بررسی« اقتصادسرآمد» از اماواگرهای پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان و تحقق شعار سال

دستاورد «شرکت‌های دانش‌بنیان» پشت مشکلات معیشتی مردم گُم شده است

گروه شعار سال -  محمد آیتی - شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تایید می‌شود. بنابر قانون ایران، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و موسساتی که بیش از 50 درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.
قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ ۳۰سی‌ام آبان سال 89، جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.
در این ماه‌ها، توجه به شرکت‌های دانش بنیان، بیش از پیش مطرح است، زیرا رهبر انقلاب، سال 1401 را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند.
نمی‌توانیم مسائل کشور را به صورت یک معادله و یک مجهول ببینیم
در همین خصوص، حسین میرزایی، نماینده اصفهان به اقتصاد سرآمد گفت: ما نمی‌توانیم مسائل کشور را به صورت یک معادله و یک مجهول ببینیم، چون اگر نگاه این باشد، در حل مسئله با مشکل روبرو خواهیم شد. از این‌رو، مسائل مختلف کشور، یک دستگاه چند معادله و چند مجهول هستند که باید مقدار همه مجهولات را به درستی تعیین کنیم تا دستگاه به جواب نهایی و معنادار برسد.
مهترین مشکل شرکت‌های دانش بنیان
 مسائل پولی و مالی‌شان است، نه مسائل
 علمی و فنی‌شان
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در حوزه دانش بنیان، مهترین مشکل شرکت‌های ما در این بخش، مسائل پولی و مالی‌شان است، نه مسائل علمی و فنی‌شان، چون کارشان وابسته به مغز و تجربه آن‌ها است. وقتی خط کش سنجش ارزش کالا و خدمات‌تان دائم در نوسان و تغییر است، اساساً ثباتی به وجود نمی‌آید. زمانی که ثبات ایجاد نشود، مردم احساس خوبی نسبت به اقتصاد و پیشرفت علم و این دست موضوعات ندارند. مفهومش این است که در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان ما هم، موفقیت چشمگیری داشته باشند که البته در برخی از بخش‌ها، شاهد تحقق این مهم هم بوده‌ایم، اصلاً دیده نمی‌شود، چون پوشش دیگری، کل این فضا را گرفته که همان مسائل پولی، مالی و بانکی است.
تاثیر اقتصاد پولی، مالی و بانکی، بسیار شدیدتر است نسبت به اقتصاد کالا و خدمات
میرزایی تصریح کرد: ما یک اقتصاد کالا و خدمات و یک اقتصاد پولی، مالی و بانکی داریم. تاثیر اقتصاد پولی، مالی و بانکی، بسیار شدیدتر است نسبت به اقتصاد کالا و خدمات، چون همان طور که گفتم، خط کش ارزش سنجش کالا و خدمات «پول» است.
وی در پاسخ به اینکه اگر بنا باشد به وسیله شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم تا حد قابل ملاحظه‌ای از این پیچ تاریخی و سخت اقتصادی که سال‌ها گرفتار آن شده‌ایم، بگذریم، چه باید کرد؟ گفت: اول باید برای سیستم بانکی کشور، فکری اساسی شود و ارتباط ریال را از دلار قطع کنیم و آن را میخکوب کنیم به طلا. این کار را باید بکنیم تا تلاشی که دانش بنیان‌ها دارند انجام می‌دهند، به چشم بیاید. اگر این مسیر در پیش گرفته نشود، آنگاه اگر بزرگ‌ترین کارها را انجام بدهیم که عزیزان نخبه انجام دادند، مثل ساخت موشک قاره پیما یا ساخت واکسن کرونا و... باز هم دیده نمی‌شود.
نماینده اصفهان اظهار داشت: از آن جایی که برخی عوامل دیگر در اقتصاد برای عموم مردم مهم و چشمگیر است و کارها در آن بخش‌ها، خوب پیش نمی‌رود، حتی کارهای بزرگ شرکت‌های دانش بنیان، نادیده انگاشته می‌شود. یعنی اگر معیشت مردم، نظم و نسق بهتری به خود بگیرد، جامعه بیش از پیش، دستاوردهای نخبگان حاضر در شرکت‌های دانش بنیان را حس می‌کنند.
میرزایی در پاسخ به اینکه اراده‌ای وجود دارد که سیستم مالی، پولی و بانکی بخواهد اصلاح شود؟ گفت: خیر، من خیلی چنین اراده‌ای را نمی‌بینیم. من فکر می‌کنم، پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان ادامه دارد و تا حد قابل ملاحظه‌ای هم، شعار سال محقق خواهد شد، اما «واقعیت داشتن» یک موضوع است و «احساس واقعی بودن» موضوعی دیگری است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، تحقیق و توسعه و افزایش ظرفیت خط تولید از طریق معافیت‌های مالیاتی و گمرکی هدفمند منوط به فعالیت‌های دانش‌بنیان، ارائه مجوز استقرار، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری و ارائه تخفیف استفاده از خدمات آزمایشگاهی، معافیت از پرداخت حق بیمه قرار دادها، ممنوعیت از خرید کالای خارجی دارای ساخت داخل، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی و نظام وظیفه، فقط بخشی از حمایت‌های انجام شده از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
 دستاورد «شرکت‌های دانش‌بنیان» پشت مشکلات معیشتی مردم گُم شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه