راهبرد چیست؟   ساخت یا خرید کشتی


ایرج گلشنی- این که ما چه راهبردی داریم، و این که رویه عمومی ما به کدام سمت است، جای سوال است؛ بالاخره کشور ایران قرار است در باره کشتی چه تصمیمی بگیرد؟ قرار است به سمت ساخت کشتی و تولیدتجهیزات برود.سردرگمی بزرگی حاکم است و کسی نمی داند که به کدام سمت حرکت کند. 
نگارنده نمی داند کدام سوگیری درست است؛ آیا ساخت کشتی در ایران ممکن است؟ آیا تولید تجهیزات امکان پذیر است؟ آیا بهتر است کشتی خریداری شود؟ آیا... نبود جواب این سوالات، حوزه خبری و رسانه ای را هم گیج کرده است و یک رسانه مانند روزنامه اقتصاد سرآمد- به عنوان تنها روزنامه دریایی کشور- واقعا نمی داند در کدام سمت باید سو بگیرد که منافع عالی ملت ایران در آن باشد. چه چیزی را تبلیغ کند و چه روندی را سرزنش؟ هر کس تصمیمی می گیرد و بعد از مدتی در مقابل منتقدان عقب نشینی می کند و سال ها زمان از دست می رود. 
چند گروه در باره کشتی سازی در ایران موضع دارند. 
یک گروه معتقد است که ایران قابلیت ساخت کشتی ندارد و در مقابل رقبا نمی تواند در سکوی کشتی بایستد.
دیگری بر این باور است که ساخت کشتی کاملا غیر اقتصادی است و ورود به تولید کشتی جز زیان در بر ندارد.
دیگری بر این باور است که ما مهارت کشتیرانی داریم نه کشتی سازی. کشتی سازی وقت تلف کردن است.
دیگری می گوید ساخت تجهیزات فنی کشتی برای ما غیرممکن است و ما لزوما باید از کشورهایی که صاحب فناوری آن هستند خریداری کنیم. و در مقابل، عده ای هستند که معتقدند ما باید به سمت تولید کشتی برویم؛ حتا اگر با ضرر مواجه شویم.
دیگری می گوید که ساخت کشتی، هزاران شغل ایجاد می کند و برای رفع بی کاری هم که شده باید به سمت کشتی سازی برویم.
دیگری می گوید که ساخت بدنه کشتی از ما بر می آید و ما باید روی ساخت بدنه تمرکز کنیم و آن را با تجهیزات وارداتی تکمیل کنیم.و دیگری می گوید دانش فنی لازم برای ساخت بخشی از کشتی را داریم. بخشی را ما بسازیم وبخشی را به دیگران واگذار کنیم.مهم نیست کدام یک از این گزاره ها درست باشد، مهم این است که دولت تصمیم بگیرد. این انتخاب بزرگی است و دولت تصمیم گیری می خواهد که شهامت ورود به این عرصه را داشته باشد. ساخت کشتی، ساخت پراید و سمند نیست که اگر نشود، اتفاقی نیفتد و بدنه را روی موتور دیگر و موتور را روی شاسی دیگری بکارند و بفروشند. ساخت کشتی سال ها به طول می انجامد و هزینه بسیار بالایی می خواهد. این است که هم کارشناسی دقیق می خواهد و هم شهامت تصمیم راهبردی. 
راهبرد چیست؟   ساخت یا خرید کشتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه