بررسی مزایای پرورش ماهی در قفس در  گفت و گوی اقتصادسرآمد با حسینی، اولین سازنده قفس پایه کششی در جزیره قشم

پرورش ماهی در قفس، روزنه امید برای صیادان

گروه دریامحور -یونس اسماعیلی نژاد- «قفس پرورش ماهی» یکی از سازه هایی است که امکان پروروش آبزیان را در جای جای رودخانه ها، سواحل و فراساحل دریا ممکن می سازد. این سازه ها در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته و در کشور ما هم حداقل در دو دهه اخیر مورد اقبال قرار گرفته است. اولین قرارداد قفسسازی از سال 1361 توسط شیلات ایران با کشور نروژ بسته شد و در سال 1363 و 1364 در خوزستان اولین سازه ها آماده شد و به مرور توسعه پیدا کرد. 
ایجاد فرصت پرورش آبزیان به صورت انتخابی و کنترل شده، مهمترین مزیت این سازه هاست که آشنایی بیشتر با آن ها می تواند پرورش ماهی را در کشور گسترش دهد. ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در راستای کنکاش رسانه ای خود در این باره، با سیدمجتبی حسینی گفت و گو کردیم. او مهندس عمران که با مدرک حرفه ای از آلمان و تیمی حرفه ای در در زمینه ساخت قفس پرورش ماهی فعال و اولین سازنده قفس پایه کششی در جزیره قشم است، با این هدف که شناخت بیشتر قفس پرورش ماهی، تولید ماهی در بستر همه رودخانه های کشور –علاوه بر دریاهای شمال و جنوب- را توسعه دهد:
اقتصادسرآمد: قفس سازی چیست، در کجا ساخته و استفاده می شود؟
سیدمجتبی حسینی: قفس از جنس لوله های پلیاتیلن و براکت است و با مواد اولیه مناسب این سازه ها، در ساحل ساخته می شود و سپس به نقاطی که مجوز آن دریافت شده، منتقل و مستقر می شود.  به طور کلی،  موارد اولیه این سازه عبارت است از لوله از جنس پلیاتیلن، بویه، زنجیر، طناب سیستم مهار، صفحه تقسیم مهار و مورینگ و تور.
اقتصادسرآمد: کاربرد این قفس های ساخته شده چیست؟
سیدمجتبی حسینی: هم در داخل خشکی و ساحل ساخته و استفاده میشود و هم توسط شناورها به نقطه ای که مجوز آن گرفته شده- مثل دریا، پشت سد و یا رودخانه- انتقال داده میشود.
اقتصادسرآمد: چگونه از قفس برای پرورش آبزیان استفاده می کنند؟
سیدمجتبی حسینی: یک سری قفس و حوضچههای شناور با استفاده از لولههای پلیاتیلن ساخته و به وسیله تورهای مخصوص، محافظت و داخل آن ماهی ریخته می شود تا امکان کنترل و غذادهی طبق برنامه فراهم شود. در واقع توسط لولهها، براکتها و تور، فضاهایی مناسب پرورش ایجاد می کنیم و داخل این محفظهها مناسب پرورش آبزیان است با استفاده از آب های آزاد. بچه ماهی ها را از مراکز تکثیر به این حوضچههای شناور انتقال می دهیم که با تغذیه مناسب به وزن دلخواه برسند و آماده عرضه به بازار شوند. 
اقتصادسرآمد: ساخت قفس چگونه صنعتی است و چه مزایایی دارد؟
سیدمجتبی حسینی: ساخت قفس، صنعتی است که بین 62 کشور جهان از جمله چین، نروژ، شیلی و انگلستان رواج دارد. این قفس ها در عین سبک، ارزان و قوی و مستحکم بودنشان، امکان استفاده در آب های زیاد، اکسیژن و دمای مناسب را دارند و به دلیل استفاده از بستر طبیعی، تلفات بسیار کمی نسبت به استخر ها می دهند. 
این صنعت در سال های اخیر با حمایت های دولت و ارائه تسهیلات، مورد توجه صیادان هم قرار گرفته است. در گذشته صیادان با شناور، قایق و وسایلی که داشتند به دریا می رفتند و صید بسیار کمی هم داشتند؛ زیرا با صید کشتیهای بزرگ، صیدی زیادی برای خردهپاها نمیماند.از این رو، بخشی از صیادان کوچک به پرورش ماهی در قفس روی آورده اند. 
 صید ماهی در قفس به صورت علمی و تضمینی میباشد که صیادان با رهاسازی بچه ماهی در قفس با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه (شمال یا جنوب) آن ها را به وزن دلخواه میرسانند و به صورت یک جا به فروش می رسانند و این روزنه امیدی را برای صیادان روشن کرده است. این صنعت به عنوان یک تجارت پرسود و کم هزینه در بین صیادان استقبال زیادی داشته است.
این صنعت هم در شمال و هم در جنوب کشور فعال است و به نتایج خوبی هم رسیده است. کارگاه های متعددی در حال ساخت قفس در اندازه های گوناگون هستند و  هر کارگاه 7 الی 8 نفر به طور مستقیم و بین 20 الی 25 نفر به طور غیر مستقیم، اشتغال ایجاد می کند.
اقتصادسرآمد: مواد اولیه ساخت این قفس ها داخلی است یا باید از خارج وارد شوند؟
سیدمجتبی حسینی: این مواد داخلی هستند. لولههای پلیاتیلن داخل ایران تولید میشوند، اما مواد اولیه تورها وارداتی هستند که قیمت آن طبق دلار محاسبه می شوند که طبق رویه معمول، قمیت رو  به افزایش میباشد، براکت ها هم از کشور ترکیه وارد می شوند البته تولیدات داخلی هم هستند که امیدواریم با افزایش کیفیت، بتوانیم با خیال آسوده از آن ها استفاده کنیم. حساسیت در باره براکت ها این است که باید به نحوی باشد که موجب شکستگی و غرق قفس ها نشود. 
اقتصادسرآمد: معمولا ابعاد این قفس ها به چه صورت است؟ و هزینه خرید یک قفس به طور متوسط چقدر است؟
سیدمجتبی حسینی: ابعاد قفس بستگی به مجوز و منطقه جغرافیایی دارد. اکثر مجوزها 500تنی هستند که شامل 4 قفس  125تنی میباشند. به طور کلی، بستگی به کارفرما دارد که بخواهد کار را با چه تناژی شروع کند. 
یک قفس 125 تنی که قطر آن 28 و ارتفاع تور10 می باشد که بتواند گنجایش 125 تن را برای پرورش ماهی داشته باشد که با توجه به افزایش دلار و موقعیت منطقه جغرافیایی نمی توان عدد دقیقی داد چراکه براساس مایل، ارتفاع و بستر دریا موقعیت نقطه استقرار، قیمت گذاری میشود که باعث تفاوت در قیمت نهایی می شود؛ اما به طور متوسط بین 2 تا 3 میلیارد تومان هزینه قفس با سیستم مهار،  صفر تا صد آماده ذخیرهسازی و پرورش بچه ماهی است. البته قیمت بستگی به موارد زیادی دارد و می تواند کمتر یا بیشتر از این حدی که مثال زدیم باشد. 
اقتصادسرآمد: با توجه به قیمت سنگین ساخت قفس برای صیادان(پرورش دهندگان ماهی در قفس)، دولت چه حمایتی میکند؟
سیدمجتبی حسینی: بانک کشاورزی وام هایی را برای صیادان لحاظ کرده است که آن ها به صورت تجمعی و گروهی می توانند اقدام و استفاده کنند که خیلی از صیادان در شمال از این وام ها استفاده کردهاند و در جنوب هم شاهد انجام آن هستیم و خود بنده هم از سال گذشته شروع به ساخت قفس برای این صیادان کردهام.
اقتصادسرآمد: مشکلاتی که ساخت قفس را تهدید می کنند کدام اند؟
سیدمجتبی حسینی: یکی از نکاتی که ساخت قفس را تهدید می کند، متریال(مواد اولیه) آن است که فراز و فرود زیادی دارد و مانع می شود از تضمین کیفیت کار نهایی. بسیاری از سازندگان قفس به همین دلیل متاسفانه تولید خود را تضمین نمی کنند و این اشکال جدی دارد. 
دوم این که محل استقرار قفس باید جایی باشد که تردد کشتی و شناور در آن محدوده نباشد؛ چون شناورها با قفس ها برخورد میکنند و سرمایه افراد را ازبین میبرند. 
سوم این که قیمت تمام شده ماهی به دلیل کمبود محل تکثیر بچه ماهی بسیار زیاد است و هزینه زیاد بعدی، بابت خوراک ماهی است که باعث مشکل شده و هزینه تمام شده را افزایش می دهد. 
پرورش ماهی در قفس، روزنه امید برای صیادان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه