امضای تفاهم‌نامه همکاری حفاری شمال و تیراختور سرویسز

پژوهشگاه صنعت نفت، میزبان نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس

گروه نفت و انرژی - فاطمه کریمی - نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس در محل سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت رسما آغاز شد این همایش دو روزه است که در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران با شعار «صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه» برگارشد، این نمایشگاه از چهارشنبه ۲۷ اردیبشهت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار می‌کند و تا روز شنبه هفته آینده ۳۰ اردیبهشت‌ماه دایر است.

ضرورت شتاب‌بخشی 
به روند همکاری شرکت‌های متوسط
 و کوچک ایران و روسیه
به گزارش اقتصادسرآمد، احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در آیین گشایش نخستین نشست B۲B شرکت‌های ایرانی و روس ضمن اشاره به سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، گفت: آقای اوجی، وزیر نفت میزبان آقای نواک خواهد بود و (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) شرکت‌های ایرانی و روس فعال در صنایع نفت و گاز که امروز با هم مذاکره می‌کنند و به توافق می‌رسند در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) در حضور وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه قرارداد امضا می‌کنند.
وی افزود: در حاشیه نخستین روز از برگزای بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری فدراسیون روسیه (روس کانگرس) سه نشست تخصصی با عناوین « نظم نوین انرژی، منافع مشترک و تهدیدها»، «تقویت همکاری‌ها و مدیریت رقابت» و سازوکارها و نیازها» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه وارد مرحله‌ای حساس شده و پروژه‌های بزرگی هم تعریف شده که در حال پیگیری است، تصریح کرد: کارهای بزرگ، ظرافت‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد و انتظار نتیجه کوتاه مدت درست نیست.
اسدزاده با اشاره به ضرورت شتاب‌بخشی به روند همکاری شرکت‌های کوچک ایرانی و روس، گفت: به‌نظر رسید که نیاز است در سطح شرکت‌های متوسط و کوچک، ارتباط بهتری برقرار شود و تجربه نشان می‌دهد همکاری‌ها در این سطح زودتر به نتیجه می‌رسد و در سرعت‌بخشی به تقویت روابط بسیار مؤثر است.
وی افزود: امیدواریم این نشست یک آغاز باشد و در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست‌هایی مشابه باشیم زیرا ین جرکت به توسعه روابط کمک می‌کند.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تأکید کرد: در شرایط تحریم تجهیزات بزرگ و مؤثری از جمله تأسیسات سرچاهی ۱۵ هزار تنی در ایران ساختیم، ۹۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت را بومی‌سازی کردیم و اکنون به روسیه هم کاتالیست صادر می‌کنیم، در ادامه این نشست با فناوری‌های پرشمار دیگر شرکت‌های ایرانی آشنا می‌شوید که همه آنها در شرایط سخت تحریم تولید شده‌اند.

امکان همکاری پایدار و مؤثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه صنعت نفت
عظیم کلانتری‌، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این آیین ضمن تشریح روند توسعه آموزش عالی در ایران و شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: آموزش عالی و تحقیقات و فناوری در ایران قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد، اما آغاز توسعه و شتاب روند با تولد پژوهشگاه صنعت نفت و ۶۰ سال پیش آغاز شد.
وی افزود: در ۲۰ سال نخست واردات دانش و فناوری داشتیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌ها و تشدید محدودیت‌ها را داشتیم اما در این فضا مؤسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به‌سرعت رشد کردند و اکنون بیش از ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل داریم.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که این مؤسسه‌ها در دوران مختلف خود را با نیازهای کشور از جمله کمک به توسعه و ساختارهای کشور تطبیق دادند، ادامه داد: در برهه کنونی رشد دانش ایران در دنیا زبانزد است و این ساختار با توجه به نیازهای فناورانه کشور در زمان تحریم، برای عبور از تحریم‌ها تأسیس شد.
کلانتری با تأکید بر اینکه گسترش این شرایط سبب شده ایران آمادگی کامل را در زیست بوم فناوری در کل صنعت به‌ویژه نفت و گاز داشته باشد، افزود: تجربه ما نشان می‌دهد، توسعه دانش فنی نیاز به تمرکز و شریکان پایدار دارد و به همین دلیل با تکیه بر توان داخلی سعی شده است نیازهای کنونی برطرف شود و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.
وی بیان کرد: در این باره نمونه‌های موفقی وجود دارد که طراحی دانش‌های فنی (لایسنس‌) پتروشیمی و پالایشی از آن جمله است و بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات و مواد شیمیایی با کیفیت از جمله کاتالیست‌ها و تعداد زیادی دانش‌های فنی از سوی دانشمندان، فناوران و اجزای صنعت نفت تولید شده است که این همگرایی قابلیت اشتراک گذاری با شرکت‌های روس و کشورهای منطقه‌ای دارد.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت تجربه موفق همکاری با شرکت‌های جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه دارد، افزود: امکان همکاری پایدار و موثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه وجود دارد.
کلانتری گفت: دو پیشنهاد همکاری در این باره ارائه شده است که نخستین آن پیشنهادی بود که در سن‌پترزبورگ مبنی بر ایجاد ساختار همکاری منطقه‌ای بین هسته‌های دانشی دو کشور در حوزه آموزش و همکاری‌های بالاتر با ایجاد دفتر همکاری‌های فناوری در زیست بوم فناوری، مورد استقبال رئیس دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ قرار گرفت.

۲۰ شرکت جمهوری باشقیرستان روسیه با شرکت‌های ایرانی مذاکره می‌کنند
 شل دیایف، وزیر صنعت و انرژی جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه از حضور ۲۰ شرکت از این منطقه در نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس خبر دادو گفت: دو ماه پیش به ایران سفر کردیم و برای حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران و نشست امروز برنامه‌ریزی کردیم و امروز با ۲۰ شرکت در این رویداد حاضر شده‌ایم.
وی افزود: هفته آینده ۲۳ تا ۲۶ ماه مه نشستی مشابه در جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار خواهد شد و نمایندگان وزارت نفت ایران هم در آن حضور خواهند داشت.
معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد: نشست امروز بسیار پر بار خواهد بود و انتظار داریم به توافق‌هایی مطلوب و سازنده و سرانجام به مرحله امضای قرارداد برسیم.

سران ایران و روسیه بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید دارند
 رستم ژیگان‌شین، نماینده بازرگانی روسیه در ایران گفت: نشست B۲B شرکت‌های ایرانی و روس گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در بخش نفت و گاز است و سران دو کشور برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه آمادگی کامل دارند.
وی گفت: حجم تبادلات اقتصادی ایران و روسیه سال به سال در حال افزایش است.
وی تأکید کرد: آقای الکساندر نواک، معاون اقتصادی نخست‌وزیر روسیه و آقای اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران هم برای توسعه روابط دوجانبه در تهران دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و و نشستی که در آن هستیم گامی بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری از جمله بخش‌های نفت و گاز است.نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران تصریح کرد: در نشست امروز بیش از ۵۰ شرکت کوچک و متوسط روس حضور دارند و نشست‌های B۲B را برنامه‌ریزی کردیم و برای مسائل مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات صنایع نفت، صادرات فناوری، خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های فناورانه و مهندسی نشست‌هایی برگزار خواهیم کرد.
ژیگان‌شین بیان کرد: «مرکز توسعه و صادرات روسیه» در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران استند «ساخت روسیه» را برگزار خواهد کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری حفاری شمال و تیراختور سرویسز
 در حاشیه این آیین، شرکت‌های حفاری شمال و تیراختور سرویسزدر حاشیه نخستین نشست B۲B شرکت‌های ایرانی و روس در زمینه نفت و گاز در حضور احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.مرتضی پاکروان‌نوقانی، سرپرست شرکت حفاری شمال با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه و توافق‌نامه در زمینه همکاری برای خدمات حفاری به‌ویژه خدمات حفاری جهت‌دار و تأمین تجهیزات امضا شده است.
وی از تجربه خوب شرکت حفاری شمال در ارائه خدمات فنی و مهندسی و تخصصی حفاری یاد و تصریح کرد: اگر روس‌ها به این خدمات نیاز داشته باشند، در آینده تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی را در این زمینه تنظیم می‌کنیم.مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به حضور شرکت تیراختور سرویسز روسیه در فهرست بلند شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت حفاری شمال بر همین اساس می‌تواند با شرکت روس فعالیت مشترک داشته باشد.
پاکروان‌نوقانی درباره احجام و مقدار ارزی ریالی همکاری‌ها توضیح داد: اکنون تنها برای همکاری تفاهم‌نامه امضا شده است و بر اساس این تفاهم در آینده در محورهای مشخص شده برای قراردادهای مجزا مذاکره و توافق می‌شود.
پژوهشگاه صنعت نفت، میزبان نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه