عشقی در همایش توسعه سواحل مکُران

تنها متحد ما خلیج فارس و دریای عمان هستند

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: توسعه سواحل جنوبی و استفاده از ظرفیت خلیج فارس و دریای عمان باعث حضور پرقدرت ما می‌شود. باید ظرفیت داخلی ایران آزاد شود، تجربه نشان داده هرگاه این اتفاق روی می‌دهد ایران جایگاه جهانی داشته و هرگاه این ظرفیت حبس شده، کشور مغلوب می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در همایش توسعه سواحل مکران گفت: از سه منظر می‌توان ضرورت توجه به توسعه دریایی ایران و سواحل خلیج فارس و دریای عمان را مطرح کرد.
 نخست اینکه، تغییرات ژئوپلتیک و هژمونیک ملت‌ها را دریاها تعیین می‌کنند و این حرف درستی است که پیروزی یا شکست ملت‌ها در دریاها رقم می‌خورد.  
اگر به ظهور بریتانیا به عنوان قدرت جهانی توجه شود؛ این اتفاق با شکست اسپانیا شروع شد و در میانه قرن 18 نیز بریتانیا صاحب بی‌چون و چرای دریا بود. یا سقوط امپراتوری ژاپن با شکست دریایی از آمریکا رقم خورد، حتی ضعف ما در قرارداد ترکمنچای به دلیل شکست دریایی ما در خزر بود.
وی ادامه داد: دوم اینکه باید رشد متناسب بین سواحل شمالی و جنوبی کشور صورت بگیرد،  یعنی نمی‌توان گفت که سواحل ما توسعه‌یافته‌اند در حالیکه  برخی از آنها در فقر و برخی در رونق هستند.دبیرکل اتاق تهران به اشاره به سومین منظر از توسعه سواحل مکران گفت: حیاتی ترین بخش این موضوع آمایش سرزمینی است. باید توجه داشت که فلات ایران خشک و ظرفیت زیست آن در حال کاهش است. 
در حالیکه ما از منابع پایدار در جنوب برخودار هستیم و باید دید که چه زمانی ظرفیت شیرین کردن آن را پیدا می‌کنیم. باید توجه داشت که برخی صحبت‌ها در مورد انتتقال آب دریای خزر یا خلیج فارس به فلات ایران مطرح می‌شود که بنظرم هیچگاه محقق نمی‌شود و بیشتر شبیه قصه است.
عشقی تصریح کرد: توسعه سواحل جنوبی و استفاده از ظرفیت خلیج فارس و دریای عمان باعث حضور پرقدرت ما می‌شود. باید ظرفیت داخلی ایران آزاد شود، تجربه نشان داده هرگاه این اتفاق روی می‌دهد ایران جایگاه جهانی داشته و هرگاه این ظرفیت حبس شده، کشور مغلوب می‌شود. همچنین ما از منظر تاریخی منزوی مواجه هستیم و تنها متحد ما خلیج فارس و دریای عمان هستند از همین روی باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.
 تنها متحد ما خلیج فارس  و دریای عمان هستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه