مبلغی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با «اقتصاد سرآمد» می گوید
تولید قویتر باشد، حال اقتصاد و معیشت بهتر خواهد بود
گروه شعارسال - محمد آیتی - محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه شعار سال 1401 که در آن، حرف از تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی به میان آمده بود، چقدر تاکنون رنگ واقعیت به خود گرفته است؟ گفت: رهبر معظم انقلاب، هر سال شعاری را متناسب با آن سال مطرح میکنند و عمده شعارهایی که از سوی ایشان مطرح شده به درستی در مورد مسائل اقتصادی است، چراکه مسائل اقتصادی و کار مثبت در آن حوزه، نقش بسیار زیادی را در حل مشکلات کشور و مردم دارد و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی نیز روی مسائل دیگر از جمله مسائل فرهنگی میگذارد. از اینرو، شعار سال 1401 هم، یک شعار اقتصادی با به کار بردن سه واژه تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی بود.
وی افزود: انتظار میرود که ما در زمینه تولید، نهایت تلاشمان را داشته باشیم، چون هرچه تولید قویتر باشد، حال اقتصاد کشور و معیشت مردم، بهتر خواهد بود و این روند است که میتواند تحریمهای اقتصادی علیه ایران را تا حد زیادی، بیاثر کند. به نظر من، چه امسال و چه سالهای قبل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، توجه نکردیم و این انتقادی به همه ما است.
امسال در بعضی از بخشها نه تنها رشد تولید نداشتهایم، بلکه رشد منفی هم داشتهایم
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امسال در بعضی از بخشها نه تنها رشد تولید نداشتهایم، بلکه رشد منفی هم داشتهایم. مثلاً در حوزه دامپروری و کشاورزی و باغداری علاوه بر مشکلات اقتصادی، یکسری بیتدبیریها و ندانمکاریها و عدم تسلط به کارها و پیگیری نکردن کامل کارها باعث شده، دامپرور ما متضرر شود و مجبور شود همه دامهای خود را بفروشد و در بعضی مناطق اصلاً چیزی به نام دام وجود نداشته باشد. چنین چالشهایی در نوع دیگر، در حوزه صنعت دیده میشود
مبلغی اظهار داشت: همه مشکلات به وزارت جهادکشاورزی و یا وزارت صمت برنمیگردد، بلکه بخشی از آن به سازمان برنامه و بودجه برمیگردد که چرا پول مورد نیاز را نمیدهد تا حمایت لازم از باغدار صورت بگیرد. من بیشتر مشکلات را به بحث مدیریت نسبت میدهم تا نبود منابع.
نماینده کوهدشت یادآور شد: مدیر اگر مدیر باشد، میتواند از کمترین منابع، بیشترین بهره برداری را داشته باشد. ما از لحاظ منابع، کشور قویای هستیم و غنایی که خداوند برای ما در زمینههای مختلف گذاشته است، نیاز به یک مدیریت قوی دارد. البته حقیقتاً که مشکلات اساسی و دشمنان سرسختی داریم، ولی بخش عمده مشکلات مربوط به سوء مدیریت است و بسیاری از مدیران ما، مدیران مسلطی به کار نیستند. وی در پاسخ به اینکه چرا روال کار دولت با نظارت مجلس تغییر جدی و اساسی پیدا نمیکند؟ گفت: اخیراً در مجلس، آقای فاطمی امین، وزیر صمت کارت زرد گرفت و حتی بعضی وزرای دیگر نیز ممکن است کارت بگیرند. مجلس در حال انجام کار خودش هست. من هم نمیخواهم بگویم در همه زمینهها سوء مدیریت هست، ولی در بعضی موارد کاملاً مشهود و مشخص است و این ضعف را باید بپذیریم و از کسی که تجربه کامل و کافی ندارد استفاده نکنیم.
بررسی سالانه عملکرد ضعیف مدیران و جابجایی آنها، خیلی فایدهای ندارد
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان خاطرنشان کرد: به نظر من، بررسی سالانه عملکرد ضعیف مدیران و جابجایی آنها، خیلی فایدهای ندارد. بازنگری و تجدیدنظر خوب است، ولی اینکه یک نفر را در پستی بگذاریم و بعد ببینیم تا یک سال آینده چه میکند، یک سال عمر ملت را به هدر دادهایم. باید از همان اول، فرد شایسته و پختهای روی کار بیاید؛ اینکه بدانیم فرد موردنظر کارکُشته است، بسیار اهمیت دارد. اینگونه، مردم و دولت هیچ کدام اذیت نمیشوند و منابع هم به هدر نمیرود و فرصتها نمیسوزد و مردم ناامید نمیشوند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در حالی که 10 ماه از سال 1401 گذشته است، نه خبری خاص و آنچنانی از تولید است و نه از اشتغالزایی و پیشرفت در حوزه شرکتهای دانش بنیان. روزهای سختی بر اقتصاد کشور میرود و عبور دلار از مرز 44 هزار تومان، قدرت برنامهریزی را از مردم و مخصوصاً سرمایهگذاران و تولیدکنندگان گرفته است. با این وجود، سیدابراهیم رئیسی، حرف از رشد اقتصادی و حرکت رو به جلوی قطار پیشرفت میزند، در حالی مردم روز به روز سفرههایشان کوچکتر میشود و برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر حال و روز اقتصاد به مراتب بهتر از این بود، شاید شاهد طولانی شدن اعتراضات مردمی که از اواخر شهریورماه کلید خورد، نمیبودیم.
تغییر رییس بانک مرکزی در هفتههای گذشته و افزایش بیرویه قیمت ارز و سکه نشان از این دارد که جابجایی افراد، خیلی چاره کار نیست، همانطور که جابجایی در وزارت کار این موضوع را نمایان کرد. اینکه همچنان دولت و همفکرانش بر اتکای ظرفیت داخلی تاکید دارند و گره زدن اقتصاد به برجام را شرطی شدن اقتصاد میدانند، موضوعی است که پس از یک سال و نیم به منصه ظهور نرسیده است و باید به انتظار نشست و دید دولت سیزدهم تا کی و کجا میخواهد به رویه 18 ماه گذشته خود ادامه دهد و آیا مجلس در ماههای آخر کاری خود، حاضر است موضوع هم جهت بودن سیاسی و به تبع آن، رودربایسی با دولت را کنار بگذارد و با نقش نظارتی قاطع و پررنگ خود، وضعیت را به نفع مردم تغییر دهد یا خیر؟
وی افزود: انتظار میرود که ما در زمینه تولید، نهایت تلاشمان را داشته باشیم، چون هرچه تولید قویتر باشد، حال اقتصاد کشور و معیشت مردم، بهتر خواهد بود و این روند است که میتواند تحریمهای اقتصادی علیه ایران را تا حد زیادی، بیاثر کند. به نظر من، چه امسال و چه سالهای قبل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، توجه نکردیم و این انتقادی به همه ما است.
امسال در بعضی از بخشها نه تنها رشد تولید نداشتهایم، بلکه رشد منفی هم داشتهایم
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امسال در بعضی از بخشها نه تنها رشد تولید نداشتهایم، بلکه رشد منفی هم داشتهایم. مثلاً در حوزه دامپروری و کشاورزی و باغداری علاوه بر مشکلات اقتصادی، یکسری بیتدبیریها و ندانمکاریها و عدم تسلط به کارها و پیگیری نکردن کامل کارها باعث شده، دامپرور ما متضرر شود و مجبور شود همه دامهای خود را بفروشد و در بعضی مناطق اصلاً چیزی به نام دام وجود نداشته باشد. چنین چالشهایی در نوع دیگر، در حوزه صنعت دیده میشود
مبلغی اظهار داشت: همه مشکلات به وزارت جهادکشاورزی و یا وزارت صمت برنمیگردد، بلکه بخشی از آن به سازمان برنامه و بودجه برمیگردد که چرا پول مورد نیاز را نمیدهد تا حمایت لازم از باغدار صورت بگیرد. من بیشتر مشکلات را به بحث مدیریت نسبت میدهم تا نبود منابع.
نماینده کوهدشت یادآور شد: مدیر اگر مدیر باشد، میتواند از کمترین منابع، بیشترین بهره برداری را داشته باشد. ما از لحاظ منابع، کشور قویای هستیم و غنایی که خداوند برای ما در زمینههای مختلف گذاشته است، نیاز به یک مدیریت قوی دارد. البته حقیقتاً که مشکلات اساسی و دشمنان سرسختی داریم، ولی بخش عمده مشکلات مربوط به سوء مدیریت است و بسیاری از مدیران ما، مدیران مسلطی به کار نیستند. وی در پاسخ به اینکه چرا روال کار دولت با نظارت مجلس تغییر جدی و اساسی پیدا نمیکند؟ گفت: اخیراً در مجلس، آقای فاطمی امین، وزیر صمت کارت زرد گرفت و حتی بعضی وزرای دیگر نیز ممکن است کارت بگیرند. مجلس در حال انجام کار خودش هست. من هم نمیخواهم بگویم در همه زمینهها سوء مدیریت هست، ولی در بعضی موارد کاملاً مشهود و مشخص است و این ضعف را باید بپذیریم و از کسی که تجربه کامل و کافی ندارد استفاده نکنیم.
بررسی سالانه عملکرد ضعیف مدیران و جابجایی آنها، خیلی فایدهای ندارد
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان خاطرنشان کرد: به نظر من، بررسی سالانه عملکرد ضعیف مدیران و جابجایی آنها، خیلی فایدهای ندارد. بازنگری و تجدیدنظر خوب است، ولی اینکه یک نفر را در پستی بگذاریم و بعد ببینیم تا یک سال آینده چه میکند، یک سال عمر ملت را به هدر دادهایم. باید از همان اول، فرد شایسته و پختهای روی کار بیاید؛ اینکه بدانیم فرد موردنظر کارکُشته است، بسیار اهمیت دارد. اینگونه، مردم و دولت هیچ کدام اذیت نمیشوند و منابع هم به هدر نمیرود و فرصتها نمیسوزد و مردم ناامید نمیشوند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در حالی که 10 ماه از سال 1401 گذشته است، نه خبری خاص و آنچنانی از تولید است و نه از اشتغالزایی و پیشرفت در حوزه شرکتهای دانش بنیان. روزهای سختی بر اقتصاد کشور میرود و عبور دلار از مرز 44 هزار تومان، قدرت برنامهریزی را از مردم و مخصوصاً سرمایهگذاران و تولیدکنندگان گرفته است. با این وجود، سیدابراهیم رئیسی، حرف از رشد اقتصادی و حرکت رو به جلوی قطار پیشرفت میزند، در حالی مردم روز به روز سفرههایشان کوچکتر میشود و برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر حال و روز اقتصاد به مراتب بهتر از این بود، شاید شاهد طولانی شدن اعتراضات مردمی که از اواخر شهریورماه کلید خورد، نمیبودیم.
تغییر رییس بانک مرکزی در هفتههای گذشته و افزایش بیرویه قیمت ارز و سکه نشان از این دارد که جابجایی افراد، خیلی چاره کار نیست، همانطور که جابجایی در وزارت کار این موضوع را نمایان کرد. اینکه همچنان دولت و همفکرانش بر اتکای ظرفیت داخلی تاکید دارند و گره زدن اقتصاد به برجام را شرطی شدن اقتصاد میدانند، موضوعی است که پس از یک سال و نیم به منصه ظهور نرسیده است و باید به انتظار نشست و دید دولت سیزدهم تا کی و کجا میخواهد به رویه 18 ماه گذشته خود ادامه دهد و آیا مجلس در ماههای آخر کاری خود، حاضر است موضوع هم جهت بودن سیاسی و به تبع آن، رودربایسی با دولت را کنار بگذارد و با نقش نظارتی قاطع و پررنگ خود، وضعیت را به نفع مردم تغییر دهد یا خیر؟
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
رابطه دیپلماسی اقتصادی و دانش بنیان ها
-
پیشبینی یخبندان در 25 استان کشور
-
تولید نباید قربانی بحران انرژی شود
-
مقصر عدم اجرایی کردن سیاست بهینهسازی مصرف گاز کیست؟
-
تولید قویتر باشد، حال اقتصاد و معیشت بهتر خواهد بود
-
ناوگروه نیروی دریایی ارتش به برزیل میرود
-
دانشگاههای علوم دریایی میتوانند موتور محرک اقتصاد دریا پایه باشند
-
منطقه خزر دارای گردش تجاری پایدار با ایران است
-
با افتخار حامی رسانه ای جامعه کشتیرانی ایران هستیم
اخبار روز
-
صدور اسناد مالکیت، امنیت سرمایهگذاری و توسعه مناطق آزاد را تضمین میکند
-
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ظرفیت تبدیل شدن به قطب لجستیک و تجارت کشور را دارد
-
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آغازگر فصل جدید حکمرانی اقتصادی و تجارت بینالمللی است
-
امور ایران تحت هدایت و رهبری آیتالله سید مجتبی خامنهای در حال پیشرفت است
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای افزایش مبادلات تجاری به ۳ میلیارد دلار
-
توسعه همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی تهران و آستانه
-
طرح جامع بندر ترکمن با رعایت ملاحظات محیط زیستی مصوب شد
-
تقدیر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دریانوردان کشتی توسکا
-
تسهیل تجارت بینالمللی در گرو حرکت جدی ستاد ملی گذر
-
راهکارهای حل معضلات سوخت رسانی دریایی ایران
-
آمریکا همچنان نگران از نفوذ چین در تنگه پاناما
-
حلقه های مفقوده در ساختار تولید کشور
-
جنگ رمضان در آینه افکار عمومی
-
تداوم اقدامات حفاظتی لاک پشت های دریایی در سواحل خلیج فارس و مکران
-
نوسازی ناوگان و تأمین تجهیزات بندری در اولویت دوره پساجنگ
-
راهاندازی باسکول جدید در بندر خرمشهر
-
حمید خلیلی سرپرست معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
اصفهان محور جهش بزرگ صنایعدستی ایران خواهد بود؛ هنر ایرانی باید به شبکه توزیع جهانی متصل شود
-
روایت وزیر راه از تابآوری شبکه حملونقل در جنگ ۴۰ روزه
-
مرز ریمدان نقش مهمی در تأمین کالاهای اساسی دارد



