امیرعبداللهیان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل

وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جدید مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری پیش بریم.
به گزارش اقتصادسرآمد ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که به ژنو سفر کرده است، در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.وزیر امورخارجه کشورمان در ابتدای اظهارات خود در این کنفرانس گفت: در ابتدا ریاست شما بر کنفرانس خلع سلاح را تبریک می‌گویم و مفتخرم که به نمایندگی از طرف جمهوری اسلامی ایران در بخش عالیرتبه این کنفرانس سخنرانی می‌کنم.امروز اتخاذ اقداماتی برای خلع سلاح جهانی، ضرورتی اساسی به شمار می رود. 
بدون اتخاذ اقدمات مشخص در جهت حذف سلاح های کشتار جمعی، بویژه سلاح های هسته ای، تقویت صلح و امنیت جهانی و منطقه ای واقع بینانه نخواهد بود.وی ادامه داد: هشت دهه پس از به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای علیرغم تمامی تلاش‌های بین المللی، هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل کماکان دست نیافتنی است.
بر این اساس، جای تاسف است که درخواست جامعه جهانی برای خلع سلاح هسته ای و پایبندی کشورهای هسته‌ای به تعهدات خلع سلاحی شان هنوز محقق نشده است. کشورهای هسته ای علی‌رغم تعهد صریح حقوقی خود، در عمل به گسترش سلاح‌های هسته‌ای خویش ادامه داده‌اند. متاسفانه کشورهای هسته ای به جای پایبندی به تعهدات خلع سلاحی خود و کاهش و حذف سلاح های هسته ای، با اتخاذ سیاست‌های تسلیحاتی در چارچوب دکترین‌ها و مفاهیم امنیتی و نظامی، به ساخت و تولید نسل‌های جدیدی از سلاح های هسته ای و مدرنیزه کردن زرادخانه هسته ای خود اقدام می کنند که موجب تضعیف ان‌پی‌تی و تهدید صلح و امنیت بین المللی شده‌اند.وی ادامه داد: مساله این است که برخی کشورهای هسته‌ای NPT را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می بینند.
 با این حال شدت خطرات و تهدیدات ناشی از سلاح های هسته ای‏ ایجاب می کند که خلع سلاح هسته ای بعنوان یکی از ستون های اصلی ان پی تی، بایستی اولویت اصلی جامعه بین المللی و فوری ترین کار پیش روی کنفرانس خلع سلاح باشد.
ایران بعنوان قربانی سلاحهای کشتار جمعی به همراه ملل صلح طلب قویا بر این باور است که تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای نابودی کامل‏ و برگشت ناپذیر‏ آنهاست و تا تحقق آن هدف‏‌ کشورهای غیرهسته ای حق دارند تا در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای‏، تضمین های امنیتی دریافت کنند.
وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: در همین راستا، به منظور نیل به جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای، همچنین یک معاهده منع مواد شکاف‌پذیر قابل کاربرد در سلاح های هسته ای و دیگر ادوات انفجاری هسته ای می‌تواند مفید و ارزشمند باشد، در صورتیکه این معاهده ذخایر تولید شده قبلی از پوشش دهد، بدون تبعیض درباره کشورهای هسته ای با سازوکار راستی آزمایی اعمال گردد و مانع از فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورهای غیرهسته ای نشود.
وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه  و اشتباه سیاست آمریکاست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه