افزایش ۳۵ درصدی تولید میگو در گرو مقابله با بیماری لکه سفید اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو برای اولین بار در کشور

گروه شیلات- امید اسماعیلی- حرکت در راستای شعارسال و رشد تولید و همچنین تاکید بر اهمیت فرمایشات مقام معظم رهبری در نام گذاری سال 1402،هدف برگزاری نشست خبری محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اصحاب رسانه بود که در محل سالن جلسات این موسسه برگزارشد.وی در این نشست با بیان این كه برای اولین بار کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو در کشور تولید می شود افزود: این کیت در کشور به قیمت ۵۰۰ دلار تولید می شود اما واردات آن برای کشور ۱۲۰۰ دلار تمام می‌شود.رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اينکه این بیماری در سال ۸۴ باعث از بین رفتن صنعت میگوی کشور شده بود ادامه داد: سرعت تشخیص بیماری توسط کیت داخلی بیش از دو برابر مشابه خارجی است زمان تشخیص بیماری در کیت داخلی ۳,۵ ساعت است اين در حال است كه  با مشابه خارجی زمان حدود ۸,۵ ساعت است.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ کیت در کشور استفاده می شد گفت: علاوه بر هزینه بالا، تحریم مانع بزرگی برای واردات بود که به تولید کنندگان داخلی آسیب می زد به طوری که در سال ۸۴  کل صنعت میگو را این بیماری از بین برد و با تولید آن در  داخل این مشکلات برطرف شده است.

 تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید میگو در کشور بومی شده است
بهمنی افزود: مقابله با این بیماری می تواند تا ۳۵ درصد تولید میگوی کشور را افزایش دهد در همين راستا تولید این کیت در کشور بومی شده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به تاکید برنامه هفتم توسعه کشور بر اقتصاد دریا محور اظهارداشت: در همین راستا و برای افزایش بهره وری در تولیدات دریایی کشور ماهی سوتریا(مناسب پرورش ماهی در قفس) برای اولین بار در کشور اصلاح شده است که به زودی تکثیر آن در کشور آغاز خواهد شد.
میگو بومی سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی وشرایط فصل سرد دارد
وی به اصلاح میگوی کروما توسط مرکز تحقیقات اشاره کرده و گفت: مجوز این مهم از سازمان دامپزشکی کشور اخذ شده و آماده تکثیر در کشور است، این میگو بومی کشور است و به همین دلیل سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی کشور به ویژه شرایط فصل سرد دارد.

حفظ و بازسازی ماهیان خاویاری در اولویت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان این موضوع که تکثیر، حفظ و بازسازی گونه های ارزشمند ماهیان خاویاری از اهمیت بالایی برخوردار است  گفت: این موضوع در اولویت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار گرفته است.وی اظهارداشت: پیش از این برای تخم گیری ماهیان مولد از بین می رفتند، اما امروز با روش های ابداعی محققین ایرانی مولدین زنده می مانند و تا چندین مرحله می توان از آن ها تخمگیری کرد، اما آنچه می توان گفت در مجموع وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر خوب قرارندارند.

بخش تحقیقات در دنیا موتور محرک بخش تولید است
بهمنی با بیان اینکه در تمام دنیا بخش تحقیقات به عنوان موتور محرک بخش تولید محسوب می شود، تاکید کرد: در سال مهار تورم که توسط رهبری معظم انقلاب نامگذاری شده است می تواند با کمک به افزایش تولید، موجب کاهش قیمت ها شود.

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است
وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است، گفت:‌ بیش از 40 فراورده شیلا تی فرموله شده و تولید آن به بخش خصوصی واگذار شده است که شنسل، کتلت، ناگت، همبرگر، دوده ماهی، سوسیس و کالباس و فطیر ماهی از آن جمله است.

بخش های تولیدی، درافزایش  تولید میگوی مولد spf همکاری کنند
بهمنی از تولید میگوی مولد spf در کشور خبر داد و گفت:‌14 هزار جفت میگوی مولد عاری از بیماری در کشور تولید کردیم که نیاز کشور 63 هزار جفت است و باید بخش های تولید در این راستا همکاری کنند.
رشد ۴۰ درصدی بودجه موسسه تحقیقات شیلاتی 
وی با اشاره به اینکه بخش عمده بودجه سازمان‌های تحقیقاتی صرف پرداخت حقوق و نگهداری مراکز می شود  گفت: با این تفاسیر بودجه تخصیص یافته چندان کفاف فعالیت های پژوهشی را نمی دهد در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بودجه به موسسه تحقیقات شیلاتی کشور اختصاص یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود 40 درصد رشد داشت ضمن اینکه این روند در سال جدید برای موسسه تکرارشد به طوری که بودجه این موسسه حدود 40 درصد افزایش به دنبال داشت.
بهمنی همچنین از کمبود نیروی تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت:‌ طی سال های گذشته نیروهایی که بازنشست شده‌اند نیروی جایگزینی برای آن ها استخدام نشده است و باعث شده بدنه تحقیقات مقداری دچارضعف شود.

تخصیص اعتبار یک میلیاردی برای کنترل بیماری HPND میگو
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: بیماری HPND ویروسی و باکتریایی میگو یکی دیگر از بیماری ها است که موجب نکروز کبدی می شود که برای مبارزه با این بیماری یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

تلفات بیماری HPND در هرمزگان 
وی افزود: متاسفانه بیماری که سال گذشته در هرمزگان تلفات زیادی داشته است.
وی بیماری KHV کپورماهیان را از دیگر بیماری ها این حوزه عنوان کرد و گفت: برای کنترل آن ها اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی در این مجموعه انجام می شود.

تولید نسل سوم قزل آلا SPF برای تولید تخم چشم زده کیفی
 رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی درباره ماهی قزل آلا گفت: با حمایت و مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تیپ‌های مختلف قزل آلا در کشور جمع آوری و به گزینی شد، به طوری که نسل سوم قزل آلای SPF (عاری از بیماری) تولید شد که این اقدام به تدریج می‌تواند بر روند تولید کیفی در کشور اثرگذار شود.

براین باوریم که با اصلاح نژاد قزل آلا کیفیت مولدها افزایش می یابد
محمود بهمنی افزود: برخی بر این باورند که تولیدات داخلی تخم چشم زده قزل آلا تولید داخل با قابلیت رقابت با تولید فرانسه را ندارد، اما براین باوریم که با اصلاح نژاد قزل آلا کیفیت مولدها افزایش می یابد که البته فعالیت های اصلاح نژادی به حمایت های دولتی بستگی دارد.

شرایط اقلیمی و صیدهای غیرمجاز، عامل اصلی کاهش ذخایر آبزیان
بهمنی بیان‌داشت: بحث ارزیابی ذخایر یکی از فعالیت های حاکمیتی سازمان شیلات و مرکز تحقیقات شیلاتی است، اما شرایط اقلیمی و صیدهای غیرمجاز باعث کاهش ذخایر آبزیان در دریای خزر و سواحل جنوب کشور شده است. البته در دریای خزر سالیانه به امر بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی مبادرت می شود، اما در سواحل جنوب کشور این امر امکان پذیر نیست.

با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس به کیت تشخیصی بیماری VHS دست یافتیم
بهمنی با بیان اینکه بیماری‌های آبزیان در حوزه های گرمابی، سردآبی و میگو تنوع دارد، گفت: این موسسه توانست با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس به کیت تشخیصی بیماری VHS دست یابد که می‌تواند در افزایش تولید و کاهش تلفات اثرگذار باشد.
تولید کیت تشخیص  بیماری لکه سفید میگو برای  اولین بار در کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه