ضرورت تغییر در ناوبری معاصر  در بندر کنگ


دکتر محمد حسن‌نیا - ناوبری معاصر دارای ویژگی‌های متعددی است که ملل دریانورد برای ایمنی و امنیت سفرهای دریایی تلاش دارند به ارتقا ناوبری در سطوح متعدد بپردازند. آموزش و توسعه دانش فعالان و فرهنگ‌سازی برای پذیرش شرایط تغییر در ناوبری معاصر از مسایل مهم در ارتباط با لنج‌داری می‌باشد. از مشکلات عدیده در صنعت لنج‌سازی عدم تطبیق شرایط خود با کشتی‌های جدید حمل‌ونقل کالا می‌باشد. برای انجام این امر باید فرهنگ‌سازی وسیعی صورت گیرد.
آن‌ها بر این نظرند که با توجه به حجم کم کالاها برای جابجایی یدک‌کش‌ها ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما از سال ۱۳۹۶ به دلیل تحریم کشور قطر از سوی کشورهای همکاری خلیج فارس و صدور میوه و تره‌بار از بنادر ایران به ویژه بندر شیو توسط ناخدایان بندر کنگی تا حدودی حمل‌ونقل کالا برای لندینگ کرافت‌ها بهتر شده است. اما هر دریانورد بندر کنگی نمی‌تواند لندینگ کرافت خریداری نماید و از سوی دیگر کار با لندینگ کرافت نیاز به دانش روز ناخدایی داشته و تخصص لازم دارد. لنج‌ها هزینه رفت و برگشت آن‌ها کمتر بوده و می‌توانند به صورت خالی به بنادر مقصد رفته و از آن‌جا محموله باز کنند. اما کار با لندینگ کرافت به گونه‌ای دیگر است و این شناور باید محموله بیشتری داشته و نمی‌تواند به صورت بدون محموله به بنادر مقصد برود، چون صرفه اقتصادی ندارد. آقای فیصلی ایرانی از جمله ناخدایان جوان بندر کنگی است که لنج چوبی خود را فروخته و لندینگ کرافت خریداری نموده است. در ابتدای کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. اما در حال حاضر کار دریانوردی ایشان ترقی پیدا کرده و شناور ایشان در مسیر بندر شیو به قطر کار می کند.
شناورهای مدرن و فلزی بسیار گران قیمت می‌باشند. اما در مجموع عدم ریسک از سوی بسیاری از لنج‌داران بندر کنگی و تفکر محافظه کارانه آن‌ها هم در بسیاری از موارد باعث می‌گردد که بسیاری از لنج داران در جهت انطباق با شرایط کنونی و خرید شناورهای فلزی تعلل کنند. دریانوردان بندر کنگی که روزهای درخشانی در حمل و نقل کالا و سفرهای دور دراز داشتند، امید به آینده درخشان برای صنعت لنج دارند. لنج‌های آن‌ها اگر اندکی از قیمت سوخت آن‌ها در انجام سفرهای دریایی کاسته شود، می‌توانند بارهای سبک نظیر خشکبار و تره بار را به کرات به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس ببرند. یا حتی همانند گذشته بدون محموله به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بروند و از آن‌جا محموله‌هایی به بنادر ایران بیاورند. اما گران بودن سوخت این ریسک اقتصادی را از آن‌ها گرفته است. هر چند با توجه به گسترش وسایل حمل‌ونقل دریایی از جهت امنیت و سرعت، جایگاه لنج‌ها بسیار کمرنگ شده است، اما مالکان لنج‌ها نمی‌توانند ریسک‌پذیر باشند و از سوی دیگر نمی‌شود به اجبار آن‌ها را وادار به تغییر نگرش نمود چون راهکاری در این راستا توسط سازمان های مربوطه ارائه نمی‌شود. عدم آشنایی ناخدایان به فنون کشتی‌های فلزی و ناوبری معاصرهم یکی از دلایلی است که تا حدودی کار را برای بسیاری از ناخداها که صاحب لنج نیز هستند مشکل کرده است. صاحبان لنج‌ها هم برای خودشان توجی‌هاتی دارند که چرا در بسیاری از موارد اقدام به تغییر نگرش نمی‌کنند. برخی از لنج‌داران نیز در بندر کنگ لنج‌های خود را فروخته و به کارهای دیگر مشغول می‌باشند. فرزندان بسیاری از دریانوردان قدیمی به کارهای تجاری در بندر کنگ مشغول می‌باشند و شغل پدرانشان را رها نموده‌اند. کسادی بازار سفرهای دریایی و عدم انجام گرفتن سفرهای دریایی دراز مدت به هند و آفریقا نیز تاثیر زیادی بر عملکرد لنج‌داری و عدم ارتقا سطح لنج‌ها داشته است. درحالی که در پنجاه سال پیش بندر کنگی‌ها کشتی‌های فلزی داشتند که چندل و چوب از آفریقا و دیگر کشورها حتی سنگاپور به بندر کنگ جهت فروش حمل می‌کردند.
در یک بیان کلی می‌توان عنوان نمود که آموزش و تفکر تغییر شناورها نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت همراه مشوق‌های اقتصادی دارد این کار یک شبه صورت نمی‌گیرد، همان گونه که یک شبه هم از بین نمی‌رود. اگر مشوق‌های اقتصادی در بستر زمان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر سازمان‌های ذیربط صورت گیرد و اگر افرادی که لنج‌های خود را از چوبی به فلزی تغییر داده‌اند، در برنامه‌های خود در حمل و نقل کالا موفقیتی به دست آورند، یقینا دیگران تشویق به انجام این امر می‌شوند و گرنه مشکلات عدیده در این راستا همواره وجود دارد. علاوه بر این باید در نظر داشت که بسیاری از دریانوردان و به ویژه کارکنان لنج‌ها کارگران فصلی نیز هستند که کار را برای آموزش دادن به آن‌ها مشکل می‌کند. کارایی لنج‌های چوبی در بستر زمان هم باعث گردیده تا لنج‌داران همواره لنج را بر کشتی‌های فلزی بزرگ ترجیح دهند. اگر لنج‌سازی بندر کنگ بتواند لنج‌های با حجم بسیار بالا بسازد و از این لنج‌سازی چوبی به خوبی حمایت شود، می‌توان شاهد رونق لنج‌های چوبی بوده و این لنج‌ها می‌توانند محموله‌های بیشتری را جابجا کنند. 
ضرورت تغییر در ناوبری معاصر  در بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه