شادی صیادان از لایروبی خلیج گرگان، اقتصادسرآمد گزارش می دهد

صیادی در گلستان روی خوش رونق را می بیند؟

گروه دریامحور - مسئولان استان گلستان اعلام کرده‌اند که با گذشت حدود هشت ماه از سفر رئیس جمهور و با تزریق به موقع اعتبارات پیش‌بینی شده، عملیات اجرایی پروژه احیای خلیج گرگان از زمان بندی اولیه پیشی گرفته و سرعت تکمیل و احیای آن مطلوب و رضایت بخش است. با اجرای این طرح آمد و شد قایق‌ها در کانال‌های منتهی به این خلیج تسهیل شده است. روند رسوب برداری از کانال آشوراده، به عنوان اولین کانال سه گانه آبرسان خلیج گرگان، نویدبخش روزهای روشن‌تری برای این پهنه آبی به مردم این خطه سرسبز داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، کارشناسان محیط زیست بر این باور هستند که این اقدام دولت سیزدهم علاوه بر نجات حیات وحش و زیستمندان خلیج گرگان باعث می‌شود تا تهدید شکل گیری کانون ریزگرد که سال‌ها است بر مردم گلستان سایه انداخته، برطرف شود. اهتمام و توجه دولت به حل چالش خلیج گرگان و تخصیص اعتبارات بهنگام نشان از آن دارد که عزم جدی برای اجرای مصوبات سفرهای استانی وجود دارد که نمونه آن کمک به احیای خلیج است. با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده ها، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات دریایی بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید است.
خلیج گرگان یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است. این پهنه سال‌های متمادی است که گرفتار چالش‌های کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است. هماهنگی  با قرارگاه خاتم سبب لایروبی این اسکله به عنوان گام نخست دولت در اجرای نهایی پروژه رسوب زدایی و احیای خلیج گرگان شد.
شادی صیادان از لایروبی خلیج گرگان
هاشم دهکلایه یکی از شناورداران استان گلستان که در خلج گرگان فعال است در این زمینه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تا قبل از رسوب‌برداری، تردد شناورها به سوی آشوراده به یک چالش بزرگ برای قایقرانان و ملوانان منطقه تبدیل شده بود. چرا که کاهش عمق آب ، تردد قایق‌ و شناورها به سوی خلیج گرگان و آشوراده را با سختی بسیاری همراه کرده بود.
صنعت صیادی روی خوش رونق
 را خواهد دید
دهکلایه با بیان این که احیای اولیه خلیج گرگان موجب صیادی با هزاران ماهیگیر در منطقه آشوراده شده است، افزود: پیشرفت این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و زیربنایی روندی روبه رشد و توسعه دارد و تکمیل آن می‌تواند به کشاورزی و صنعت صیادی و تجارت در گلستان رونق بیشتری ببخشد.
تشریح وضع خلیج گرگان پیش
 از دولت سیزدهم
این مالک شناور گلستانی در تشریح اوضاع نه چندان دورخلیج گرگان نیز، گفت: این پهنه سال‌ها بود که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نشدن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده بود که عوامل مورد اشاره بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده بود که ضرورت تلاش برای حل آن بیش از گذشته به نظر می‌رسد.
اولویت در خلیج گرگان چه می‌تواند باشد؟ 
او در ادامه با یادآوری این نکته که خلیج گرگان، منطقه‌ای پویا و دارای پوشش جانوری است و باید مطابق اولویت‌بندی طرح‌های نجات این پهنه را مسئولان دنبال کنند، تصریح کرد: در حال حاضر نجات خلیج گرگان و لایروبی آن است که دغدغه دوستداران محیط زیست و مردم بومی این منطقه است، می توان گفت احیای خلیج گرگان به معنای زندگی بخشیدن به مردم این خطه سبز از کشورمان است. بنابراین، با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج و استفاده از این داده ها در اجرای طرح های نجات بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه مندان به محیط زیست است.مسئولان گلستانی بر این عقیده هستند که گره کور بسیاری از مشکلات محیط زیستی گلستان که عمر برخی آن ها از ۲ دهه نیز عبور کرده با ورود به موقع و حمایت مالی موثر دولت سیزدهم باز شده است. یکی از این طرح‌های مهم که کم‌توجهی به آن امکان خیزش همیشگی گرد و غبار را در گلستان افزایش می‌داد، لایروبی خلیج گرگان بود.برای احیای خلیج گرگان ۱۶ اقدام مداخله ای پیش‌بینی شده که لایروبی اولین و یکی از مهمترین آن‌هاست و در مراحل بعد پمپاژ آب دریای خزر و تامین حق‌آبه قره سو و نکارود انجام خواهد شد. سالیان اخیر همواره کارشناسان و صاحب‌نظران بر اجرای این طرح و بازشدن ارتباط آبی خلیج گرگان و دریای خزر تاکید داشتند اما در دولت‌های پیشین اراده‌ای برای انجام آن وجود نداشت.
صیادی در گلستان روی خوش رونق را می بیند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه