دیگ به دیگ در جنگ مجازی دولت ها

گروه اقتصادجامعه – فاطمه عباسی راد - هر دولتی که می رود، تا مدت ها آماج دولت جدید است. هر چه اقتصاد فشار می آورد، مقصرش دولت قبلی است و هر چه دلار بالا می رود، می گویند از بی کفایتی دولت قبلی بوده است. البته دولت ها نباید برنجند، چون خودشان همین موضع را در برابر دولت قبل خود داشته اند. 
این روزها، رئیس اسبق بانک مرکزی که کاندیداری ریاست جمهوری هم بود و به عنوان رقیب در برابر رئیسی قد علم کرد، حسابی فضای مجازی را عرصه تاخت و تاز خود کرده و هر بار به نوعی، یا از خود و دولت خود دفاع و یا ضعف و ناکارامدی دولت سیزدهم را گوش زد می کند. در آخرین نوشته از این شخصیت که بی شک برای مبارزاتی انتخاباتی دولت چهاردم خود را آماده می کند و از هم اکنون، تلاش می کند که در گوشه و کنار افکار عمومی گم نشود و همواره در صحنه سیاست، حاضری خود را بزند، رشد نرخ ارز را بهانه توئیت جدید خود کرده است. 
چندی عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در توئیت خود نوشته بود:«اینکه عامل افزایش «نرخ ارز» چیست و چرا در روزهای تعطیل بالا می رود، مطالبه مردم نیست. ریشه‌یابی آن وظیفه دولت است.
آن چه که برای مردم مهمه، تأثیر روند نرخ ارز برقیمت کالاها و خدمات مورد نیاز آنها است و انتظار دارند که دولت، با توجه به عوامل مؤثر در نرخ ارز، چاره جویی و اقدام کند.»
در این رابطه طرح دو نکته مهم به نظرمی رسد:
اول: این که چه چیزی برای مردم مهم است، آیا یک امر عادی و ثابت شده است و یا جناب همتی تازه به کشف آن نایل آمده اند که ارشمیدوس وار فریاد می زند: برای مردم مهمه، برای مردم مهمه!
آیا آن چه که برای مردم مهم است، در دوران دولت روحانی و ریاست همتی بر بانک مرکزی هم مهم بوده، یا این که به تازگی مهم شده و یا به تازگی اهمیت آن کشف شده است؟
در دوران روحانی که بانک مرکزی را به همتی سپرده بود، همین اوضاع حاکم بود. دلار روز به روز در حال پیش رفت بود و دولت نمی توانست در مقابل آن مقاومت کند. حال چه شده که ما را یاد ضرب المثل معروف می اندازد که دیگ به دیگ...دوم: بالارفتن نرخ ارز در روزهای تعطیل، یکی از رکوردهای تاریخی است که دولت رئیسی به جا گذاشت. واقعا تعجب آور بود که چنین اتفاقی رخ داد. با این اتفاق عجیب، باید اینجا به همتی حق داد که طعنه بزند. 
رئیسی درآخرین نشست های پایانی سال 1401کابینه به این موضوع اشاره کرد و گفت که بالا رفتن قیمت ارز در روزهای تعطیل نشان می دهد که دست بیگانگان در کار است! و من به ایشان می گویم: از کرامات شیخ ما این عجب، مشت باز کرد و گفت یک وجب!
خوب معلوم است که دست بیگانگان در کار است. معلوم است که دست های پنهانی که نه خاطر ملت را می خواهند و نه آرامش دولت را تا همچنان در آب گل الود اقتصاد ایران ماهی مراد بگیرند. همان طور که همتی حرف تازه ای نداشته و ندارد، رئیس دولت سیزدهم هم حرف تازه ای ندارد. طوری می گوید که کار بیگانگان است که انگار خودی ها و عشاق انقلاب برای تفریح چنین کاری کرده اند. 
از این گذشته از این که کار چه کسی باشد، چه اهمیت دارد؟ مهم این است که دولت این دست ها را قطع کند. این دست بیگانه کجاست و چرا قطع نمی شود؟ چرا دولت ها قادر به کنترل ارز نیستند؟ چرا می خواهند در افزایش تورم با دوران هاشمی رقابت کنند؟
اقتصاد دان معروف امریکایی توئیت کرد که رقم دقیق تورم در ایران بیش از 107 درصد است. این رقم درمنابع داخلی 47 درصد اعلام شده است. هر کدام را ملاک قرار بدهیم، با وضعیت اسفباری مواجه هستیم؛ کما این که به نظر نمی رسد که رقم اعلامی مرکز آمار ایران، دقیق باشد و بدون شک، رقم واقعی بیش از 47درصد است اگر 107 نباشد، بی شک 47 هم نیست. به هر روی، تورم به طرز عجیبی چنگ در حلق اقتصاد کشور انداخته و مردم را به شدت عاصی کرده است. 
در این گیر و دار، ارز جولان می دهد و دولت واقعا مانده است که چه کند. ترفندهایی به کار بست-مانند ارزریزی در جامعه با کارت ملی- اما مهار نشد و باز هم بالا رفت. 
در این میانه، همه چیز یک طرف، طعنه پراکنی عبدالناصر همتی یک طرف. طوری توئیت پشت توئیت می زندکه انگار دوران ریاست خودش بر بانک مرکزی، گل و بلبل بود و اکنون فرزین همه چیز را خراب کرده است! خیر قربان! در دوران شما هم همین وضع حاکم بود؛ با این تفاوت که این روزها، سرعت افزایش نرخ دلار بیش از دوره شماست. همین! اتفاق دیگری نیفتاده و نه شما کار خارق العاده ای کردید که بخواهید به آن بنازید و به واسطه آن به دولت سیزدهم طعنه بزنید و نه دولت سیزدهم کاری کرده که بخواهیم آن را در برابر دیدگان شما عَلَم کنیم. 
این وسط، همان طور که همتی می گوید: «آن چه که برای مردم مهمه، تأثیر روند نرخ ارز برقیمت کالاها و خدمات مورد نیاز آن ها است و انتظار دارند که دولت، با توجه به عوامل مؤثر در نرخ ارز، چاره جویی و اقدام کند.» ما هم می گوییم  این نوشته شما، دقیق برای دولت روحانی وشخص شما به عنوان رئیس آن دوره بانک مرکزی صادق است. حالا چرا دولت سیزدهم بایدبه آن بپردازد و به آن اهمیت بدهد؟ شما چرا نکردید؟ شما در آن زمان که رئیس بودید چرا درک نکردید و حالا چطور شده است که به این فهم رسیده اید و مردم یادتان آمده و نسخه برای فرزین می پیچید؟ فرزین هم به شما می گوید: لالایی بلدی چرا خوابت نبرد؟
دیگ به دیگ  در جنگ مجازی دولت ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه