یک نماینده مجلس درباره تسریع دولت برای اختصاص کالابرگ مردم به «اقتصاد سرآمد» می گوید

ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم، کار سخت و پیچیده‌ای نیست

گروه اقتصادجامعه - محمد آیتی- حدود 16 ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما اقتصاد کشور و معیشت مردم، حال و روز خوبی ندارند و همچنان همگان منتظر گشایش‌هایی هستند و باید به انتظار نشست و دید این روند مردم‌پسند اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟
در همین خصوص، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز به اقتصاد سرآمد گفت: به نظر من، بودجه سال 1401 تاکنون به اندازه خودش محقق شده است. معنی این حرف من این نیست که کسری بودجه نداریم، یعنی در این چهار دهه، همیشه بودجه‌ها با کسری مواجه شدند، اما کسری بودجه امسال، کمتر است.
وی افزود: دولت‌ها، درآمدهایی را در بودجه پیش‌بینی می‌کنند، اما جلوتر که می‌روند، آن‌طور که باید و شاید محقق نمی‌شود. امسال، به واسطه فروش بهتر نفت و پتروشیمی، وضع بهتر است. از طرفی، دولت هم به مانند گذشته، روی به فروش اوراق نیاورد. اوراق یعنی قرض بالا آوردن و اگر این کار با برنامه نباشد، اقتصاد را با چالش روبرو خواهد کرد.
دولت، درگیر تسویه اوراق‌های دولت گذشته است، بسیاری از مردم از این اتفاقات مثبت، بی‌اطلاع اند
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم، درگیر تسویه برخی اوراق‌هایی است که در دولت گذشته فروخته شد، اما چون روابط عمومی خیلی قوی‌ای ندارد، بسیاری از مردم از این اتفاقات مثبت، بی‌اطلاع اند.
حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو و کالاهای اساسی را حتی تا 300 درصد هم، افزایش داد
پاک‌فطرت اظهار داشت: یکی از کارهای دولت در اقتصاد که من با آن مخالف بودم، حذف ارز ترجیحی بود. حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو و کالاهای اساسی را حتی تا 300 درصد هم، افزایش داد. این روند، برای حقوق‌بگیران و بازنشستگان، بسیار غیرقابل تحمل است، زیرا سفره آن‌ها روز به روز کوچک‌تر خواهد شد.
وی یادآور شد: کارهای دولت در اقتصاد، بهتر از چاپ کردن پول است، اما اگر برخی رویه‌ها را در پیش بگیرند، حتی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت هم، اثرات مثبت را خواهیم دید؛ مثلاً ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم.
نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: دولت باید ماه‌ها پیش کالابرگ الکترونیکی را به مردم می‌داد و تا امروز هم که نداده خیلی دیر شده است. این بدقولی‌ها، باعث ناراحتی و گله‌مندی مردم شده است که این اتفاق برای نظام و دولت خوب نیست.

ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم، کار سخت
 و پیچیده‌ای نیست
پاک‌فطرت گفت: ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم، کار سخت و پیچیده‌ای نیست و باید هرچه سریع‌تر دولت این امکان را در اختیار مردم بگذارد، زیرا با این روش، کنترل قیمت‌ها بهتر دنبال می‌شود و حتی مردم راحت‌تر و ارازن‌تر به کالاهای اساسی دست پیدا می‌کنند.
نباید روندی در پیش گرفته شود که اعتراضات اقتصادی در کشور، افزایش پیدا کند
دولت زیرساخت‌های ارائه کالابرگ را آماده کنند تا مردم با دغدغه کمتری، معیشت خود را مدیریت کنند
وی تصریح کرد: شاید دولت در حال آماده کردن زیرساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم است، اما با تمام این اوصاف باید زودتر کارش را انجام دهد تا مردم با دغدغه کمتری، معیشت خود را مدیریت کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان فارس افزود: نباید روندی در پیش گرفته شود که اعتراضات اقتصادی در کشور، افزایش پیدا کند، چون بدترین نوع اعتراض‌ها که برای کیان نظام هم خطرناک است، اعتراض اقتصادی است و در صورت اتفاق، اقناع کردن مردم هم سخت است. در حال حاضر، اعتراضاتی که در کشور شاهد آن هستیم، خیلی اقتصادی نیست و بسیاری از آن‌ها، شبیه اغتشاش است.
پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: دولت قرار بود در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت‌های شهریور 1400 را اعمال کند که این کار شدنی نیست. اما آن‌ها می‌توانند کنترل بهتری بر بازار داشته باشند و کالای اساسی را با قیمت مناسب‌تر در اختیار مرد بگذارند. از طرفی، می‌توانند جلوی قاچاق برخی کالاها را بگیرند. امیدوارم برخی قیمت‌ها از جمله دارو، با مدیریت بهتری روبرو شود. اینکه رییس جمهور سرزده به وزارتخانه‌ها می‌رود خیلی برای مردم، نان ندارد. اگر با خردجمعی و برنامه بهتر و حضور حداکثری اقتصاددانان روی به تصمیم‌گیری بیاورند، حتماً شرایط بهتر از وضع فعلی خواهد شد.
سیدسلمان ذاکر در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفته بود: یک راه مهم برای تثبیت قیمت‌ها، مقابله با گران‌فروشی و البته احتکار است. این شعار است و باید در عمل برای آن، برنامه جدی و ناظران قوی داشت. یکی دیگر از راه‌ها، این است که دولت اجازه راحت‌تر واردات اقلامی که در کشور نیست را بدهد یا حتی تسریع در وارداتی شود که تولید داخل، کفاف جامعه را نمی‌دهد. اگر عرضه با تقاضا هم‌خوانی پیدا کرد، تا حد زیادی، ثبات در قیمت‌ها به وجود خواهد آمد.  وی یادآور شد: حمایت از تولید داخلی، باید روندی برای همیشه باشد. از این‌رو، تولیدکننده ما باید آرامش روانی داشته باشد و این مستلزم، ارائه مشوق‌های دولتی است. نماینده ارومیه افزود: تجار و رایزن‌های اقتصادی بیشتری باید در تصمیمات اقتصادی، نقش ایفا کنند. یعنی اقتصاد پویا، نیاز به دیپلماسی اقتصادی و سیاسیِ قوی‌تر از این دارد.ذاکر در پاسخ به اینکه نقش دستگاه‌های نظارتی چقدر در برقراری آرامش اقتصادی کشور موثر است؟ گفت: نهادهای نظارتی باید دست در دست هم دهند و در خط دولت و بدون موازی‌کاری، به وظیفه خود عمل کنند. یعنی در کنار سازمان‌هایی مثل بازرسی و تعزیرات، نهادهای نظارتی – نظامی هم باید پای کار باشند. جلوگیری از گران‌فروشی، احتکار و واردات بی‌رویه، کار دقیق و با هماهنگی را می‌طلبد.
وی در پایان گفت: یکی از اشکالات اقتصاد ما، برخی مدیران میانی ضعیف و ناکارآمد هستند؛ آدم‌های کوچکی که صندلی‌های بزرگی را اشتغال کردند و مستقیم یا غیرمستقیم به اصل بدنه نظام و توده‌های مردم ضربه می‌زنند. مدیران باید از حاشیه و مسائلی که باعث گلایه‌های مردمی می‌شود، دوری کنند. از طرفی، برخی کارها را به خاطر اینکه قانون نداریم معطل نگذارند. اگر خلاء قانونی است، سریع‌تر در قالب لایحه به مجلس بیاورند تا کار مردم سرعت بگیرد.
ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم، کار سخت و پیچیده‌ای نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه