بررسی « اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در اروند اثرگذار نیست

گروه دریامحور - وضعیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چگونه است؟ چرا با وجود ظرفیت‌های فراوان جذب سرمایه و صادرات از این مناطق به شکل مطلوب محقق نشده و این مناطق بیشتر به معبر واردات تبدیل شده است؟ در ادبیات بین المللی، مناطق آزاد اقتصادی از تعاریف، اهداف، انواع و حتی اسامی متعددی برخوردارند، اما با بررسی این تعاریف، می توان دریافت که این مناطق از چارچوب و قواعد کلی تبعیت می کنند؛ اغلب مناطق یک یا چند معافیت مالی و مقرراتی را در محدوده ای از سرزمین خود اعطا می کنند تا به هدف های خاصی برسند. این اهداف می تواند شامل جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، تولید و صادرات کالا و خدمات باشد که با تحقق این اهداف، نتایجی نظیر توسعه منطقه‌ای، افزایش درآمدهای کشور یا افزایش اشتغال محقق خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، به اعتقاد برخی از کارشناسان، راه‌اندازی تالار بورس کالا از اقدامات زیرساختی در راستای تبدیل منطقه آزاد اروند به هاب لجستیکی شمال خلیج فارس خواهد بود، همچنین با فعالیت تالار بورس کالا، بسیاری از بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌تواند از طریق این تالار معاملات خود را انجام دهند. موقعیت های مناسب منطقه آزاد اروند در شمال خلیج فارس به لحاظ امنیتی، سیاسی، اقتصادی و صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاران، به مراتب بهتر از کشورهای همسایه است. 
منطقه آزاد یکی از پروژه‌هایی است که در کشور ما هیچ‌گاه تعریف جامع و مانعی نداشته و اقناع عمومی در قبال آن صورت نگرفته است و به همین دلیل این پروژه هیچگاه با موفقیت روبرو نشد. لذا منطقه آزاد در کشور ما به دلیل عدم اقناع عمومی همانند غالب مسائل اقتصادی و صنعتی کشور که بدون تعریف و هدف‌گذاری روشن ادامه پیدا می‌کند، ابتر ماند. با این حال مشکلی که در این مسأله وجود دارد آن است که مرزهای ما به دلیل محرومیت، از ناامنی رنج می‌برد. با تمام مواردی که به آنها اشاره شد اما یک سری قوانین و مقررات وضع شده بر خلاف مناطق آزاد است که باید با اصلاح آن شرایطی ایجاد شود تا بخش خصوصی با فراغ بال بتواند کار خود را در این مناطق پیش ببرد.
سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: از آنجا که سازمان بورس ماهیت شرکتی ندارد لذا، خود به طور مستقیم نمی تواند در منطقه اروند اقدام به سرمایه‌گذاری کند.
سرمایه‌گذاری در اروند اثرگذار نخواهد بود
وی با بیان این که به فرض بر این مهم که بودجه در اختیار سازمان بورس باشد، افزود: در شرایط تحریم و وضعیت اتصادی فعلی که کشور با آن روبه رو است، سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی از این دست، اثرگذار نخواهد بود.
سرمایه گذار جذب کدام مناطق خواهد شد
وی در پاسخ به این سوال که آیا جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی نیز در طرح سازمان بورس برای منطقه آزاد اروند مفید خواهد بود یا خیر، گفت: سرمایه گذار زمانی جذب مناطق آزاد می‌شود که آرامش سیاسی و اقتصادی بر کشور حاکم باشد. در حال حاضر دعوت از سرمایه گذار به مثابه سوار کردن شخص بر خودرویی است که هر لحظه امکان ترکیدن تایر آن وجود دارد.
تا ریشه اصلاح نشود منطقه آزاد
 اروند جان نمی‌گیرد
این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: امروز وضعیت کشورما در دو بخش سیاسی و اقتصادی مانند مثالی است که در بالا به آن اشاره شد. تا زمانی که ریشه‌ها ترمیم نشده انتظار از حضور سرمایه گذار در منطقه آزاد اروند گزافه خواهی است.
رغبت از سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
 گریزان است
سرمایه گذار خارجی و داخلی رغبتی به حضور در سرمایه‌گذاری جدید در مناطق آزاد را ندارند، موضوعی بود که کرداری به آن پرداخت و گفت: قیمت ارز و سکه و طلا نشانه رکود تورمی در اقتصاد ایران است و سرمایه گذار نیز وارد این بازار پر ریسک نخواهد شد چرا که آینده‌ای برای سرمایه خود پیش بینی نمی کند. مسئولان اقتصادی کشور بهتر از هر کس به این مهم واقف هستند.
وی به مشکلات مدیریتی کشور اشاره داشت و افزود: در این آشفته بازار سرمایه گذار ترجیح می‌دهد وارد ماشین توسعه و اقتصاد نشود چه بسا هستند سرمایه گذارانی که درصدد خروج سرمایه خود هستند. برخی بر این اعتقاد هستند که راه اندازی تالار بورس کالا از اقدامات زیرساختی در راستای تبدیل منطقه آزاد اروند به هاب لجستیکی شمال خلیج فارس است  و با فعالیت تالار بورس کالا، بسیاری از بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی نیز می توانند از طریق تابلوی بورس کالا معاملات خود را انجام دهند ضمن اینکه چند شرکت کارگزاری نیز با استقرار در تالار بورس منطقه آزاد اروند در راستای انجام معاملات تخصصی گام بر دارند. اما اینان یا بر حوزه مورد اشاره اشراف ندارند یا با اخلاق سرمایه‌گذارن آشنا نیستند.
موافقان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند بر این باورند که هنگامی که سرمایه گذار یا فعال اقتصادی به زیرساخت هایی نظیر ‹ بورس، بانک و بیمه ‹ و امنیت لازم دسترسی داشته باشد، رغبت بیشتری برای حضور در منطقه دارد.
 در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در اروند اثرگذار نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه