بررسی مشکلات پیش روی توسعه سواحل مَکُران در گفت و گو با سردار دهقان

درتوسعه سواحل مَکُران زمان زیادی را از دست داده‌ایم

گروه توسعه - مختار رحیمی - سواحل مَکُران با وجود برخورداری از ظرفیت‌های متعدد و متنوع برای توسعه همه‌جانبه به دلیل نداشتن طرح جامع و نقشه‌راه معین، با چالش‌های فراوانی در حوزه عمران و توسعه مواجه است به‌طوری که بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه سواحل مَکُران در نظر گرفته شده دچار رکود و تعطیلی شده‌اند.
احداث شهر مَکُران در شهرستان جاسک، پروژه‌ جاده ساحلی بندرعباس – جاسک و احداث نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاوات سیریک از مهم‌ترین پروژه‌های سواحل مَکُران که قرار بود با مشارکت کشور روسیه اجرایی شود، ولی هنوز متأسفانه بعد از سال‌ها به سرانجام نرسیده است که انتظار می‌رود با توجه به آغاز به‌کار دولت سیزدهم سریع‌تر به‌نتیجه برسد.
هر چند که وجود پروژه‌های نیمه‌تمام از برجسته‌ترین دغدغه‌های مسئولان دولت سیزدهم و در کنار آن مدیران این مناطق است، ولی متأسفانه در سال‌های اخیر راکد ماندن این پروژه‌ها به چالشی و به دغدغه‌ای اساسی برای مردم و مسئولان منطقه تبدیل شده و مانع‌زدایی از به‌سرانجام رسیدن آن‌ها، اکنون راهبرد اساسی مردم منطقه ساحل مَکُران است.
با توجه به اینکه در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی خوبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ویژه طرح‌های نیمه‌تمام بزرگ انجام شده است، ولی تاکنون نسبت به این سه طرح مهم در قالب طرح توسعه سواحل مَکُران هیچ‌گونه اقدامی صورت گرفته نشده است.
مسئولان بخصوص استاندار در این زمینه معتقدند برای پروژه‌های نیمه‌تمام هرمزگان دسته‌بندی‌های لازم انجام و هرکدام طی فرایند مرتبط پیگیر هستند، ولی برای برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام سواحل مکران تلاش آن چنانی نشده است، در صورتی که می‌شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از اعتبار استانی و ملی و همچنین سفر رئیس‌جمهوری برای تأمین اعتبارات لازم کمک بگیرند، موانع پیش روی این پروژه‌ها رفع و در چارچوب قانونی دوباره فعال شوند.

نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین دهقان، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران ، به تشریح برنامه‌ها و بازدیدهایی که به سواحل مکران داشته پرداخت و با اذعان به اینکه، نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است، به مهر بیان کرد: در سالیان گذشته، حوزه توسعه سواحل مکران و بهره گیری از ظرفیت‌های اساسی که در این منطقه وجود دارد که قادر است سهم قابل توجهی از اقتصاد ملی را به خود اختصاص دهد مطرح شده ولی سرعت کار یا ابعاد مورد توجه متناسب با این خواسته و مطلوب نبوده، هر چند که در دولت‌های گذشته یک سری اقدامات اولیه انجام شده ولی از این نظر که چه مقدار آن اقدامات منجر به عمل و اقدام شده با آن فاصله داریم.
دهقان افزود: بیشتر اقدامات در گذشته در زمینه تهیه اسناد بوده که کارهای خوبی است و نمی‌توان آنها را نفی کرد ولی تا بخواهد وارد مرحله عمل شود کار سخت و دشواری است.
بیشتر اقدامات در گذشته در زمینه تهیه اسناد بوده که کارهای خوبی است و نمی‌توان آنها را نفی کرد ولی تا بخواهد وارد مرحله عمل شود کار سخت و دشواری است
دهقان با اشاره به این مطلب که در دولت سیزدهم چند گام بزرگ در زمینه توسعه سواحل مَکُران برداشته شده است، اظهار داشت: امیدواریم این گام‌ها را بتوانیم عملیاتی کنیم و مردم در گستره ملی و حتی فرا ملی از نتایج آن بهره مند شوند.
وی با تاکید بر این مطلب که در گام نخست یک برنامه بلند مدت توسعه‌ای برای منطقه مَکُران تدوین شده، اظهار داشت: برنامه به شکلی است که ما توسعه را تنها از این زاویه نگاه نمی‌کنیم که قرار است یک سری اقداماتی صورت بگیرد که منجر به ایجاد کارخانه شود و یا صنعتی راه اندازی شود بلکه نگاه‌ها به جنبه‌های مختلف نظیر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست محیطی است.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران همچنین افزود: نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است ضمن اینکه بر این باور و اعتقاد هستیم که این منطقه می‌تواند جنبه‌های صنعتی نیز داشته باشد و شاید بزرگترین شاخصه آن بحث‌های تجاری و بازرگانی باشد.
وی گفت: سواحل مَکُران را می‌شود به محلی برای فعالیت در چند زمینه در سطح منطقه و حتی بین المللی تبدیل کرد و این توسعه را از این منظر می‌توان یک توسعه همه جانبه تلقی کرد و با بهره گیری از تجارت گذشته در زمینه سرمایه گذاری‌های بزرگ صنعتی مثل عسلویه، کاستی‌هایی را که در آن مناطق وجود دارد در منطقه مکران تکرار نشود و این موضوع در برنامه‌ها لحاظ شده به گونه‌ای که مولفه‌هایی مورد توجه قرار داده شده که تأمین کننده آتیه مطلوب، متوازن و هم پا در زمینه‌های مختلف است.
دهقان بیان کرد: سازو کارهای لازم برای اجرایی سازی این طرح اعم از جنبه‌های قانونی، مقررات، دستورالعمل‌ها و نهاد سازی متناسب با طرح کلی و اولیه به عنوان یک فرصت جدی در برنامه دولت قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح ماده ۶۸ احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، گفت: در آنجا برای اینکه توسعه را در این منطقه به ویژه با نگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دریا محور و آن سهمی که این منطقه می‌تواند در اقتصاد ملی داشته باشد پیش بینی یک سازمان توسعه‌ای شده است که اساسنامه آن تهیه و در مراحل نهایی تصویب آن در دولت است و امیدواریم به زودی و هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا در آید.

در بحث توسعه سواحل مَکُران زمان زیادی را از دست داده‌ایم
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران ادامه داد: در کنار تشکیل سازمان به دنبال آن هستیم که بتوانیم در قالب بودجه سنواتی یا در برنامه هفتم توسعه و همچنین در سیاست اقتصاد دریامحور که امروز در دستور کار مجمع است، همه فرصت‌ها، امتیازها و احکامی که می‌تواند تسهیل کننده فضای توسعه منطقه باشد آن را هم ببینیم که البته مد نظر همه مسئولان است و همگی بر آن تاکید دارند.
دهقان همچنین با ذکر این مطلب که در بحث توسعه سواحل مَکُران زمان زیادی را از دست داده‌ایم و برای اینکه بتوانیم از این گنج عظیم و پنهان را که همواره نگه داشته شده برداشت کنیم و در اختیار مردم و توسعه کشور قرار گیرد، افزود: در این زمینه زمان زیادی نداریم چرا که رقبای ما در منطقه به شدت در این بخش در حال کار و تلاش هستند و غفلت ما موجب از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.
نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران بیان کرد: دولت سیزدهم عزم و همت خود را بر این گذاشته تا با بهره گیری از فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی و عرصه بین المللی در این راستا با همه توان کار کند و گام‌های مهم و اثرگذار بردارد.

آغاز به کار فاز نخست فولاد چابهار از سال آینده
در ادامه دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران از آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده خبرداد، و به تشریح آن پرداخت و گفت: تمام طرح‌هایی که در منطقه در حال اجرا است به عنوان طرح‌های پیشران دارای یک ویژگی مشترک هستند و در واقع یک فعالیت مرکزی است که سایر فعالیت‌ها حول آن شکل می‌گیرد. مجموعه کشت و صنعت مکران در چابهار در حوزه آبزیان و کشت‌های گلخانه‌ای و موز و به طور عمومی تولید میوه‌های گرمسیری فعالیت می‌کند.
دهقان ادامه داد: کشت و صنعت مَکُران در چابهار مجموعه بزرگ و عظیمی است که طی یک سال گذشته فعالیت آن شیب تندی به خود گرفته که امید می‌رود تا یک سال و نیم آینده عمده فعالیت‌های پایه این مجموعه به ثمر بنشیند و جنبه‌های شاخه‌ای و توسعه‌ای خود را به عهده بگیرد.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران با بیان اینکه عمده همت و تلاش فعالان مجموعه کشت و صنعت مکران معطوف مشارکت دادن جامعه محلی در فعالیت‌ها و بهره مندی مردم از فعالیت‌های مستقیمی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد، افزود: این مجموعه برای ادامه فعالیت و این روی پای خود بایستد می‌بایست از خدمات پشتیبانی و حمایتی برخوردار شود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از مجموعه فولاد سه و دو دهم میلیون تنی چابهار به عنوان یکی از طرح‌های مهم منطقه نام برد و اضافه کرد: این طرح که چند ساله بود هم اکنون آهنگ توسعه خود را پیدا کرده و به پیش می‌رود.
درتوسعه سواحل مَکُران زمان زیادی را از دست داده‌ایم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه