رفع کمبود دارو و کاهش هزینه های مردم دغدغه ی مجلس «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

در اجرای طرح دارویار، دولت بر بیمه‌ها نظارت می کند؟

گروه جامعه – اکرم جدیدی ممتاز - طرح دارویار، طرحی است که در بودجه ۱۴۰۱، توسط مجلس برای جلوگیری از تاثیر حذف ارز ترجیحی از بودجه کشور بر قیمت دارو به تصویب رسید. یکی از اهداف این طرح، برطرف شدن کمبودهای دارویی و کاهش پرداخت از جیب مردم بود و به رغم وضع موجود، پیش فرض این بود که علاوه بر ثبات قیمت دارو برای مصرف کننده، حدود چهار میلیارد دلار ارز به سازمان‌های بیمه‌گر تزریق شود تا برای مصرف کننده افزایش قیمت دارو به وجود نیاید.
آشنایی بیشتر مخاطبان با طرح دارویار در دولت سیزدهم 
در گزارش اقتصادسرآمد قصد داریم مخاطبان را بیشتر با طرح دارویار که دولت سیزدهم اجراکننده آن است، آشنا کنیم.
طرح دارویار چیست؟
طرح دارویار بر اساس تکلیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با دستور ریاست جمهوری به اجرا رسیده است که بر اساس این طرح، یارانه دارو مستقیماً به مصرف کننده نهایی دارو می‌رسد. در طرح دارویار اگرچه افزایش قیمت داروها افزایش خواهند داشت و قیمت دارو به سمت واقعی شدن پیش می‌رود، اما این هزینه را بیمه‌گر پرداخت کرده و پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نمی‌کند.
مزایای اجرای دارویار چیست؟
توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، عدم‌تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش‌ از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج.
وضعیت پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح دارویار 
پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای طرح به شرح زیر است:
الف) داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند: پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود.
ب) داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند:  برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به‌گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد. در صورت لزوم، بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیش‌تری را به این فهرست اضافه کنند.
ج) داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC): این داروها، افزایش قیمتی نخواهند داشت. با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به‌ صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند، حسب دستور رییس محترم جمهور، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیش‌تری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهش می‌یابد.
د) داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی: این بخش از محصولات  افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد. با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.
با اجرای این طرح بنا بود بخش اعظمی از مخارج را بیمه‌ها تقبل کنند
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با اقتصاد سرآمد در پاسخ به اینکه چرا با اجرای طرح دارویار و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از یارانه دارویی، قیمت داروها افزایش زیادی داشته است؟ به خبرنگار ما گفت: با اجرای این طرح بنا بود بخش اعظمی از مخارج را بیمه‌ها تقبل کنند. یکی از نگرانی‌های ما در اجرای این طرح، بحث نظارت دولت بر بیمه‌ها بود، زیرا بسیاری از بیمه‌ها با شرکت‌های داروسازی، روابط اقتصادی دارند و دولت باید مراقبت و نظارت بیشتری در این موضوع داشته باشد.
من فکر نمی‌کنم در لایحه جدید بودجه دولت، مجدداً ارز ترجیحی برای دارو در نظر گرفته شود
نماینده تربت حیدریه در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد در تصویب بودجه ۱۴۰۲، مجدداً ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین دارو در نظر گرفته شود؟ بیان کرد: تصمیم دولت و مجلس که نرخ ارز، تک نرخی باشد تصمیم درستی بوده است و من فکر نمی‌کنم در لایحه جدید بودجه دولت، در مجلس مجدداً ارز ترجیحی برای دارو در نظر گرفته شود.
دولت بودجه‌ای برای یارانه دارو برای واردکنندگان و فعالان حوزه دارو ندارد
وی تصریح کرد: با این تفاسیر، اما دولت بودجه‌ای برای امسال و سال آینده برای جبران قیمت دارو تحت عنوان یارانه دارو در موضوع ارز به نام یارانه ریالی برای واردکنندگان و فعالان حوزه دارو در  نظر گرفته و به آن اختصاص داده است که البته در زمینه مدیریت و انتقال ارز از ۴۲۰۰ تومانی به  ارز  ای تی سی، مطلوب عمل نشد و در برهه‌ای اتفاقات ناخوشایندی نیز افتاد.
نگرانیم که طرح دارویار به افت طرح تحول سلامت دچار شود
پیش‌تر این نماینده مجلس از افزایش قیمت دارو به بهانه آزادسازی قیمت‌ها، اظهار نگرانی کرده بود و گفته بود نگرانیم که طرح دارویار به افت طرح تحول سلامت دچار شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، با وجود اینکه توضیح طرح دارویار بسیار جذاب و عامه‌پسند است، اما خروجی کار پس از چند ماه نشان از نارضایتی مردم از حوزه دارو در کشور دارد به طوری که مدت‌ها، نبود سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها در نقاط مختلف ایران، صدای همه را درآورده بود.
در اجرای طرح دارویار، دولت بر بیمه‌ها نظارت می کند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه