برآورد ۱۵ میلیون دلار ارزآوری برای گلستان از محل صادرات میگو

برداشت سه هزار تن میگو برای اولین بار در استان گلستان

اسماعیل جباری مدیرکل شیلات گلستان گفت: فصل برداشت از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان با برداشت بیش از ۳ هزار تن میگو و رشد بیش از ۲برابری نسبت به سال گذشته داشته است .
وی بیان داشت: امسال ۳ هزار و ۸۰ تن میگو در هزار و ۵۴۲ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شد که این میزان نسبت به تولید هزار و ۵۶۵ تنی سال گذشته حدود ۲ برابر بیشتر شد.
وی با اشاره به میزان تراکم مزارع کشت میگو افزود: امسال در ۱۰۰  مزرعه بچه میگو با میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار ذخیره‌سازی شد و زمینه تولید بیشتر محصول را در مقایسه با سال های اخیر فراهم کرد.
جباری پیش‌بینی کرد سال آینده با افزایش سطح زیرکشت در مجتمع پرورش میگو گمیشان، برداشت این آبزی به ۵ هزار و ۵۰۰  تن برسد.
وی با بیان اینکه وجود بیماری امری بدیهی در تولید آبزیان است، خاطر نشان کرد: پرورش آبزیان به عنوان موجود زنده در تمام دنیا با بیماری همراه است که مجتمع پرورش میگو گمیشان هم از این امر مستثنی نیست و به دلیل ورود بچه میگو از استان های جنوبی، امکان ورود بیماری به آن وجود دارد.
 مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: امسال هم به صورت محدود در چند مزرعه بیماری مشاهده شد که گستردگی آن زیاد نبود و ضرر و زیانی قابل توجهی شامل حال صنعت پرورش میگو استان نشد.
جباری گفت: صنعت میگوی گلستان همواره نقش مهمی در ارزآوری کشور دارد و  امسال هم طبق سال های قبل بیش از ۸۰ درصد محصول میگو استان به خارج از کشور صادر خواهد شد.
به گفته وی صنعت پرورش میگو برای ۲ هزار و ۷۰۰ نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد.
رشد ۱۰۰ درصدی تولید میگو در گلستان 
مدیرکل شیلات گلستان گفت: تولید میگو از استخرهای پرورش در مجتمع گمیشان با برداشت سه هزار و ۱۰۰ تُن محصول نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد دارد.
جباری گفت : امسال برای تولید میگو در استان دو هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی اعم از مستقیم و غیرمستقیم به وجود آورده است.
برداشت میگو از اواخر هفته نخست شهریورماه سال جاری از سطح هزار و ۵۴۲ هکتار در قالب ۱۰۰ استخر و با پرورش میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار در مجتمع گمیشان واقع در شمال غربی استان گلستان آغاز شده بود.
با توسعه پرورش ماهيان خاوياري اصلاح رويكرد اشتغال زايي ساحل نشينان صورت مي گيرد
مدير كل شيلات گلستان گفت: با توجه به كاهش ميزان صيد ماهيان استخواني و غضروفي از آبهاي استان و عدم توجيه پذيري اقتصادي صيد از دريا، مي توان با توسعه پرورش ماهيان خاوياري در استان، رويكرد اشتغالزايي ساحل نشينان استان را تغيير داد.
 مهندس اسماعيل جباري در جلسه « بررسي توسعه پرورش ماهيان خاوياري در سواحل استان » كه با حضور مدير كل امور اقتصادي استانداري گلستان و جمعي از نمايندگان دستگاههاي ذي ربط برگزار شد، تصريح كرد: وجود اراضي لم يزرع و همچنين آب با كيفيت درياي خزر جهت پرورش ماهيان خاوياري ، استان گلستان را در زمينه پرورش اين گونه ارزشمند مستعد كرده است كه اميدواريم با همكاري و همدلي ساير دستگاهها بتوانيم به زودي، گلستان را همچون گذشته به عنوان مهد پرورش ماهيان خاوياري كشور مطرح نماييم.
وي افزود: پرورش ماهيان خاوياري در قفس نيز از ديگر برنامه هاي شيلات گلستان است و در حال حاضر  2 متقاضي در استان، آمادگي پرورش ماهي خاوياري در دريا (قفس و پن) را دارند و شيلات نيز در حال برنامه ريزي جهت تامين بچه ماهي براي اين متقاضيان مي باشد.وي با اشاره به مزاع پرورش ماهيان خاوياري در استان خاطرنشان كرد: در حال حاضر 6 مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در استان فعال است كه با توجه به برنامه ريزي ها و پيگيري هاي انجام شده، تا پايان سال 5 مزرعه ديگر نيز در سطح استان افتتاح خواهد شد.مهندس جباري استحصال خاويار پرورشي در استان را دستاوردي مهم دانست و گفت: امسال براي اولين بار استحصال خاويار پرورشي، از مزارع منفرد استان در مركز عمل آوري آشوراده انجام و به خارج از كشور 
صادر شد.
وي همچنين در خصوص مصوبات اين جلسه يادآور شد: اداره كل شيلات نقاط utmپيشنهادي جهت پرورش ماهي خاوياري را ظرف مدت 10روز به امور آب استان اعلام خواهد كرد و بازديد ميداني از مناطق مد نظر نيز با حضور مسئولان امور آب منطقه اي استان ، ادارات كل منابع طبيعي ، امور اراضي ، محيط زيست انجام خواهد شد.مدير كل شيلات گلستان در پايان بيان داشت: سه منطقه شمال گرگانرود، منطقه قره سو و منطقه چاپاقلي، جهت ايجاد پرورش ماهيان خاوياري استان نشانه گذاري شده است كه انتظار است دستگاههاي مرتبط و ذيربط، با توجه به ملاحظات زيست محيطي و آبي منطقه، همكاري لازم را جهت صدور مجوزات اين مجتمع با شيلات و سرمايه گذاران اين بخش داشته باشند.
همچنين در اين جلسه دكتر وفايي مدير كل دفتر هماهنگي امور سرمايه گذاري و اشتغال استانداري گلستان ضمن اشاره  به پيگيري مصوبات جلسه قبلي و  بر همكاري همه دستگاهها در خصوص توسعه پرورش ماهيان خاوياري در استان تاكيد كرد و از همه دستگاهها خواست به صورت جدي و عملياتي با شيلات استان همكاري نمايند.لازم به ذكر است جلسه توسعه پرورش ماهيان خاوياري در سواحل استان، با حضور مدير كل و كارشناسان شيلات استان، مدير كل امور اقتصادي استانداري گلستان، مديريت امور ماهيان خاوياري استان، رئيس مركز تحقيقات ذخاير آبزيان آبهاي داخلي ـ گرگان و جمعي ديگر از مديران استاني در محل سالن جلسات اداره كل شيلات استان برگزار شد.
برداشت سه هزار تن میگو برای اولین بار در استان گلستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه