بررسی آینده شیلات استان بوشهر در گفت و گوی اقتصاد سرآمد با عقیل امینی

شیلات؛ پیشران توسعه اقتصاد دریاپایه

گروه شیلات - امید متین - شاکله شیلات به عنوان بخشی از شاهرگ اصلی حوزه اقتصاد دریا به طور ویژه در بنادرصیادی مستقر هستند که ضمن تامین نیاز مصرف داخلی کشور به مقوله صادرات آبزیان حساب ویژه ای باز شده است در همین راستا بنادر صیادی کشور منشاء اصلی خیر و برکت برای مردم ایران به خصوص صیادان کشور است ما در تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به عنوان یک دغدغه همیشگی مقوله شیلات را به جد پی گیری می کنیم در همین رابطه و برای بررسی وضعیت مدیریت شیلات در بنادر صیادی استان بوشهر و اینکه آیا روند رشد و توسعه در مقوله شیلات در این استان بر اساس برنامه های توسعه در آن دیار شکل گرفته یا خیر با عقیل امینی، مدیرکل شیلات استان بوشهر هم صحبت شده ایم که در ذیل مشروح مصاحبه را مرور می کنیم:

نظارت برصید به عنوان منابع ملی از مهمترین وظایف شیلات است
مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان این که ذخایر ملی، امانتی است نزد نسل حاضر و باید به نحو مطلوب به آینده منتقل شود گفت: استحصال و استفاده از منابع ملی باید به نحوی باشد که برای نسل های آینده هم پایدار بماند بنابراین نظارت برصید که از منابع ملی یا انفال متعلق به عموم جامعه است، از اهم وظایف شیلات است.

توسعه سواحل برای کشور، هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری است

عقیل امینی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادسرآمد مبنی بر این که آیا این اداره کل از ظرفیت های خدادای به ویژه سواحل در استان بهره برداری کرده است گفت: توجه به مقوله سواحل، به معنای توجه به اشتغال زایی و ارزآوری برای کشور است و توسعه سواحل برای کشور، هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری قلمداد می شود.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های خدادادی موجود در سواحل و مناطق ساحلی استان بوشهر برای تولید پروتیئن فید که نقش مهمی در سلامت جامعه کشورمان دارد، افزود: قابلیت های سواحل ما در استان بوشهر بر کسی پوشیده نیست ما از همین پتانسیل برای ایجاد اشتغال بهره برداری مستقیم را داشته ایم.

اخذ مجوز بازارهای اروپایی برای ورود محصولات فرآوری شده شیلاتی 
مدیرکل شیلات استان بوشهر در خصوص فعالیت ویژه برای جذب بخش خصوصی و ارتقاء تولید و افزایش اشتغال می گوید: خوشبختانه از دیر باز شیلات در جهت تقویت بخش خصوصی برای به کارگیری فناوری روز، قدم های مثبتی برداشته شده است که نمونه آن، اخذ مجوز بازارهای اروپایی برای ورود محصولات فرآوری شده شیلاتی است که در حال حاضر، فعال است. 

شیلات از ارکان توسعه استان بوشهر است
عقیلی در رابطه با آینده شیلات در استان پهناور بوشهر می گوید: خوشبختانه با نظر مثبت دولت و تاکید بر محصولات شیلاتی در جهت رونق صادرات، آینده روشنی در انتظار فعالیت های شیلاتی است و سال به سال ارزش محصولات تولیدی افزایش می یابد؛ به طوری که هم اکنون شیلات از ارکان توسعه استان بوشهر شمرده می شود.

علی رغم وجود تحریم ها؛ پروژه های شیلاتی در راس توجه مسئولان ملی و استانی است
این مقام مسئول با اشاره به آثار تحریم بر صنعت شیلات و کاهش بودجه های دولتی گفت: درسنوات اخیر از آن جا که تحریم ها اثرات قابل توجهی بر روند درآمد خزانه دارد، اعتبارات بخش شیلات نیز محدود به درآمدهای ملی است و به طور طبیعی کاهش می یابد؛ ولی با این وجود پروژه های شیلاتی در راس توجه مسئولان ملی و استانی بوده است. ضمن اینکه در حال حاضر بخشی از هزینه زیر ساخت ها از بخش خصوصی برای تکمیل پروژها استفاده می شود.

توجه خاص سازمان شیلات به تقویت بخش خصوصی
عقیلی با بیان این که وجود بخش خصوصی در پیش برد برنامه ها حائز اهمیت است افزود: خوشبختانه توجه خوبی به تقویت بخش خصوصی شده یکی از طریق اصل 44 قانون اساسی و از طرف دیگر تقویت آن ها با تسهیلات کم بهره و یارانه دار که موجب تولد بخش های قوی شده که خود در حال رقابت برای تولید ارزشمند است.

50 درصد از تولیدات استان بوشهر وارد استان های غیر ساحلی می شود
وی با اشاره به این که توجه به توسعه و تکمیل زیر ساخت های اصلی تولید مانند پرورش ماهی درقفس و مجتمع های پرورش میگو و ماهی در نواحی ساحلی از اهم وظایف و کارهای شیلات است که اشتغال بخش وسیعی را در بر گرفته است افزود: در همین راستا حدود 50 درصد از تولیدات استان وارد استان های غیر ساحلی می شود و 25 درصد از آن ها نیز صادر می شود و مابقی در استان بوشهر مصرف می شود؛ به طوری که در حال حاضر مصرف سرانه استان 20 کیلوگرم است.
مقام اول تولید میگوی کشور با 6700 هکتار سایت پرورشی و تولید 38000تن
عقیلی وضعیت تولید میگو در استان بوشهر را عالی ارزیابی کرد و افزود: در ارتباط با میگو خوشبختانه تا کنون مقام اول تولید کشور را در دست داریم با سطح 6700 هکتار سایت پرورشی و تولید 38000تن، که این در حال افزایش بوده و سال آینده به بیش از 7000 هکتار و بیش از40 هزارتن تولید، خواهد رسید. تاکید ما بر به کارگیری مکانیزاسیون برای افزایش بهره وری بیشتر در جهت تولید بالاتر و سالم تر می باشد. در بخش پرورش ماهی در قفس نیز در کشور مقام اول تولید را داریم که مرتب درحال افزایش است و هدف ما رسیدن به 65 هزارتن در سال 1406 خواهد بود که دور از انتظار نیست.

گرانی نسبی قیمت خوراک آبزیان برای پرورش دهندگان
مدیر کل شیلات استان بوشهر درباره مشکلات تامین خوراک آبزیان در این استان گفت: با توجه به گرانی نسبی خوراک آبزیان برای پرورش دهندگان و بالا بودن قیمت نهاده های اولیه و ناکافی بودن برق مورد استفاده در مزارع از مهمترین مشکلات در استان است که پیگیری های لازم برای دریافت تسهیلات کم بهره و تامین برق کافی و پایدار در حال پیگیری است و قول هایی از شرکت توزیع برق گرفتیم که درآینده مشکلی در تامین برق برای پرورش دهندگان وجود نداشته باشد.مدیر کل شیلات استان بوشهر با وجود مشکلات موجود، رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی را رضایت بخش عنوان کرد و گفت: رشد سرمایه گذاری در زیر ساخت های شیلاتی مرتب در حال افزایش است و زیرساخت ها به وسیله بخش خصوصی آماده می شود؛ با این حال، زمین و سطح کافی در استان وجود ندارد که در اختیار متقاضیان قرار داده شود.
عقیلی ابراز امیدواری کرد با تدابیری که در مجموعه استان بوشهر در حال پی گیری است سطح کافی و امکانات لازم برای فعالیت متقاضیان جدید حوزه پرورش آبزیان فراهم گردد.
شیلات؛ پیشران توسعه اقتصاد  دریاپایه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه