پیشنهاد الگوی مسکن بومی  در شمال غربی خلیج فارس

مهشاد امینی، دکتر حمیدرضا عامری سیاهویی، صابر زند - بافت تاریخی شهرها قسمت مهمی از هویت فردی و اجتماعی ساکنان آنها را نشان می‌دهد و جایگاهی برای زنده ماندن و تداوم تاریخ و فرهنگ ملت‌هاست که اهمیت ندادن و از بین بردن آن خسارت زیادی در همه‌ی بخش‌ها برای هر کشور به وجود می‌آورد. 
همین طور ساباط مانع ورود مستقیم نور خورشید در تابستان می‌شود هم چنین در زمستان که خورشید مایل می‌تابد نور مطلوب را به داخل هدایت می‌کند.

ارائه ی الگوی جدید
با استفاده از الگوهای پیشین الگوهای جدیدی برای درها، جان‌پناه، تزئینات پنجره، ارائه کرده‌ایم. همان طور که قبلاً گفته شد در این تحقیق با توجه به معماری گذشته و الگوهای به کار رفته در آن به الگوی جدیدی رسیده ایم ساباط های خانه های سنتی که شرایط پایداری را در این اقلیم ایجاد می‌کردند در این طرح وارد طبقات شده است و سه دری و پنج دری های خانه های سنتی نیز در این طرح ها نمود پیدا کرده است هم چنین پنجره هایی در دو ارتفاع تعبیه شده که در مورد آن توضیح داده شد. ایوان (ساباط)، پنج دری، سه دری، بازشوها، تزئینات سرستون ها و صفحات مشبک خانه های سنتی در الگوی جدید که ساختمانی ۴، ۳، 2 طبقه است نمود پیدا کرده است.
مانند شکل ۱۴ در الگوی جدید سعی شده از همه ی شاخصه های معماری سنتی الگو گرفته شود. خرپشته ساختمان نمادی از بادگیرهای خانه ی قدیمی است. سه دری و پنج دریها و ساباطهای خانه های قدیمی در نمای ساختمان جدید نمود پیدا کرده است همین طور تزئیناتی که با هوییت مردم منطقه عجین شده است. در این الگو خودنمایی می‌کند که معرف معماری غرب هرمزگان است. امید است در ساخت سازهای جدید بیش از پیش به هویت اقلیم و فرهنگ و معماری بومی سرزمین توجه شود.

پیشنهاد الگوی مسکن بومی  در شمال غربی خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه