سیاست‌های تشویقی بر کاهش مصرف انرژی موثر است

مشوق هايي براي کاهش مصرف برق در كشور

گروه انرژي - دولت برای حامل انرژی برق سیاست تشویقی در نظر گرفته و به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف تا 20 برابر هزینه فروش برق جایزه می‌دهد که این سیاست براساس مدل‌های تجربه شده جهانی، می‌تواند سیاست موفقی در کاهش مصرف انرژی بخش خانگی به حساب آید.
به گزارش اقتصادسرآمد، آلبرت بغزیان، اقتصاددان كشورمان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به راهکارهای تجربه شده در دنیا برای بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بهترین آدرس برای تدوین نقشه راه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران، کشورهای مصرف‌کننده و توسعه یافته هستند که پس از شوک‌های نفتی اول و دوم کاهش مصرف و  صرفه‌جویی انرژی را در دستور کار خود قرار دادند.
این اقتصاددان با اشاره به تنوع راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی عنوان کرد: کشورهایی که برای انرژی یارانه در نظر گرفته‌اند، مجبور به کنترل مصرف می‌شوند و این کنترل مصرف از طریق ابزارهای گوناگون اتفاق می‌افتد.

پرداخت پاداش صرفه‌جویی سیاست تجربه شده 
و موفق در دنیاست
وی افزود:‌ یکی از راهکارهای تجربه شده موفق و امتحان پس‌داده در کاهش مصرف برای کشورهایی که یارانه انرژی پرداخت می‌کنند، استفاده از طرح‌های تشویقی و پاداش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. بغزیان با اشاره به سیاست پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق اظهار داشت: دولت برای حامل انرژی برق سیاست تشویقی در نظر گرفته و به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف تا 20 برابر هزینه فروش برق جایزه می‌دهد که این سیاست براساس مدل‌های تجربه شده جهانی می‌تواند سیاست موفقی در کاهش مصرف انرژی بخش خانگی به حساب بیاید.

مردم از فرصت صرفه‌جویی برق استفاده کنند
وی ادامه داد: البته شیوه اجرای این طرح‌ها بسیار اهمیت دارد و باید به نحوی اجرا شود که اثرگذاری آن به حداکثر برسد و از طرفی مردم نیز باید از فرصت‌هایی که دولت برای صرفه‌جویی در اختیار آنها قرار می‌دهد، به بهترین نحو استفاده کند.
بغزیان گفت: یکی از عوامل صرفه‌جویی انرژی در کشور ما پرداختن دولت به سیاست‌های تشویقی و این مسئله می‌تواند نتایج مثبتی در حوزه انرژی به همراه داشته باشد.

تشویق مردم به کاهش مصرف برق
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: همواره ابزار تعرفه برای ما به معنای نظام تنبیهی بوده است اما دولت با استفاده از ابزار تشویقی و طراحی طرح پاداش صرفه‌جویی برق می‌تواند انگیزه لازم برای مردم به منظور کاهش مصرف را فراهم کند.
 مصطفی نخعی، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ما برای جبران ناترازی برق در زمان اوج مصرف 2 راهکار داریم که اولی در حوزه افزایش تولید و دومی در حوزه مدیریت تقاضا است. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه تولید افزود: طی 2 سال گذشته در بخش افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور اتفاقات خوبی رقم خورده و ما شاهد رکوردهای متوالی در این حوزه بوده‌ایم. 
وی در بیان اقدامات بخش مصرف اظهار داشت: دو راهکار بهینه‌ساز تجهیزات برقی و استفاده از ابزارهای تعرفه‌ای ابزار دولت برای مدیریت تقاضای برق هستند.

 استاندار کولرآبی تغییر کرده است
نخعی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده در قانون بودجه 1402 تصریح کرد: در حوزه بهینه‌سازی مصرف اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده و از طرفی استانداردهای تجهیزات برقی از جمله وسایل سرمایشی در حال تغییر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر استاندارد کولر آبی تغییر کرده و هم‌اکنون کولرهای پرمصرف دیگر مورد تأیید سازمان استاندارد قرار نمی‌گیرند.

 پاداش صرفه‌جویی برق انگیزه مردم برای کاهش مصرف را در پی دارد
عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن مطلوب ارزیابی کردن طرح پاداش صرفه‌جویی گفت: همواره ابزار تعرفه برای ما به معنای نظام تنبیهی بوده است اما دولت با استفاده از ابزار تشویقی و طراحی طرح پاداش صرفه‌جویی برق می‌تواند انگیزه لازم برای مردم به منظور کاهش مصرف را فراهم کند.
نخعی با اشاره به جزئیات طرح پاداش صرفه‌جویی بیان کرد: براساس این طرح مردم می‌توانند با صرفه‌جویی برق تا 20 برابر نرخ فروش برق را پاداش بگیرند و دولت محدودیتی برای پرداخت این پاداش ندارد.

افزایش نرخ پاداش برق
 با صرفه‌جویی بیشتر
 مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق  در تشریح طرح ملی کاهش مصرف برق اظهارداشت: سال گذشته تنها مشترکانی که مصرف برق آن‌ها زیر الگو بود مشمول پاداش  صرفه‌جویی شدند اما در سال جاری هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه مشترکان می‌توانند با صرفه‌جویی از آن بهره‌ ببرند. وي افزود: سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت صرفه جویی 500 تومان پاداش پرداخت می‌شد که امسال به 2000 تومان رسیده و این رقم معادل 20 برابر نرخ فروش برق است.سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه این طرح 4 ماهه بوده و از ابتدای خرداد اجرا خواهد شد، گفت: طرح به نحوی است که با افزایش صرفه جویی رقم پاداش اضافه خواهد شد و تا 2000  تومان تعیین شده است.وی افزود: سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت صرفه جویی 500 تومان پاداش پرداخت می‌شد که امسال به 2000 تومان رسیده و این رقم معادل 20 برابر نرخ فروش برق است.
رجبی‌مشهدی تاکید کرد: در مناطق گرمسیری اگر یک خانواده که چند کولر دارد، اگر یک کولر را خاموش کنند، می‌توانند تا یک میلیون تومان پاداش صرفه‌جویی بگیرند.
وی ادامه داد: طرح پاداش صرفه‌جویی با همراهی مردم می‌تواند، زمینه کاهش 5 درصدی مصرف برق خانگی با وجود افزایش اشتراک‌های برق را فراهم کند.
اصلاح موتور کولر فرسوده، اصلاح روشنایی، استفاده از لامپ کم مصرف از راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش مصرف و گرفتن پاداش صرفه جویی ختم شود  و همانطور که گفتم پیش‌بینی می‌کنیم، این طرح به 5 درصد کاهش مصرف بخش خانگی ختم شود.
سخنگوی صنعت برق در بیان اینکه هدف‌گیری ما غلبه بر ناترازی تولید و مصرف برق است گفت: در این راستا ما 140 اقدام طراحی کردیم که در سه محور اصلی شامل توسعه ظرفیت نیروگاهی، ارتقاء شبکه برق و مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت.
وی در تشریح تجربه سال گذشته گفت: ما در سال گذشته طرح 5 مساوی یک را اجرا کردیم که نتیجه آن همراهی 40 درصدی مشترکین صنعت برق با این طرح مدیریت مصرف بود و بیش از 8 میلیون مشترک بین یک تا چند قبض برق‌شان رایگان شد.
این مقام مسؤول در بیان اینکه برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی در سال جاری در دستور کار است، گفت: هم اکنون 90 درصد از برنامه تعمیرات نیروگاهی به اتمام رسیده و بقیه واحدها تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد.
وی ادامه داد: تکمیل تعمیر نیروگاهی تا پیش از ورود به خرداد ماه زمینه ارتقاء تاب‌آوری شبکه برق را فراهم کرده و به تأمین پایدار برق کمک شایانی خواهد کرد.سخنگوی صنعت برق در تشریح منابع تأمین‌کننده پاداش صرفه‌جویی گفت: ما در این طرح مطابق تکلیف نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال جاری عمل کرده‌ایم و یکی از منابع تأمین‌کننده پاداش صرفه‌جویی رقمی است که از مشترکان پرمصرف برای پله‌های مصرف بالا تأمین می‌شود.
وی ادامه داد:‌ در سال جاری وضعیت نیروگاه‌های ما در دست بررسی بوده و همچنین در قالب برنامه تحول بهره‌وری برق نیروگاه بعثت نیز به توربین کلاس F مجهز خواهد شد و در صورت موافقت لازم عملیات تکمیل می‌شود.رجبی‌مشهدی در پایان گفت: هم اکنون ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه‌های کشور 50 درصد پر شده و از 250 میلیون مترمکعب سوخت نیروگاه تنها 3 میلیون مترمکعب مربوط به سوخت مایع بوده است.
مشوق هايي  براي کاهش مصرف برق در كشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه