پیشرفت ۴۴ درصدی خط انتقال آب شرب خلیج فارس در شمال کرمان

اجرای خط انتقال خلیج فارس با هدف تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان

گروه دریامحور- اجرای خط انتقال خلیج فارس با هدف تامین ۳۰میلیون مترمکعب آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان و در ادامه زرند و سیرجان که در دولت سیزدهم کلید خورد و در حال اجراست، ضمن جبران بخشی از ابربحران کم آبی در دیار کریمان، یک میلیون نفر را به آینده امیدوار کرده است.
 استان کرمان با آب و هوای گرم و خشک یکی از خشک ترین کویرهای جهان را در خود جای داده و بسیاری از شهرهای این استان نیز متاثر از آب و هوای کویر لوت، بارش های کمتری نسبت به سایر نقاط کشور تجربه می‌کنند.
کرمان باوجود اینکه استانی کویری است در عین حال کشاورزی نیز در آن رونق دارد، به نحوی که یک چهارم باغات ایران از جمله پسته، خرما و گردو در این استان هستند و بیش از ۹۰ درصد تامین آب شرب و کشاورزی از چاه است که در این زمینه دولت در حال اجرای پروژه هایی است که آسیب کمتری به سفره های آب زیرزمینی وارد شود.
از طرف دیگر استان کرمان به بهشت معادن ایران شهرت دارد و وجود ۴۰ درصد تولیدات معدنی کشور، خود گویای این ظرفیت کلیدی این استان است که باوجود اینکه بر تعداد این واحدهای اقتصادی طی سال های گذشته افزوده شده، اجرای طرح های اقتصادی با احداث واحدهای متکی بر صنایع، معادن و همچنین کشاورزی بر بحران کم آبی کرمان دامن زده است.
در هر حال از کم آبی به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های استان کرمان یاد می‌شود، گرمای زمین و کاهش نزولات جوی از یک سو زنگ خطر کم آبی این استان را به صدا درآورده و از سوی دیگر افزایش سرانه مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی سبب شده که در صورت تامین نشدن نیازهای آبی از منابع جدید، متاسفانه آینده ای روشن در انتظار دیار کریمان نباشد.
مسئولان می گویند بیلان منفی آب در کرمان کویری سالانه به حدود یک میلیارد مترمکعب می رسد و همچنان که سفره های آبی ما هر ساله پایین و پایین تر می روند، وابستگی استان به منابع آبی نیز رو به افزایش است. عمیق تر شدن این ابرچالش در حالیست که به عقیده کارشناسان و براساس تمامی معیارها، باید فکری اساسی برای رفع این مشکل شود.
در این شرایط و با وجود ابربحران کم آبی، انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد؛ اما این افسانه اینک رنگ واقعیت به خود گرفته است زیرا پس از همت معادن بزرگ در اجرای خط انتقال آب صنایع معدنی، زمینه انتقال خط انتقال آب شرب به شمال کرمان نیز عملیاتی تر شد و مردم دیار کریمان چندی قبل شاهد کلیدخوردن خط انتقال آب شرب بودند.
در این شرایط و با وجود ابربحران کم آبی، انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد؛ اما این افسانه اینک رنگ واقعیت به خود گرفته است
 استاندارکرمان با اشاره به اینکه بزرگترین مساله استان تامین آب در بخش‌های شرب و کشاورزی است، گفت: پروژه آبرسانی آب شرب به کرمان و رفسنجان از محل خط صنعت (خط انتقال خلیج فارس) تاکنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی پیدا کرده که اگر منابع اعتباری آن دچار مشکلی نشود تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد. 
 محمد مهدی فداکار در جریان بازدید از خط آبرسانی به کرمان و رفسنجان در جمع خبرنگاران افزود: سه پروژه بزرگ آبرسانی در استان در دست کار است که طی امروز و فردا از این مکان‌ها بازدید خواهیم کرد و این سه خط اصلی بیش از ۲ میلیون نفر از جمعیت استان را به لحاظ آب شرب تامین می کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این پروژه‌ها، پروژه آبرسانی به کرمان و رفسنجان از خط صنعت است که این پروژه با اعتبار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۵۱ کیلومتر لوله گذاری طرح آبرسانی به کرمان و رفسنجان انجام شده است، گفت: لوله گذاری طرح آبرسانی به کرمان و رفسنجان با ۱۴۵ کیلومتر از تصفیه خانه کرمان تا احمد آباد رفسنجان(محل اتصال به خط صنعت ) باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه آبرسانی به کرمان و رفسنجان بخشی توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و تعهد استان تامین می‌شود، تاکید کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان از تامین مالی این پروژه از محل صنایع استان است که امیدواریم آن هم تامین شود و پیگیر این موضوع هستیم.
فداکار با اشاره به اینکه برای سایر شهرستان‌های استان که دچار تنش آبی هستند نیز خط آبرسانی کار می‌شود، گفت: اجرای خط آبرسانی جیرفت و عنبرآباد از محل سد جیرفت آغاز شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه تامین آب شرب با این سه خط بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد، ادامه داد: خط آبرسانی به بم و براوات از سد نسا در شرق استان آماده شده است و این پروژه با حضور مقامات رسمی کشور افتتاح خواهد شد.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه اعتبار سه خط آبرسانی که در حال اجراست حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: پروژه بم و براوات آماده بهره برداری است و پروژه آبرسانی به جیرفت نیز ۲ سال دیگر آماده بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این بازدید گفت: پروژه انتقال آب از خط صنعت به رفسنجان و کرمان، پروژ انتقال آب اضطراری برای این ۲شهر است که ۳۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب را شامل می‌شود.
علی رشیدی با اشاره به اینکه تقریبا ۹۵ کیلومتر از خط آبرسانی به کرمان و رفسنجان باقی مانده است ادامه داد: امیدواریم این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا پروژه انتقال آب شرب از خط لوله خلیج فارس به شهرهای شمالی استان کرمان ۲۰ بهمن با حضور وزیر نیرو کلید خورد.
پیشرفت ۳۰ درصدی تصفیه خانه رفسنجان
استاندار کرمان همچنین در بازدید از پروژه احداث تصفیه خانه آب در رفسنجان با اشاره به اینکه این طرح بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: امیدواریم تا سال آینده همین موقع این پروژه به بهره برداری کامل برسد.
فداکار افزود: هزینه احداث این پروژه توسط شرکت ملی مس پرداخت می شود و بهره بردار آن شرکت آب و فاضلاب استان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه این تصفیه خانه، عمده بار تصفیه آب شهر رفسنجان را بر عهده خواهد داشت، گفت: ظرفیت این تصفیه خانه ۳۰ لیتر بر ثانیه است.
 اجرای خط انتقال خلیج فارس  با هدف تامین  آب شرب شهرهای کرمان  و رفسنجان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه