند ولی با افزایش و نوسان قیمت سوخت تنهاترین پارامتر مهم برای مالکان کشتی، هزینۀ سوخت است. تا جایی که این هزینه از زمان سرویس‌دهی یک کشتی هم، برای مالکان مهم‌تر است. با افزایش قیمت سوخت، طراحان صنعت ساخت کشتی به سمت بهینه‌سازی برای کاهش سوخت روی آوردند و آوردند که دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه با فناوری سبز بدست آوردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به نظر می‌رسد Eco-ship تمرکز بیشتری بر کاهش سوخت مصرفی کشتی، که همان کاهش هزینه را شامل می‌شود، دارد، آیا اکو به معنی اقتصاد است یا به معنی محیط‌زیست؟ از نظر مالک هم بازار و هم محیط‌زیست جواب درست است چرا که مقوله اقتصادی و تجاری امروز صنعت دریا با مسائل زیست‌محیطی به یکدیگر گره ‌خورده است. هرچند مسائل زیست‌محیطی هزینه‌هایی را بر دوش مالکان گذاشته است ولی در زمینه سوخت این دو مکمل یکدیگر شده‌اند و به همین دلیل است که طراحی‌های آینده و همه بحث‌های امروزی در مورد کشتی‌ها به تلاش برای کاهش سوخت ختم می‌شوند.
صنعت حمل‌و‌نقل دریایی که روزانه بخش اعظمی از کالا‌ها را در آب‌های بین‌المللی جابه‌جا می‌کند بر آن است تا کم مصرف‌ترین سوخت را برای کربن زدایی انتخاب کند در این میان گاز LNG در بین سایر سوخت‌ها در کوتاه مدت جایگاه بهتری دارد. در حال حاضر صنعت کشتیرانی بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی دریانوردی سه درصد انتشار کربن را در جهان بر‌عهده دارد که باید از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از این رقم و تا سال ۲۰۵۰، ۷۰ درصد از این میزان را کاهش دهد و حتی فراتر از این برنامه ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها به کربن صفر درصد برسد.
ایران در فناوری سوخت سبز شناورها از غربی‌ها پیشی گرفت
محمدعلی، خطیبی مدیرسابق بین‌الملل شرکت نفت با بیان این که متخصصان ايراني, فناوري توليد سوخت سبز با کيفيت بسيار بالا را از انحصار امريکا برای کنترل هزینه ها خارج کردند، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پيش از اين فناوري توليد سوخت سبزبه منظور استفاده در کشتی‌ها و سایر وسایل حمل و نقل با کيفيت بسيار بالا فقط در اختيار امريکا بود. بيوديزل يا سوخت سبز سوختي پاک و جايگزين سوخت ديزل يا گازوئيل است که از منابع طبيعي و تجزيه پذیر تولید میشود.
ظرفییت ایران در تولید سوخت سبز 
رو به افزایش است
وی يکي از راه‌های کاهش وابستگي اقتصادی کشورها به نفت را استفاده از سوخت‌های جايگزين یا سوخت سبز دانست و گفت: بزودي با تکميل کارخانه توليد سوخت سبز در قشم با ظرفيت توليد صد و پنجاه ميليون ليتر واردات گازوئيل به کشورمان برای استفاده در شناورها نزديک به  شش درصد کاهش پیدا می‌کند.
سوخت سبز در خطوط کشتیرانی جایگاه خود را در پیدا نکرده است
استفاده از سوخت سبز در خطوط کشتیرانی هنوز جایگاه خود را در سطح جهان پیدا نکرده است، موردی بود که وی به آن اشاره داشت و افزود: ﺻﻨﻌﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﯾﺎﯾﯽ، با سهمی برابر با هشتاد درصد از کل حجم سبد حمل و نقل جهانی و حدود هفتاد درصد از کل ارزش سبد حمل و نقل، ﺷﺮﯾﺎن ﺣﯿﺎﺗﯽ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻃﺒﻖ اﻋﻼم ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ درﯾﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻣﺴﺌﻮل ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً 3 درﺻﺪ از اﻧﺘﺸﺎرﻫﺎی CO2 ﻧﺎﺷﯽ از اﻗﺪاﻣﺎت ﺑﺸﺮیﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. پیش‌بینی‌ها حکایت از رﺷﺪ ﭼﺸﻢﮔﯿﺮی در ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﺗﺠﺎرت درﯾﺎﺑﺮد و رﺷﺪ ﻣﺘﻨﺎﻇﺮی در ﻧﺎوﮔﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺳﺎل  ۲۰۵۰ داشته ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻً ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻧﺘﺸﺎرﻫﺎی CO2 ﺧﻮاﻫﺪ اﻧﺠﺎﻣﯿﺪ.
خطیبی همچنین به این مهم نیز اشاره داشت که با رو به تزاید گذاشتن استفاده از سوخت سبز در شناورها ﻣﯽ‌ﺗﻮان اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺖ صنعت دریانوردی ﺧﺮوﺟﯽ ﮐﺮﺑﻦ ﺧﻮد را ﺗﺎ ﺣﺪاﻗﻞ هفتاد درﺻﺪ ﮐﻤﺘﺮ از ﺳﻄﻮح ﮐﻨﻮﻧﯽ ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ اما دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﮐﺎر ﺳﺎده ای ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. لذا ﺻﻨﻌﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﯾﺎﯾﯽ باید اﺛﺮات زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺧﻮد ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ دﻣﺎی ﮐـﺮه  زﻣـﯿﻦ  را ﮐـﺎﻫﺶ  داده و ﻣﻘﺮرات ﺳﺨﺖ ﮔﯿﺮاﻧﻪ‌ﺗﺮی را ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺧﺼﻮص ﮐﺎﻫﺶ اﻧﺘﺸﺎر ﮔﺎزﻫﺎی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ‌ای به اجرا بگذارد.
در جستجوی ناامیدکننده منابع انرژی جایگزین ، با تخلیه منابع سوخت فسیلی در جهان ، سوخت سبز به عنوان گزینه احتمالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. منتقدان اظهار می کنند که اصطلاح “سوخت سبز” یک نام غلط برای این مواد است ، زیرا فرآوری محصولات به عنوان سوخت سبز در واقع مقدار قابل توجهی آلودگی ایجاد می کند که ممکن است به اندازه اقدامات فعلی به محیط زیست آسیب برساند. نوآوری های اخیر فناوری، زمینه های پیشرفته ای برای تولید سوخت های سبز ایجاد کرده است که برپایه استفاده از منابع غیر غذایی و هدر نرفتن انرژی تمرکز دارد.
سوخت های سبز می توانند جامد ، مایع یا گازی باشند. این سوخت ها در دو شکل مایع و گاز بسیار مفید هستند زیرا حمل و نقل و سوختن را بسیار ساده و پاک می کنند. در مبحث سوخت سبز شیمی یازدهم به این موارد اشاره شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید. هنوز مشخص نیست که آیا سوخت های سبز موجود گامی به سوی آینده سوخت های پاک هستند یا صرفاً یک روش موقت برای استفاده کمتر از سوخت های فسیلی. دولت های سراسر جهان منابع عظیمی را به تحقیق در مورد سوخت های پاک و پایدار اختصاص می دهند تا جایگزین آلاینده ها و ذخایر نفتی شوند که به سرعت از بین می روند.
نکته جالب توجه در این عرصه توجه کشورهای نفت خیز عربی به تحقیقات سوخت های سبز است.
 سوخت سبز در خطوط کشتیرانی جایگاه خود را پیدا نکرده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه