رئيس سازمان شيلات ايران:

فرهنگ آبزي مصرفي در كشور نيازمند عزم ملي است

با توجه به آنكه مصرف سرانه آبزيان 13.8 كيلوگرم است براي افزايش اين رقم بايد از عزم ملي بهره برداري شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در همايش مديران كل شيلات با بيان اينكه سال گذشته هشت هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان جذب سرمايه‌گذاري در حوزه شيلات داشته‌ايم گفت: ۱۷۶ مزرعه پرورش خاويار در ايران فعال و توليد اين محصول بعد از انقلاب اسلامي به 95 درصد رسيده است.
وي افزود: كشور در ظرفيت هاي متعددي براي توسعه صادرات آبزيان وجود دارد كه لازم است در برنامه هاي عملياتي مورد توجه قرار گيرد.
سيدحسين حسيني با اعلام آنكه بايد براي افزايش توليد فعلي آبزيان به ۲ برابر تلاش كنيم خاطر نشان كرد: در اين راستا اطلس شيلات كشور بر اساس ظرفيت‌هاي زيستي و استاني تهيه و ابلاغ شده است.
حسيني با انتقاد از چند وجهي بودن حوزه تصميم سازي شيلات طي سال هاي اخير افزود: شوراي راهبري شيلات در استان ها تشكيل شده است تا در خصوص توليد و مصرف، تصميم‌گيري و اقدام شود.
وي با اشاره به اينكه بيش از ۳۳ درصد برنامه هاي اين سازمان در راستاي افزايش بهره‌وري است، تاكيد كرد: در حوزه مصرف نيز ارزان سازي، فرهنگ‌سازي براي گنجاندن ماهي در برنامه غذايي، عرضه، انتقال بدون واسطه و ايجاد بازارهاي تخصصي از مواردي است كه بايد در دستور كار قرار گيرد.
رييس سازمان شيلات ايران سرانه مصرف ماهي در كشور را ۱۳.۸ كيلوگرم عنوان كرد و گفت: با سرانه مصرف ماهي در دنيا فاصله داريم.

تعداد گونه هاي پرورشي آبزيان افزايش يابد
حسيني با بيان اينكه ۴۵۶ گونه آبزيان در دنيا پرورش داده مي‌شود، گفت: با همت ملي بايد تعداد  گونه هاي پرورشي را افزايش دهيم.وي خاطر نشان كرد: فرهنگ سازي براي مصرف آبزيان اقدام ملي است و لازم است با ترويج فرهنگ آبزي مصرفي اقشار متوسط و كم درآمد جامعه را به مصرف اين پروتيين ترغيب كنيم.

ركورد پرورش ميگو تا 200 هزار تن خواهد شكست
رييس سازمان شيلات ايران با تاكيد بر تكميل زنجيره ارزش در حوزه آبزيان گفت: ايجاد و تقويت خوشه توليد و زنجيره ارزش لازم و ضروري است.
حسيني از افزايش 9 درصدي صادرات آبزيان در سال گذشته خير داد و گفت: در سال گذشته ارزش آبزيان صادراتي ۶۰۰ ميليون دلار برآورد شد كه  هدف‌گذاري براي ارزآوري اين حوزه تا ۲ ميليارد دلار امكان پذير است.
وي گفت: براي افزايش ركورد پرورش ميگو در كشور تا 200 هزار تن لازم است از علم شركت هاي دانش بنيان استفاده شود.
فرهنگ آبزي مصرفي در كشور نيازمند عزم ملي است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه