جوابیه سازمان شیلات به روزنامه اقتصاد سرآمد

هیچ گونه واگذاری جدیدی در محدوده ژئوپارک و غار نمکدان قشم انجام نشده

روزنامه دريايي اقتصادسرآمد بر اساس رسالت رسانه‌اي، خود موظف به پيگيري با هدف صيانت از محيط زيست مي‌داند. در همين راستا با انتشار مطلبي تحت عنوان؛ بزرگ‌ترین غار نمکی جهان را آب برد! به اين موضوع واكنش نشان داد كه در همين رابطه مسئولان محترم شيلات، جوابيه‌اي تظيم و به دفتر اين رسانه ارسال كرده اند. بنابراين در راستاي تنوير افكار عمومي توضيحات مسئولان محترم سازمان شيلات ايران را بدون كم و كاست منتشر مي نماييم كه در ذيل با هم مي خوانيم:
سردبیر محترم روزنامه اقتصاد سرآمد
با سلام و احترام
بازگشت به مطلب منتشره در تاریخ ۱4/۱۲/۱۴۰۱ در آن روزنامه وزین با عنوان "مسئولان شیلات بدانید بزرگترین غار نمکی جهان را آب برد توضیحات این سازمان به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی پذیرد. ارسال می شود خواهشمند است مقرر فرمایید مطابق قانون مطبوعات و رسانه ها اقدام مقتضی صورت گيرد. ۱ - طی جلسه با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سازمان منطقه آزاد قشم، سازمان جهاد کشاورزی ،استان سازمان حفاظت محیط زیست سازمان شیلات ایران و سازمان امور اراضی کشور و اعلام حریم و عرصه غار نمکدان توسط منطقه آزاد قشم در مرداد ماه ۱۴۰۰، صرفاً بخشی از اراضی واگذار شده قبلی به مساحت حدود ۲۰۵ هکتار واگذار شده در سال (۱۳۹۸) خارج از عرصه و حریم اعلام شده غار نمکدان ارزیابی گردید به دنبال آن و با پی گیری های انجام شده توسط ذینفعان )سایت ۲۰۵ هکتاری ) دارای کلیه مجوزهای اولیه از مراجع ذی ربط سرمایه گذاران مذکور نسبت به احداث کانال آبرسان و مزارع در محدوده ۲۰۵ هکتاری خارج از عرصه غار نمکدان اقدام نموده و در سال زراعی ۱۴۰۱ با آماده شدن ۲ مزرعه به مساحت هر کدام حدود ۲۵ هکتار اقدام به اخذ پروانه بهره برداری از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و ذخیره سازی مزرعه کرده اند.  2- با توجه به مکاتبه وزیر جهاد کشاورزی وقت با رئیس محترم دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از زمان ابلاغ دستور رئیس جمهور محترم هیچ گونه واگذاری جدیدی در محدوده ژئوپارک و غار نمکدان قشم انجام نشده و کلیه درخواست های واگذاری که منجر به قرارداد اجاره نشده بود نیز متوقف گردید. 
مهدی علامیری  مدیر کل دفتر حوزه ریاست
 روابط عمومی و امور بین الملی

*************************
روزنامه اقتصادسرآمد نيز همان مطلب منتشره چهاردهم اسفند 1401 را براي مخاطبان اين رسانه دريايي بازنشر مي دهد:
 پروژه‌ واگذاری اراضی هم‌جوار غار نمکدان قشم که می‌رفت بزرگ‌ترین غار نمکی جهان را عملا نابود کند، به حکم «شورای صیانت از حقوق بیت‌المال و اراضی ملی استان» متوقف شد. اما با گذشت -تقریبا- سه سال، خبرهایی مبنی بر واگذاری مجدد و تمدید قرارداد این اراضی به سرمایه‌گذاران پرورش میگو، واکنش فعالان محیط زیست و دوست‌داران این شاخص‌ترین ژئوسایت ژئوپارک جهانی قشم را بر انگیخته و افکار عمومی را ملتهب کرده است. امروز، حاكميت اصل ۸۳ قانون اساسي در حمايت از حفظ ميراث طبيعي ملي بوخو به شماره ۱۷۱ و گنبد و غار نمكدان به عنوان یک اثر فاخر طبيعي جهان تحت‌الشعاع بي‌تدبيري دستگاه‌هاي متولي قرار گرفته است؛ شنيده‌ها حاكي از آن است كه برخي دستگاه‌هاي اجرايي استان هرمزگان علي‌رغم تصويب توقف اراضي پرورش ميگو هم‌جوار گنبد نمکی قشم در «شوراي صيانت از اراضي ملي»، درصدد تمديد قرارداد اجاره اين اراضي هستند.
علیرغم اینکه سازمان منطقه آزاد مخالف اجرای این پروژه بوده؛ اما چراغ سبز وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر سرمایه‌گذاران را به دهانه‌ی این غار کشانده است و گویا با هدف مواجهه حافظان ميراث با یک عمل انجام‌شده، -ظاهرا- در بي‌خبري مسئولان در حال آب‌گيري استخرها و شروع مجدد عمليات اجرايي هستند؛ پروژه‌ای که سه سال پیش به حکم قانون متوقف شده بود.  این چالش از چند زاویه قابل بررسی است؛ اول اینکه، غارهای نمکی قشم به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان در فهرست آثار طبیعی ملی و ژِئوسایت‌های ژئوپارک جهانی به ثبت رسیده است.  قطعا هر نوع عملیات اجرایی در این اراضی، به دلیل قرارگیری در حریم این اثر ثبتی، موجب تخریب و دست‌اندازی در اصالت این اثر شاخص جهانی خواهد شد.سازند زمین‌شناسی این اثر به دلیل وجود نمک و املاح معدنی، بسیار حساس است؛ فعالان محیط زیست مخصوصا از این جهت نگرانند که تجربه‌ی سد گتوند در خوزستان که نیز در هم‌جواری با یک سازند نمکی قرار داشت، در این‌جا تکرار شود؛ در این‌جا نیز، نفوذ آب در لایه‌های نمکی موجب تخریب گسترده و به مرور زمان از بین رفتن این اثر منحصر به فرد جهانی خواهد شد.

آیا ژئوپارک قشم از فهرست ژئوپارک‌های 
جهانی حذف می‌شود؟
عدم رعایت ضوابط حفاظتی و تخریب چشم‌انداز این اثر می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری بر اعتبار ژئوپارک جهانی قشم و ماندگاری ثبت این برند در عرصه جهانی داشته باشد. هرگونه تخریب‌های گسترده و غیر اصولی می‌تواند منجر به مخدوش نمودن هویت و چهره‌ی این برند جهانی و دریافت کارت زرد و قرمز از سوی یونسکو شود؛ علی‌رغم اینکه منطقه آزاد به ویژه در سال جاری فعالیت گسترده و چشم‌گیری در راستای معرفی این اثر به عنوان الگوی موفق جهانی داشته است.  

محرومیت بازدید گردشگران جزیره از مناطق بکر
از سوی دیگر، این اثر به عنوان یکی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های اصلی گردشگری جزیره، در نوع خود بی‌نظیر است و جزو «ترین»‌های جهان محسوب می‌شود.
ایجاد مزارع و استخرهای پرورش میگو به دلیل مسائل بهداشتی از جمله بوی نامطبوع آن موجب آزار و اذیت گردشگران می‌شود؛ از سوی دیگر به دلیل وجود حریم حفاظتی دام‌پزشکی، لزوم رعایت مسائل بهداشتی و استانداردها جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های خاص میگو، مثل «لکه سفید»، باعث محدودیت تردد گردشگران در مناطق بکر و سایت‌های گردشگری خواهد شد. 

منع قانونی هرگونه عملیات اجرایی در محدوده آثار ثبت ملی
سازمان منطقه آزاد که اراضی زیادی جهت سرمایه‌گذاری در پرورش میگو به سرمایه‌گذاران واگذار کرده، در سال‌های اخیر به دلیل قرارگیری این اراضی در حریم اثر ثبت شده ملی و ضوابط حفاظتی حاکم بر ژئوسایت گنبد نمکدان، ناچار از واگذاری این مناطق منصرف شده است. امروز اما، جهاد کشاورزی استان، بدون هیچ‌گونه استعلام و مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط، در صدد تمدید قرارداد اجاره این اراضی است. کارشناسان معتقدند با وجود ابلاغ محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی از سوی وزارت میراث فرهنگی به تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، اگر جهاد کشاورزی استان از سازمان منطقه آزاد قشم و یا وزارت میراث فرهنگی استعلام  بگیرد، متوجه خواهد شد که بر اساس ضوابط حاکم برعرصه و حریم اثر ۱۷۱ هرگونه فعالیت اجرایی و عمرانی در عرصه اثر ممنوع است. از سوی دیگر این گمان می رود که شاید این واگذاری مجدد به دلیل حکم شورای صیانت در سه سال پیش بوده که دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در آن واگذاری‌ها را مکلف به پرداخت خسارت به سرمایه‌گذاران کرده بوده و امروز -احتمالا- این سازمان برای گریز از تحمیل خسارت، مجددا قصد اجاره این اراضی را کرده است.  در این‌جا لازم است تاکید شود علی‌رغم ادعای مسئولین دولتی مبنی بر رفع دوگانگی مدیریتی در قشم، با وجود این تناقض‌ها در می‌یابیم که این در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز ادارات کل استانی بدون رای و نظر مسئولین منطقه آزاد اقدام به واگذاری یا صدور مجوزهایی در حوزه پرورش میگو می‌کنند که یک‌پارچگی مدیریت منطقه آزاد را بر خلاف ادعای دولتی‌ها زیر سوال می‌برد. 

روستای کانی، جزیره‌ای در محاصره‌ی مزارع پرورش میگو
مورد آخر که لازم است در مورد ساکنین محلی اطراف این اراضی اشاره کرد این است که، مردم روستای کانی در غرب جزیره همانند جزیره‌ای در محاصره‌ی مزارع پرورش میگو قرار خواهند گرفت که در آینده‌ای نه چندان دور به سرنوشتی همچون مردم شهر سوزا در استشمام بوی نامطبوع ناشی از این مزارع دچار خواهند شد. بر اساس اظهارات جامعه محلی روستای درکو، اراضی واگذار شده در بالادست و مسیر آب ورودی سد و بند این روستا قرار گرفته که مضافا تاثیری سوء بر نخیلات، باغات و اراضی کشاورزی این روستا بجا خواهد گذاشت. 
 هیچ گونه واگذاری جدیدی در محدوده ژئوپارک و غار نمکدان قشم انجام نشده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه