در چهارمین نشست تخصصی اقتصاددریاپایه مطرح شد:

ما نیازمند توضیح المسائل گردشگری دریایی هستیم

گروه دانش دریا- امید اسماعیلی- وجود 5800 کیلومتر مرز دریایی  و دسترسی به آب‌های گرم و آزاد از طریق دریای عمان، وجود پتانسیل اکوتوریسم و ژئوتوریسم در مناطق ساحلی به ویژه سواحل جنوب، فرصت کم‌نظیری برای کشور فراهم آورده است که در صورت بهره‌برداری مناسب از طریق برنامه‌ریزی میان‌مدت ودرازمدت، مي‌تواند درآمدهای بسیار بیشتری را نسبت به منابع هیدروکربنی برای کشور رقم بزند.
در ادامه سلسله نشست های تخصصی اقتصاد دریاپایه که به ابتکار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد برگزار می شود، چهارمین نشست تخصصی با موضوع استانداردهای جهانی در حوزه گردشگری و به ویژه گردشگری دریایی وآسیب شناسی گردشگری دریایی در ایران و تدابیر و راهکارهای آن با حضور حسن رضا صفری، مدیرعامل مؤسسه رده بندی ایرانیان و عبداله سپاهی، عضو هیأت علمي‌دانشگاه علم و صنعت در محل مؤسسه رده بندی ایرانیان و میزبانی گرم آنها پی گرفته شد که در ذیل مشروح آن را با هم مرور می کنیم:

سپاهی:
باید گفت آن طور که حق آن استان است، احساس امنیت نمي‌کنند. ولی مایلم شما از 100 درصد مسافرانی که از طریق اتوبوس و یا هواپیما از چابهار به تهران مي‌آیند، این سؤال مطرح را بپرسید.

سؤال: ما معتقدیم که امنیت در آن‌جا وجود دارد، اما احساس امنیت نسبت به آنجا در مردم ما وجود ندارد.
صفری:
با توجه به نوع کار و سابقه تعاملات بسیار زیادی که با مردم سیستان و بلوچستان داشتم، باید بگویم مردمي بسیار نجیب هستند و کار در کنار آن‌ها هم امن و هم آرامش‌آور است. در مورد پرسش شما درباره امنیت باید تفکیک بین امنیت داخلی و امنیت بین‌المللی قائل شد. در داخل مسائلی مانند سرقت اموال و ایجاد اختلاف ناشی از تفاوت‌های مذهبی و قومی، به احساس ناامنی در کشور دامن زده مي‌شود.
اما در حوزه امنیت بین المللی، در کشور ما هم امنیت و هم احساس امنیت بسیار بالایی وجود دارد. در عرصه کشتیرانی اخرین اتفاقی که رقم خورده است، توقیف کشتی روسیه با کلاس مؤسسه روسیه در یونان به واسطه تحریم‌های اتحادیه اروپا بود كه اين  کشتی با پرچم جمهوری اسلامي‌ایران و گواهی نامه موسسه رده‌بندي ايراني، آزاد شد.

سؤال: این مورد اقتدار بين‌المللي و ديپلماسي قوي محسوب مي‌شود، آیا امنیت براي گردشگري دريايي براي ايرانيان هست؟
صفری:
اقتدار امنیت مي‌آورد و آورده است. همین که ما شاهد آنیم که ناوگروه 86 ارتش جمهوری اسلامي‌ایران دور دنیا را مي‌گردد، ناشی از اقتدار ارتش ماست که  در حوزه دریایی و حوزه  بین‌المللی دریایی امنیت هم مي‌آورد. که هم به دلیل عملکرد نیروهای نظامي‌ ما و هم به دلیل آن که در حوزه امنیت بین‌المللی دریایی کد، آیین نامه و استاندارد به نام ISPS code داریم که دولت جمهوری اسلامي‌ایران هم به آن پیوسته است. 
کد بین‌المللی امنیت کشتی‌ها و بنادر که در ایران در حال اجراست و برای محافظت کشتی‌های ما هم در مقابل حملات و خطرات دزدی دریایی و هم نیروهای امنیتی و نظامي‌که تدابیری برای حفاظت از ناوگان کشور دارند و بعضاً اقدامات ایضایی آن‌ها که بنده به عنوان یک نیروی حرفه‌ای و با تجربه فعالیت دریایی بدون هیچ‌گونه وابستگی به دولت جمهوری اسلامي‌ایران، با آن موافق مي‌باشم، باید قدردان نیروهای نظامي‌خودمان باشیم.
در مورد مسائل فرهنگی گردشگری باید تأکید کنم که کارکشی و کارشکنی در مقابل کارآفرینی در کشور مخالف هر نوع اصول اخلاقی، دینی، مسئولیت اجتماعی و حرفه‌‌‌ای است. برخوردهای سلیقه‌ای با ادعای دین‌داری و اسلام‌مداری، فقط یک رفتار پوپولیستی با هدف ضربه زدن به اصل اسلام، به اصل کشور و اصل کارآفرینی است. علت وقوع این رخداد، به دلیل منافع شخصی و آنی حقیرانه ما در مقابل منافع کشور و اسلام قرار مي‌گیرد.
اگر الزامات فرهنگی و اسلامي‌را به صورت یک استاندارد تعریف کنیم و به عنوان یک پیوست فرهنگی به همراه سایر استانداردهای فنی، ایمنی و قانونی بین‌المللی برای فعالیت‌های گردشگری منظور و لازم الاجرا شود، از همه این چالش‌ها به ویژه اعمال سلیقه‌ها، جلوگیری مي‌شود.
سوال: در قرآن نیز آمده است که زمین را برای شما گستراندیم و همچنین در زمین گردش کنید که مبنای گردشگری محسوب مي‌شود. اما در بحث پیوست فرهنگی و موضوعات فرهنگی، حوزه علمیه نیز داعیه‌دار خواهد بود، ولی با لحاظ محدودیت‌ها و خط قرمزهای دین هم اگر این پیوست فرهنگی تدوین و ابلاغ گردد، در آن صورت تکلیف مشخص خواهد شد؟

صفری:
به نوعی، ما باید توضیح‌المسائل گردشگری داشته باشیم، اما چه کسی باید آن را تدوین کند؟ مي‌توان با نگاه به ساختار سازمان جهانی استانداردسازی، این موضوع چگونه ارزیابی و کارشناسی مي‌شود؛ همه ذی نفعان آن حوزه و صنف، از جمله دولت‌ها، مراجع دینی، فعالان عرصه گردشگری، دانشگاهیان و...باید در حوزه استانداردسازی مشارکت داشته باشند و نباید استانداردهای فرهنگی و دینی و فنی، ایمنی و قانونی را منوط به قشر خاصی کنیم. همان طوری که در ساختار سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان جهانی استانداردسازی، ساختار مؤسسات رده بندی و ساختار IMO پیش بینی شده است هم ذی نفعان باید در تدوین استاندارد مشارکت داشته باشند. اجرا و اعمال استانداردها به یک عامل نیاز دارد؛ در آن صورت ضابط مي‌تواند یک بخش خصوصی مانند یک مؤسسه رده بندی باشد. کما اين‌كه همان استاندارد ISPS که یک استاندارد امنیتی است، با تفویض، اکنون در مؤسسات رده بندی انجام مي‌شود.

نكته پاياني:
از كارشناسان حاضر در نشست و ديگر كارشناسان نام‌آشناي حوزه گردشگري سوالي پرسيديم كه البته جواب‌هاي آن‌ها روشن بود و قابل انتشار هم نيست؛ براي اهالي دريا و گردشگري مطرح مي‌كنيم تا جواب آن‌ها هم براي خودشان باقي بماند!
«اگر يك كشوري، روي منابع عظيم نفت و گاز باشد؛ اما دولت آن كشور، براي كشف و استخراج منابع عظيم زيرزميني، هيچ تلاشي نكند، هيچ سرمايه‌گذاري نكند و نسبت به آن بي‌تفاوت باشد، اين دولت چگونه دولتي خواهد بود؟ آيا خدمت‌گزار است، خيانت‌كار است يا احمق؟
حال با همين رويه توجه كنيد كه صنعت گردشگري ايران مي‌تواند 10 تا 12 برابر پول نفت و گاز را به مردم ايران هديه كند. يعني به جاي سالانه 20 ميليارددلار ارز آوري نفت و گاز، بيش از 200 ميليارددلار ارزآوري داشته باشد. يعني درآمد يك‌سال گردشگري در ايران معادل 10 سال نفت‌و گاز فروشي است. »
ما نیازمند  توضیح  المسائل گردشگری  دریایی  هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه