در گفت و گو با کاپیتان محمد حسن ابراهیمی مطرح شد

رکوردزنی دوباره کشتیرانی حافظ دریا در حمل بار کانتینر

گروه اقتصاددریا - کشتیرانی حافظ دریای آریا بازوی کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که طی سال‌های اخیر و با توسعه روزافزون حمل و نقل کانتینری در جهان فعالیت خود را افزایش داده و عملاً به شرکت اصلی در گروه کشتیرانی بدل شده است. این کشتیرانی کانتینری هم اکنون شناور‌های کانتینری تا ۱۴ هزار TEU کانتینر ظرفیت را در اختیار دارد و در میان ۲۰ کشتیرانی حمل و نقل کانتینری جهان رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داده است. کشتیرانی حافظ دریای آریا سال گذشته موفق شد علی‌رغم فشار تحریم‌های ظالمانه به رکورد تازه‌ای در درآمد و حمل کانتینر دست یابد که در تاریخ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بود. به نظر می‌رسد طی سال جاری نیز رکورد تاریخی دیگری از سوی این کشتیرانی به ثبت برسد. به همین منظور گفتگویی را با کاپیتان محمد حسن ابراهیمی معاون بازاریابی و خدمات مشتریان کشتیرانی حافظ دریای آریا ترتیب دادیم که در ذیل می‌خوانید.

- کشتیرانی حافظ دریای آریا به عنوان بازوی حمل کانتینری گروه کشتیرانی نقش مهمی در رکورزنی این گروه در کسب درآمد تاریخی سال گذشته داشت. آیا در سال جاری نیز رکورد عملکرد نسبت به سال قبل بهبود خواهد یافت؟
کاپیتان ابراهیمی: کشتیرانی حافظ دریای آریا نه تنها به عنوان بازوی اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بلکه به عنوان محور عمده حمل کانتینری کشور به لطف و یاری خداوند نقش مهمی در رکورد‌زنی گروه و کسب درآمد تاریخی سال 1400 داشته است و علی‌رغم کاهش شدید قیمت حمل دریایی و افزایش رقبای منطقه‌ای و بهبود ظرفیت لجستیک جهانی در سال جاری، تاکنون عملکرد کم نظیری از خود به جا گذاشته است. بدین معنی که در شرایط دشوار سال 1401، کشتیرانی حافظ دریا آریا با تکرار رکورد سال ۱۴۰۰، بهبود فرآیند عملکردی خود در سال جاری را نیز به عرصه نمایش گذاشته است و در عین حال کماکان در حال راه‌اندازی خطوط جدید حمل محمولات کانتینری به بنادر مختلف است. این موضوع به نوبه خود نشانه توانمندی ناوگان ملی در حوزه صادرات و واردات کانتینری کشور بوده و حائز اهمیت است. از یک سو بروز رکود و تورم در کشور‌های مختلف،  برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا از اواسط سال ۱۴۰۰، افزایش ظرفیت حمل جهانی، انتقال شناور‌های مازاد از بازار‌های امریکا و اروپا به سایر مناطق از جمله هند و خلیج فارس و رقابت بیشتر بر سر تصاحب محمولات بین خطوط باعث اُفت و کاهش نرخ کرایه حمل شده است. از طرف دیگر شاهد تغییرات مجدد سیاست گذاری‌های ارزی در سال گذشته بودیم، دستورالعمل‌های جدید باعث سردرگمی وارد کنندگان شده است.به هر ترتیب شرکت حمل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رکورد حمل کانتینر و درآمد سال قبل خود را انشاالله مجدد خواهد شکست.

- برخی از علل این رکوردزنی تاریخی را بفرمایید.
کاپیتان ابراهیمی: قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم ارزش معنوی حمایت از تولید‌کنندگان داخلی، صادرکنندگان، وارد کنندگان و در نتیجه تمامی هموطنان و مصرف کنندگان نهایی در میهن عزیزمان بسیار فراتر از دستاورد‌های مادی صرف است. بهتر بگویم، ماهیت شرکت حمل‌و‌نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمایت از شرایط اقتصادی کنونی کشور است و این قابل مقایسه با درآمد کسب شده نیست و بسیار ارزشمند‌تر است.
برای روشن‌تر شدن موضوع از دید یک بنگاه اقتصادی، ابتدا بد نیست توجه داشته باشید که «درآمد» گروه P مولر Mearsk یا هلدینگ کشتیرانی مرسک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های کشتیرانی در سال ۲۰۲۱ به دلیل بالا رفتن فزاینده نرخ کرایۀ حمل و با ۵۶ میلیارد دلار دارایی تنها به مقدار ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است و این درحالی است که این افزایش در شرکت حافظ دریا آریا در همین بازه بیش از ۹۰۰ درصد بوده است و این بدین معنی است که بهره‌وری مناسب از دارایی‌های شرکت حافظ دریا آریا به نسبت هلدینگ مرسک در همین بازه زمانی ۱۶ برابر بوده است.
کاپیتان ابراهیمی: کاری که ما در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهیم بالا رفتن با کمک باد مخالف است. به صورت تحقیقی هیچ موفقیتی خلقُ‌الساعه نیست و حاصل زحمات پیوسته و درایت در مدیریت و ایجاد زیرساخت‌های لازم، دانش و تلاش مداوم است که خوشبختانه امروز در اختیار ما قرار گرفته، اما چگونگی بهره‌برداری درست و خلق نتیجه مناسب شرکت مرهون تمامی عزیزانی است که سرمایه بزرگ انسانی و متخصص این شرکت را تشکیل می‌دهند و طبیعی است در بازار هوشمند امروزی بازیگرانی که فراتر از زمان خویش قدم بر‌دارند ابزار درست برای رسیدن به هدف خود را انتخاب کرده‌اند. اگرچه شرایط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان خط مقدم و پرچم‌دار جنگ اقتصادی تمام عیار تحریمی، قابل مقایسه با هیچکدام از خطوط بین‌المللی حمل‌و‌نقل دریایی نیست؛ لیکن تلاش صادقانه و هوشمندانه شرکت حافظ دریا آریا و مدیریت هزینه به همراه تصمیم‌گیری‌های کلیدی و به‌موقع در کنار استفاده بهینه از کلیه ظرفیت‌های شرکت و شناور‌های اجاره‌ای و از همه مهم‌تر مبارزه با رانت و ایجاد شفافیت در مسیر مشتری‌مداری و رضایت بیشتر کاربران سبب شده است تا رکوردی تاریخی به جا گذاشته شود. این درحالی شکل گرفته است که برخلاف سایر بازیگران سال گذشته، تحمیل ترانزیت تایم بالا و خارج شدن منابع لجستیکی این شرکت در نبود بندرگاه‌های مناسب و افزایش نرخ اجاره شناور‌های فیدری و همچنین افزایش قیمت سوخت فرصت‌های مشابه از بهره‌برداری کامل از تقاضا و افزایش نرخ کرایه حمل همانند سایر رقبا از این شرکت گرفته شده است. به هر جهت از مهم‌ترین عوامل این موفقیت که می‌تواند الگوی مناسبی برای تمامی بنگاه‌های اقتصادی و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشد همدلی کنونی و یکپارچگی تیم کارشناسان این شرکت و کار گروهی معاونت‌های مختلف در کنار کارکنان پر تلاش دریایی و دریانوردان زحمتکش شناور‌های کانتینری است. به جهت طولانی نشدن پاسخ مختصر عرض می‌کنم برخی از سایر عوامل اصلی این موفقیت را می‌توان از تعمیر و نگهداری به موقع ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری در کنار برنامه‌ریزی مناسب عملیاتی به جهت استفاده بهینه از شناور‌های ناوگان و زنجیره لجستیک کانتینر‌ها، حفظ، تعمیر، نگهداری مناسب و همچنین سیاست‌های مالی مقتضی و محافظت از جریان نقدینگی شرکت کانتینری و درآمد قبل از بهره و مالیات آن و آنالیز دائمی سود، مشخصه‌ها، علامت‌های بازار و در کنار همه این‌ها تعاملات جدید با بازیگران اصلی و عمده واردات و صادرات کشور و شرکت در مناقصات مختلف با هدف توسعه بازار من جمله در شرق دور، هندوستان، آفریقا و اروپا به همراه ایجاد تفاهم‌نامه و قرارداد‌های فی مابین نام برد که همگی با انعطاف‌های لازم و دوراندیشی هیئت مدیره و تصمیم‌های شجاعانه مدیر عامل محترم و سهامداران اصلی شرکت حافظ دریا آریا، نتیجه مطلوب و مورد نظر را رقم زده است. این اعتقاد در کشتیرانی حافظ دریا آریا بوجود آمده است که تمام پرسنل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قادر به انجام امور خارق‌العاده هستند به شرط اینکه سازمانِ حرکت این کشتی به درستی مشخص شده باشد. امری که به درستی در شرکت حمل‌و‌نقل کانتینری اجرایی شده است.
  رکوردزنی دوباره کشتیرانی حافظ دریا در حمل بار کانتینر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه