در گفت‌وگو ی«اقتصاد سرآمد» با نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد

مقصر عدم اجرایی کردن سیاست بهینه‌سازی مصرف گاز کیست؟

اقتصاد سرآمد - زهرا ظهروند - طی هفته اخیر و ورود سامانه‌های بارشی و سرمای شدید در سطح کشور، مصرف گاز به خصوص در کلان شهرهای کشور رو به فزونی رفت، تا جایی که طبق آمار، بیشترین مصرف گاز در تهران به مناطق شمالی شهر مربوط می‌شد. در نتیجه میزان گازرسانی به مناطق شمالی و شمال شرق کشور کم شد که البته این یکی از دلایل افت یا قطعی گاز در این مناطق بود. همه این‌ها به کنار، بحث عدم‌اطلاع‌رسانی‌های به موقع و تصمیمات به شدت متغیر که نشان از ناتوانی مسئولان مربوطه در بحث آگاهی‌رسانی بود، باعث سردرگمی و مشکلات متعددی برای آحاد جامعه شد.
حجت‌الاسلام موسی احمدی در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: قبل از اینکه اتفاقاتی از قبیل افت فشار گاز و این دست مسائل در کشور رخ دهد، کمیسیون انرژی مجلس جلسات متعددی با حضور کارشناسان، وزیر نفت، معاونین وزیر و مدیرعامل گاز برگزار کرد و برای دغدغه‌هایی که در زمستان سال جاری مطرح بود، بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: این افراد برنامه‌ها، پیشنهادها، راهکارها و پیش نیازهای لازم را ارائه دادند و کمیسیون انرژی نیز از آن‌ها حمایت کرد. از طرفی، وزیر نفت هم واقعاً پای کار بود و موارد را دنبال و پیگیری می‌کرد، منتهی آنچه طی این مدت اخیر اتفاق افتاد، ورود توده‌های سرمایی بود که حتی طی بلندمدت نیز برای هواشناسی قابل پیش بینی نبود.
نماینده جم تصریح کرد: آنچه مطرح است، آمادگی وزارت نفت در بحث تولید گاز می‌باشد که ما از نظر تولید گاز مشکلی نداریم، ولی با توجه به سرمای شدید که غیرقابل پیش بینی بود، مصرف گاز در سطح کشور به خصوص کلان‌های شهرهای بزرگ مثل تهران زیاد شد که همین امر باعث افت فشار گاز در برخی از شهرهای کشور شد.
احمدی با اشاره به اینکه افت گاز دلایل زیادی دارد، اظهار کرد: یکی از دلایل افت گاز، مصرف بیش از حد آن است و ما نتوانسته‌ایم سیاست بهینه‌سازی را اجرایی کنیم که مقصر این موضوع وزارت نفت یا مجموعه گازی کشور نیست.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در بحث بهینه‌سازی مصرف گاز باید همه وزارتخانه و سازمان‌ها دست به دست هم می‌دادند و از ظرفیت‌هایی که برای بهینه‌سازی گاز باید انجام می‌شد، استفاده می‌کردند. وزارت نفت می‌توانست جهت جلوگیری از همچین اتفاقی، از قبل یک سنجش برای وزارتخانه‌ها و ادارات انجام می‌داد و پس از انجام سنجش، با سازمان‌ها و ارگان‌هایی که مصرف زیاد داشتند، برخورد می‌شد که همه این‌ها، اقدامات پیشگیرانه‌ای بود که اثرگذار بوده و خواهد بود.
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: یکی دیگر از مسائل به وجود آمده در بحث افت گاز در هفته قبل، بحت ترکمنستان بود. به این دلیل که استفاده از ظرفیت گاز ترکمنستان برای مناطق شمال کشور برنامه‌ریزی شده بود و جلسات متعددی برگزار شده بود، اما این اتفاق نیفتاد و خود ترکمنستان نیز با سرمای شدید روبرو شد و نیمی از کشورشان فلج شد و گاز انتقالی به کشور ما را قطع کردند.
احمدی در ادامه تصریح کرد: این اتفاق به دلیل نیاز شدید خود آن‌ها به گاز بود. در هر روی همه این مسائل باعث افت گاز در برخی استان‌های کشور شد. گاهی اوقات اتفاقات در یک سطحی است که گروه‌های هدف جامعه باید با هم همکاری و همراهی کنند تا مشکلی رخ ندهد. دولت نیز در این زمینه تدابیر به جایی انجام داد و گاز برخی صنایع که نیاز شدید نداشتند را قطع یا جایگزین کرد.
وی افزود: بحث سر این مسئله است که ما مشکل تولید گاز نداشتیم، آنچه رخ داد بحث افت فشار گاز بود که یکی از علت‌های آن مصرف زیاد گاز در برخی مناطق بود که باعث افت فشار در مناطق دیگر بود که این مسئله بر عهده وزارتخانه یا عدم ضعف مدیریتی نیست. با توجه به اینکه راهکارها جهت مصرف صحیح به سازمان‌ها ارائه شده، اما متاسفانه بهینه‌سازی مصرف گاز اتفاق نیفتاده است.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص مصرف گاز، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی‌های خوبی در رسانه‌های ملی از طریق آگهی‌ها و مصاحبه با مسئولان مرتبط با گاز انجام شد، منتهی برخی صنایع رعایت نمی‌کردند. طبق بند ق بودجه سال 93 تمام روستاها گازرسانی شده است و مردم توقع دارند در این ایام سرد، گاز به منازل آن‌ها برسد، ولی سوخت گاز مثل برق یا آب نیست و با مصرف زیاد در یک مکان دیگر، باعث افت فشار در سایر نقاط دیگر می‌شود. 
احمدی با انتقاد از اطلاع رسانی‌های هفته گذشته در خصوص تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی به دلیل بهینه‌سازی مصرف گاز، تصریح کرد: اطلاع رسانی‌هایی که انجام شد باعث سردرگمی مردم شد. باید وزارتخانه و دولت با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و ظرفیت گازی کشور، برای یک هفته مردم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادند تا از تغییرات چندین باره تعطیلی‌ها و اطلاع‌رسانی‌های بی‌موقع جلوگیری می‌شد، چراکه عدم‌تصمیم به موقع و اعلام آن به مردم، مشکلاتی برای جامعه و برنامه‌ریزی‌هایشان ایجاد می‌کند.
مقصر عدم اجرایی کردن سیاست بهینه‌سازی مصرف گاز کیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه