قوانین حمایتی مجلس از شرکت‌های دانش بنیان؛ «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

کلید توسعه و جهش اقتصادی در دستان دانش بنیان ها

گروه شعار سال - در حالی که اغلب کشورهای دنیا تلاش کرده و می کنند با حمایت از زیست بوم کارآفرینی، نوآوری، دانش و فناوری شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی به رشد اقتصادی دست پیدا کنند کشور ما، سال‌های متمادی به درآمدهای نفتی وابسته بود اما با وجود مشکلات حاصل از تحریم، اهمیت پا گذاشتن به مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری، بیش از پیش بر ما معلوم گردید و با همین رویکرد، حمایت از این شرکت‌ها به صورت پررنگ‌تر آغاز شد. بنا بر اطلاعات موجود در سامانه سمات، تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان طی هشت ماهه ۱۴۰۱ معادل 1.897 هزار میلیارد ریال بوده است.
احمدی ناری، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اقتصادسرآمد در پاسخ به اینکه قرار بود با حمایت‌های تسهیلاتی بالا از شرکت‌های دانش بنیان شاهد تبدیل علم به ثروت باشیم و تورم را با استفاده از این ظرفیت، کاهش دهیم، اما هنوز نتیجه عملکرد این شرکت‌ها ملموس نشده است، به خبرنگار ما گفت: بحث دانش بنیان‌ها، موضوع جدی است که در همه جای دنیا بر اقتصادهای متاخر، تاثیر دارد و کشورهای زیادی برای رشد جامعه خود از مزایای این موسسات استفاده می‌کنند، اما متاسفانه کشور ما خیلی دیر به این جرگه پیوسته است و هنوز هم آن چنان که باید و شاید، دانش بنیان‌ها را جدی نگرفته‌ایم یا خیلی از مدیران ما در حالت طنز به دانش بنیان و مسائل مربوط به آن نگاه می‌کنند.
اگر قوانین مربوط به دانش بنیان اجرا شود شاهد جهش بزرگی در اقتصاد کشور خواهیم بود
این نماینده تهران در مجلس یازدهم افزود: مجلس شورای اسلامی، سال گذشته، قوانین حمایتی از تولید شرکت‌های دانش بنیان را به طور ویژه دنبال و در مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان هم پس از بررسی‌های مکرر، این قوانین را تایید نمود. اساساً اگر این قوانین به درستی و به طور کامل اجرا شود می‌توانیم شاهد جهش بزرگی در اقتصاد کشور باشیم مشروط بر آنکه  همه مفاد آن قانون، اجرایی شود و برای اجرا کردن آن تلاش بکنیم.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در سال‌های اخیر بر مباحث دانش بنیان بسیار تاکید فرمودند، زیرا به وضعیت اقتصادهای متاخر اشراف دارند. در اقتصادهای متاخر، علم و دانش است که ثروت می‌آفریند. ما با تعداد شرکت‌های دانش بنیان و مقایسه آن حتی با کشور های همسایه می‌بینیم که هنوز عدد کمی است. این وضعیت به عدم وجود زیرساخت و عدم فراهم آن و اساساً توجه کم به این موضوع برمی‌گردد. این موضوعی است که باید فرهنگ سازی شود، یعنی در اذهان مدیران باید درونی سازی شود تا اعتقاد پیدا کنند به  اینکه دانش بنیان‌ها، کلید پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور هستند و بعد از آن، به لحاظ کمی و  کیفی آن را افزایش دهیم.
مجلس از نحوه تخصیص بودجه توسط دولت ناراضی است
نادری بیان کرد: مجلس از نحوه تخصیص بودجه توسط دولت ناراضی هست، یعنی ما چیزی را در مجلس مصوب کردیم و دولت تا الان کار دیگری انجام داده است. نحوه تخصیص غلط و میزان تخصیص کم بوده است. این اشکال در بودجه عمرانی، دانش بنیان، پژوهشی و غیره وجود دارد و همه حوزه‌های کشور را شامل می‌شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به موجب آیین نامه تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، شرکت‌های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط) تشکیل می‌شود. طبق آیین نامه مصوب، شرکت‌های دانش بنیان، اهدافی نظیر، ترغیب هیات علمی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیات علمی، تجاری سازی یافته‌های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی، موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می‌کنند.خصوصیات شرکت‌های دانش بنیان: شرکت‌های دانش بنیان، اساساً کالا تولید نمی‌کنند و عموماً، زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند، بلکه همیشه عده‌ای از افراد تحصیل‌کرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می‌کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد. بحث طرح‌های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات، همیشه از دغدغه‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مسائل حقوقی در شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد، زیرا اصولاً این دارایی‌ها قابل لمس نمی باشند.زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش بنیان: 1- انجام تحقیقات کاربردی 2- ارایه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای (خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی) 3- تولید محصولات یا فناوری نوین (توسعه فناوری) 4- انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره‌ای 5- ارایه خدمات توسعه کار آفرینی 6- ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه کسب و کار 7- ارایه خدمات توسعه محصول جدید 8- ارائه خدمات ورود کسب و کار به بازار بین‌المللی و جهانی کردن آن‌ها 9- برنامه ریزی و اجرای طرح‌های توسعه کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی.
کلید توسعه و جهش   اقتصادی  در دستان دانش بنیان ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه