سازمان شیلات تمام قد به توسعه صنعت پرورش ماهي در قفس کمک مي كند

فرادانه به دنبال تثبیت صنعت پرورش ماهیان در قفس از طریق آموزش

گروه شيلات – اميداسماعيلي - سمينارتخصصي مديريت پرورش ماهي در قفس با دعوت و اجراي هلدينگ فرادانه،با حمایت سازمان شیلات و با مشاركت گسترده كارشناسان و عوامل پرورش دهنده ماهي در قفس استان هاي برخوردار روز یکشنبه ۱۱ تیرماه سال جاری از ساعت 9 تا ۱۷ در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران برگزار شد. از محور‌های کاربردی اين سمينار، مدیریت پرورش ماهی در قفس، مدیریت تغذیه ماهی در قفس و مدیریت بهداشتی پرورش ماهی در قفس بود كه با ارائه مباحث و مطالب آموزنده و تخصصي توسط پروفسور برجسته صنعت آبزی پروری از کشور ترکیه و همچنين اساتید برجسته در پنل‌های تخصصی کاربردی با و جلسه پرسش و پاسخ در قفس
 همراه بود.

حضور بخش های مختلف تولید 
و پرورش ماهیان در قفس در این سمینار مایه دلگرمی است 
به گزارش خبرنگار روزنامه دريايي اقتصادسرآمد، سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در اين سمينار گفت: حضور بخش های مختلف تولید و پرورش ماهیان در قفس در این سمینار مایه دلگرمی است و باید از شرکت فرادانه که علاوه بر تولید خوراک آبزیان در کشور، در حوزه تحقیق، توسعه و آموزش پرورش آبزیان در کشور فعالیت می کند، تشکر ویژه داشت.

حضور  استاد برجسته  از کشور 
همسایه و دوست ترکیه در این سمینار فرصت مغتنمی برای ماست
وي افزود: حضور  استاد برجسته از کشور همسایه و دوست ترکیه در این سمینار فرصت مغتنمی برای ماست و امیدواریم حضور ایشان، فرصت تازه ای برای توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه های فناوری و تجاری میسر کند.
وي افزود: پرورش ماهی در قفس، یکی از روش های تطبیق با اقلیم می باشد در تاب آوری تولید یا الگوی تولید که فراتر از الگوی کشت است، یکی از موضوعات مهم برای تاب آوری محصول جهت تأمین امنیت غذایی، تطبیق تولید با اقلیم است.

حرکت به سمت آبزی پروری در دریا
 یکی از رویکردهای استراتژیک در تأمین امنیت غذایی است
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه اظهار كرد: با توجه به اینکه تولید پروتئین آبزیان، یکی از تولیدات کم آب بر نسبت به تولید پروتئین های دیگر است، برای کشوری مانند کشور ما که کم آب و دچار تنش آبی است، حرکت به سمت آبزی پروری به ویژه آبزی پروری در منابع مطمئن و پایدار مثل دریا، یکی از رویکردهای استراتژیک در تأمین امنیت غذایی است.
حسيني ادامه داد: با توجه به عنایت پرودگار عالم برای در اختیار قرار دادن ظرفیت زیستی دریا به کشور، با شناخت دقیق آن می توانیم پایداری تولید محصول در آن را رقم بزنیم. 
وي با اذعان به اين موضوع كه وجود 5800 کیلومتر سواحل ـ با لحاظ سواحل جزایرـ در کشور، فرصتی کم نظیری را برای کشور برای تولید و پرورش آبزیان ایجاد کرده اضافه كرد:  با توجه به مطالعاتی که در این بخش انجام شده است در گام اول، ظرفیت تولید چهار و شش میلیون تنی وجود دارد و با توجه به مطالعات جدید در دست انجام و با شناخت محدوده ها و مکان های استقرار قفس، امکان تولید آن افزایش جشمگیر خواهد یافت و هدفگذاری برای تولید پرورش ماهیان در قفس برای برنامه هفتم توسعه کشور، نزدیک به 700 هزار تن می باشد که 317 هزار تن آن در آب های جنوب و 163 هزار تن در آب های شمال و 200 هزار تن در آب های داخلی برنامه ریزی شده است.
قفس فقط به عنوان یک ابزار است و پرورش آبزیان دریایی هدف می باشد. پرورش آبزیان می تواند در قفس، کرانه و ... باشد؛ در هر جایی که وابستگی آن به نزولات جوی و یا آب های شیرین حداقل باشد.
رئیس سازمان شیلات ایران با بيان اين كه در دنیا به دنبال ماهیگیری عمیق هستند  و ما به دنبال افزایش بهره وری در واحد سطح و تولید بهینه در آب های کشور، از جمله آب های شور هستيم گفت: وقتی پرورش میگو در کشور شروع شد در گونه میگو و اصلاح ژنتیکی آن مسأله داشتیم، ولی به همت تولیدکنندگان و آبزی پروران، در سال گذشته حدود 51 میلیارد میگو در کشور تولید شده است.
حسيني با اشاره به اينكه پرورش در قفس یک صنعت نوپایی است. مطالعه تکنولوژی های استقرار در دریا و سایت های پشتیبان 12 هزار هکتاری آن انجام شده است. افزود: زیرساخت های نرم افزاری از جمله بیمه، تسهیل در صدور مجوزها با همکاری هیأت مقررات زدایی و تسهیلات ارزان قیمت و ... فراهم شده است.
وي اظهارداشت: یکی از موضوعات جدی در زمینه پرورش آبزیان، به کارگیری تجربه، تخصص، آموزش و ترویج است. بسیاری از افراد علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند، ولی شناخت کافی از این صنعت ندارند. هرچند شناخت برخی از بخش های این صنعت زمان بر است که محققین ما در حال تحقیقات بر روی این مباحث می باشند؛ در مباحثی مانند بیوتکنولوژی تکثیر گونه های با قابلیت پرورش و اقتصادی بودن، گام های مؤثری برداشته شد؛ ولی همین یافته های ما به خوبی آموزش داده نشده است.
رييس سازمان شيلات ايران گفت: ما از جمله کشورهایی هستیم که گونه ماهیان ما تطبیق خوبی دارند و خیلی بهتر می توانیم در پرورش در قفس پیش برویم، با اینکه با توجه به عمر 45 ساله صنعت شیلات ما نسبت عمر نسبتاً طولانی صنعت شیلات دنیا، پرورش 20 گونه از 460 گونه پرورشی موجود در دنیا را انجام می دهیم. برای اینکه بخواهیم کل پتانسیل بالقوه، بالفعل شود، راه درازی در پیش است، ولی با نگاه تحولی دولت، باید سرعت انقلابی به آن ببخشیم.

دستمريزاد رييس سازمان شيلات به هلدينگ برگزارکننده سمينار 
با توجه به اهمیت پرورش ماهی در قفس که می تواند یک تولید به اندازه تولید موجود به ظرفیت ما اضافه کند، سمینارها، نشست ها و دوره های تخصصی بسیار می تواند تأثیرگذار باشد و به هلدينگ فرادانه به عنوان برگزارکننده سمینار جاری دست مریزاد می گوییم و تأکید می کنم که سازمان شیلات تمام قد به توسعه این صنعت کمک خواهد کرد و حتی مأموریت های مشترکی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه زنجیره ارزش در قالب تفاهم نامه امضاء و صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب و افتتاحیه آن به زودی انجام خواهد شد که یکی از موضوعات مهم زنجیره ارزش، پرورش ماهی در قفس است.

به دنبال تثبیت صنعت پرورش ماهیان
 در قفس از طریق آموزش هستیم
امین مالکی مدیر داخلی هلدینگ فرادانه نيز در اين سمينارگفت: قدردان حضور مهمانان گرامی دکتر  موراد گریت  از کشور ترکیه، مهندس جدی، مسئول پرورش در قفس شیلات ایران و همکاران ایشان، دکتر پورکاظمی و دکتر سلطانی از مشاوران شرکت فرادانه در برگزاری این سمینار هستیم. همچنین قدردان حضور همه حاضرین و مدعوین هستیم و امیدوارم روز پرباری را در مجاورت کارشناسان نصیب ما گردد.

فرادانه به دنبال ترویج علم روز دنیا 
با موضوع آبزی پروری در کشور است
وي با بيان اين كه یکی از سیاست های جدیدی که طی دو سال اخیر در شرکت فرادانه، به عنوان بزرگترین تولیدکننده خوراک آبزیان در خاورمیانه در حال پیگیری است؛ اجرای دوره های آموزشی برای بهره برداران و تولیدکنندگان آبزیان کشور است گفت: شرکت فرادانه به دنبال ترویج علم روز دنیا با موضوع آبزی پروری در کشور است و برهمین اساس، سمینارهای تخصصی را با همراهی بخش خصوصی برای ترویج و آموزش برای بهره برداران کشور تدارک دیده است. سمینار جاری با موضوع پرورش ماهیان در قفس، جزيی از سمینارهایی علمی و تخصصی مهمی است که طی چند ماه اخیر با حضور اساتید خارجی برگزار شده است که مهم ترین آن در ماه گذشته در استان های هرمزگان و بوشهر در مورد پرورش میگو برگزار شد.
وي افزود: براساس برنامه ششم توسعه کشور تولید و پرورش 600 هزار تن ماهی در قفس در دستور کار بوده است، ولی مقادیر تولید شده از مقادیر پیش بینی شده بسیار کمتر بوده است. شرکت فرادانه به منظور توسعه پرورش ماهیان در قفس، سعی دارد صنعت پرورش در قفس را در کشور تثبیت و نهادینه کند. برای این منظور، از طریق سمینارهای علمی قصد آموزش محتوای مربوطه را دارد.
مدیر داخلی هلدینگ فرادانه اضافه كرد: تقریباً تمام کسانی که با پرورش ماهیان در قفس مرتبط هستند؛ از تولیدکنندگان قفس تا پرورش دهندگان و افراد دخیل در امر بازرگانی و فروش و به طور کلی بیشتر افراد مؤثر در چرخه تولید در قفس ماهیان در سمینار جاری، حاضر شدند.
مالكي با اشاره به اين كه آغاز به کار هر مدیر در یک مجموعه جدید، شناخت و آگاهی از وضعیت جاری آن مجموعه خود مسائل و مشکلاتی را برای وی رقم می زند؛ اما بروز این مشکل ملی تأمین نهاده ها، در آغاز به کار ریاست جدید، حل مسأله را غامض تر نشان می داد و علاوه بر آن، تفاوت سلیقه و کارشناسی وزارت جهادکشاورزی و سازمان شیلات ایران بر و پیچیدگی مسأله افزوده بود که با درایت سيدحسين حسيني ریاست جدید شیلات ایران، تولید خوراک آبزیان در استان های مختلف کشور مدیریت شد.
وي اظهارداشت: طی دو سال گذشته، علی رغم وجود تأمین نهاده ها در کشور، تولید خوراک آبزیان نه تنها کاهش نیافته است، بلکه حدود 30 درصد نیز افزایش و رشد را نشان می دهد و گذار از این بحران را مدیون ریاست شیلات ایران و همکاران ایشان هستیم که قدردان تلاش های بی وقفه آنان هستیم.

این سمینار پیوند آشنایی و تبادل اطلاعات ارکان صنعت  پرورش ماهی در قفس  بود
اسفندیار نجفی، دکترای شیلات و مدیر تحقیق و توسعه شرکت فرادانه درباره مقدمات  برگزاری این سمینار به خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمدگفت: از مهرماه سال گذشته برنامه ریزی برپایی این سمینارمهم انجام شد که خوشبختانه توانستیم مهمان خارجی را برای بهره گیری از تجربیات ارزشمندشان جهت رشد صنعت پرورش در قفس کشور  به تهران دعوت دعوت کنیم.
وی با اشاره به مصائب و مشکلات دعوت و ورود اساتید خارجی به کشور، افزود: بعد از ارزیابی و مذاکره، استاد برجسته و صاحب نظر درباره پرورش ماهی در قفس از کشور ترکیه دعوت شد و  موضوعات قابل بحث و ارائه مشخص و در نهایت با موفقیت، این مهم به سرانجام مقصود رسید.
دکتر اسفندیار نجفی اضافه کرد: در این سمینار با دو پنل آموزشی و سخنرانی علمی سعی شد تمامی اهالی صنعت پرورش ماهی در قفس حضور داشته و مشکلات این صنعت را بررسی و با دیگر اعضای این صنعت آشنا شوند؛ در همین راستا تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات، پرورش دهندگان ماهی، واحدهای تحقیقات، بخش اجرایی شیلات و سایر قسمت های این صنعت با یکدیگر پیوند خورده و ارتباط گرفتند.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت فرادانه با برشمردن اهمیت بهره گیری از تجربیات موفق دنیا و همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت این صنعت در جهت رفع انسداد گلوگاه ها،  ابراز امیدواری کرد که این سمینار برای اعضای این صنعت مفید بوده
 باشد. 
فرادانه به دنبال تثبیت صنعت پرورش ماهیان  در قفس از طریق آموزش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه