دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران به« اقتصاد سرآمد»  می گوید: چرخش روس ها از آب های ایران به ترکیه

روسیه مسیر کانتینری ایران را دور زد

گروه اقتصاد دریا - در حالی که به نظر می‌رسید، نگاه مسکو به سمت ایران و مسیر ترانزیتی کریدور شمال -  جنوب تغییر کرده بود و روس‌ها به دنبال تسهیل تردد از مسیر ایران هستند، اما براساس اخبار رسانه‌های خارجی، روسیه انتقال بار از مسیر ترکیه را آغاز کرده است.  روسیه و چین در حالی ترکیه را به عنوان مسیری برای ترانزیت بار و حمل و نقل کالا انتخاب کرده‌اند که گمان می‌رفت انتخاب شرکای راهبردی تجاری کشورمان در منطقه، ایران باشد. سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه‌اندازی شده این در حالی است که در پی تغییر و تحول در مناسبات و روابط بین‌المللی میان غرب و شرق پس از حمله روسیه به اوکراین به نظر می‌رسید مسیرهای ترانزیت کالاها از شرق به غرب متحول خواهد شد. حتی در هفته اول آبان سال جاری، یک مقام بلندپایه روسیه اظهار کرده بود، محور شرقی- غربی به زودی جای خود را به محور شمالی- جنوبی ترانزیت کالا خواهد داد.
روسیه معطل رفع نقص‌های کریدور شمال- جنوب ایران نمانده و نخواهند ماند
به گزارش اقتصادسرآمد، به این ترتیب، از اهمیت کانال تاریخی و استراتژیک «سوئز» کاسته شده و بر ضرورت‌های راهبردی کریدور شمال- جنوب که ایران نیز در کانون آن قرار دارد، افزوده خواهد شد. اما حالا به نظر می‌رسد، روس‌ها احتمالا به علت وجود برخی نقص‌ها در کریدور شمال- جنوب ایران معطل رفع این نقص‌ها و اتصال تمام حلقه‌های کریدور مورد نظر نمانده و نخواهند ماند. هر چند که مسیر ایران بسیار کوتاه‌تر و به‌صرفه‌تر از مسیر کانال سوئز و دریای سیاه است. اگر چه در سویه شرقی کریدور شمال- جنوب ایران یعنی از بنادر جنوب تا بنادر شمال ایران، هم مسیرهای ترانزیتی جاده‌ای و هم راه‌آهن وجود دارد، اما در سویه غربی این مسیر فقدان راه‌آهن در محدوده رشت تا آستارا سرعت انتقال کالاها به کشورهای شمالی ایران را دستخوش مشکل کرده است. 
هرچند روسیه پیشتر پیشنهاد همراهی ایران در ساخت این مسیر را داده بود اما حالا با چرخشی عجیب ایران را از این سرمایه گذاری محروم کرده و قصد دور زدن ایران را دارد. از سویی تکمیل این بخش از کریدور ریلی کشور نیازمند 22 هزار میلیارد تومان اعتبار است که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تامین آن دشوار و بلکه ناممکن است و با ادامه این روند و با توجه شرایط تحریمی که کشور در ان گرفتار شده است جز با همرهی خارجی و یا بخش خصوصی کریدور یاد شده تکمیل نخواهد شد.
محمد عیقرلو ، در اینباره به رونامه اقتصادسرآمد، گفت: از آنجا که کریدور شمال- جنوب می‌تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود چرا که شرایط ایجاب می‌کند برای حفظ جایگاه  ترانزیتی در منطقه که روزبه روز براهمیت آن افزوده می‌شود،  تلاش شود تا این مسیر تکمیل و وارد فاز بهره‌برداری شود چون قرار بود تا  حجم محموله‌های روسیه از این مسیر تا سال 2030 دو برابر شود.
چرا روسیه چین را در تجارت دریایی جای ایران گذاشت
وی با بیان این که کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال جنوب و سایر مسیرهای جایگزین به دلیل «تغییرهای جهانی بازارهای جهانی» به چین، آسیای جنوب شرقی و خلیج فارس اهمیت پیدا می‌کند، افزود: دلیل این که روسیه چین را جایگزین ایران در راه‌اندازی خط دریایی کرده است قدرت دریایی عظیم چین در دنیا است که قابل مقایسه با هیچ کشوی نمی‌تواند باشد.
روسیه برای منافع خود از مسیر کانتینری ایران چشم پوشید
وی با تاکید بر این که هیچ کشوری منافع خود را در انتظار ایجاد زیرساخت های کشور دیگر به خطر نمی اندازد، گفت: مسیر کانال جنوب – شمال تنها ده درصد از انتظارات نیازهای تجارت دریایی کشور روسیه را تامین می کند و ترانزیت کالا در این مسیر از چین به روسیه  پاسخگوی بازار این کشور نیست.
چه چیز ایران را از تجارت دریایی درکریدور جنوب – شمال بازداشت
موضوع صادرات کالای ایرانی به بازار روسیه یکی دیگر از مواردی بود که عیقرلو به آن پرداخت و گفت: این روزها تمرکز ایران بر این مهم قرار گرفته و ظاهرا سایر مسائل چندان مورد توجه نیست. این وضع نیز ناشی از تحریم‌های همه جانبه است که این روزها بیش از گذشته متوجه ایران اسلامی شده است.در شرایط فعلی کشور ایران می‌توان گفت، ترکیه برنده بزرگ تحریم‌های غرب علیه مسکو در زمینه حمل و نقل بوده است، چرا که مسیر دسترسی به روسیه از طریق کریدور شمال جنوب به دلیل تکمیل نشدن شبکه ریلی ایران و همچنین ظرفیت اندک حمل و نقل دریایی بین بنادر شمال ایران و بندر آستاراخان هر روز ضعیف‌تر می‌شود و در مقابل بنادر ترکیه امروز به دروازه‌هایی مطمئن برای صادرات و واردات روسیه تبدیل شده‌اند. به تصور برخی مسئولان کشورمان، روسیه به کریدور ترانزیتی عبوری از ایران وابستگی دارد و دسترسی نداشتن به مسیر ایران می‌تواند به عنوان نمونه محدودیتی برای تجارت بین هند و روسیه محسوب شود، این د حالی است که اخیرا دستیار رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده که گردش مالی ناشی از تجارت بین روسیه و هند به بیش از دو برابر رسیده است. اما ایران کجای بازاری که روسیه ایجاد کرده است ایستاده
 است؟؟
روسیه  مسیر کانتینری ایران  را  دور  زد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه