اتفاقات خوب موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه کشتیرانی کشور

سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی برای افزایش و توسعه ظرفیت‌هایش 

رییس سازمان توسعه تجارت و هیات رسمی اتحادیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کردند.
پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت درباره اتفاقات خوب این تفاهم نامه در حوزه کشتیرانی کشور گفت: ما بارها درباره ظرفیت گمرک آستارا تذکر دادیم،به طوری که حجم و ظرفیت این نیست که ما در شش ماه و یکسال بتوانیم یک دفعه مثلاً گمرک و پل را تعریض کنید، این‌ها نیازمند زمان و سرمایه گذاری از سمت مقابل است.
وی اضافه کرد: پیگیری باید که در حوزه دیپلماسی می‌کردیم، مرزها و گمرکات روسیه هم در مبادی جنوبی‌اش توسعه پیدا می‌کرد. به عبارتی روسیه هم به دلیل همین فرایند یا به عبارتی ارمنستان، حوزه بلاروس و قزاقستان باز به دلیل این که با ایران کمترین تعامل تجاری را داشتند ظرفیت‌های بندری و به عبارتی گمرکی شان را فعال نکرده بودند، این مسیرها مذاکره می‌شود، وزارت خارجه پیگیری می‌کند. در حوزه کشتیرانی ما یک مقداری عقب بودیم.
پیمان پاک تصریح کرد: همین‌طور در مورد لایروبی رود ولگا مذاکرات جدی صورت گرفته که بتوانیم یک پروژه چند میلیارد دلاری را بگیریم، در حوزه کشتیرانی حدوداً ۱۰ تا ۱۲ کشتی بخش خصوصی اضافه شده، این بسیار کم است، ما حداقل باید به ۱۰۰ کشتی برسیم، با پیگیری‌ها و دستور آقای رئیس جمهور، کشتیرانی جمهوری اسلامی هم یک سرمایه‌گذاری برای افزایش و توسعه ظرفیت‌هایش کرده است.
یمان پاک درخصوص اینکه پس به طور قطع نقاط و نکاتی که در گذشته شاید به عنوان چالش از بخش‌ها و تشکل‌ها مطرح می‌شد، با امضای این توافقنامه و نظرخواهی که از سوی سازمان توسعه تجارت شده، شاید به مراتب نسبت به گذشته کمتر باشد افزود: یک کار جمعی و یک کار هماهنگ شده بود که اکثریت ظرفیت‌های کشور به کمک آمدند، ما توانستیم این موفقیت را کسب کنیم. یک سری آمار را بخواهم اشاره کنم، ما یک موافقتنامه تعرفه ترجیحی داشتیم روی ۷۰۰ قلم کالا، این مذاکرات روی هفت هزار و ۵۰۰ قلم کالا است. در این ۷۰۰ قلم کالا تازه ما تعرفه‌ها را صفر نکردیم، تعرفه‌ها را کاهش دادیم، در سال اول ۳۰ درصد ما رشد صادرات داشتیم، در سال دوم ۴۰ درصد و سال سوم این عدد به ۵۰ درصد. رسید. حالا مشخصاً این تجارت آزاد به نظر ما می‌تواند یک بازار حداقل ۱۰ میلیارد دلاری را در کوتاه مدت برای ما تضمین کند.
سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی برای افزایش و توسعه ظرفیت‌هایش 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه