ترسیم مرزهای دریایی؛ چاره کار است؟ اقتصادسرآمد بررسی می کند

کش و قوس بر سر میدان مشترک نفتی ایران،کویت و عربستان

گروه نفت و انرژی - امید عباسی - چند ماه از توافق عربستان و ایران برای عادی سازی مراودات فی مابین گذشته و آنچه به نظر می رسد روند رو به رشد این مراودات است که به دنبال فضای رسانه ای صمیمانه بین مسئولان فی مابین درکشورهای میزبان به عنوان مرضی الطرفین صورت گرفت و همچنین دیدار وزای امور خارجه کشورمان این مهم را قوت داد به طوری که فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان در سفر به ایران، عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض را مورد تایید قرار داده بود، ایران و عربستان در توافق صورت گرفته تاکید کردند که روابط دو کشور باید بر مبنای احترام دو طرف، استقلال کامل و متقابل و عدم مداخله در امور داخلی، مطابق با اصول حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی باشد.
این در حالی است که مساله میدان نفتی آرش و مساله جزایر سه گانه خلیج فارس که اخیرا امارت مطرح کرده است این روند خوش یمن را وارد یک چالش کرده است. برای بررسی این موضوع به اظهارات دو طرف می پردازیم:

توافق عربستان و ایران امکان تحقق ثبات را فراهم کرد
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعیین سفرای ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: سفرا معرفی شدند و دو کشور با سفرای معرفی شده موافقت کردند. تبادل سفرا انجام خواهد شد. روابط دو کشور در روند خوبی است و با مشکلی مواجه نیستیم. روند طبیعی خود را طی می‌کند.
وی درباره سفر رئیسی به عربستان سعودی نیز بیان کرد: دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان انجام شده و پاسخ کتبی رئیس جمهور توأم با تشکر و قبول دعوت ارائه شد. متناسب با روند پیشرفت روابط در بازه زمانی مناسب امکان انجام این سفر وجود دارد. اکنون نمی‌توانیم زمان دقیقی برای آن بیان کرد.  
نتایج مثبت تفاهم بین
 عربستان سعودی و ایران 
مصرالیوم، بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان در سخنرانی در ششمین نشست وزرای گفت‌وگوهای راهبردی میان کشورهای خلیج فارس و روسیه بار دیگر بر نتایج مثبت تفاهم بین عربستان سعودی و ایران بر منطقه تاکید کرد گفت: توافق عربستان و ایران امکان عبور از موانع و تحقق ثبات (در منطقه) را فراهم کرد.

کشورهای حوزه خلیج فارس
 به سیاست حسن همجواری و همکاری سازنده با همه پایبند هستند
وی با تاکید بر اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس به سیاست حسن همجواری و همکاری سازنده با همه پایبند هستند، خاطرنشان کرد: با وجود چالش‌های جهانی، فرصت‌ها و تحولات مثبتی در منطقه خلیج فارس وجود دارد.

تاکید وزیر خارجه عمان بر حمایت از دستیابی به راه حل سیاسی جامع برای بحران یمن 
وزیر خارجه عمان بر حمایت از دستیابی به راه حل سیاسی جامع برای بحران یمن و حمایت سلطنت عمان از شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن تاکید کرد.

میدان آرش تنها برای کویت و عربستان است

اما چالش مهم و اصلی را می توان در اظهارت وزیر خارجه کویت پیدا کرد که به تازگی در رسانه ها ترند شده است:  «میدان آرش تنها برای کویت و عربستان است»وزیر خارجه کویت با بیان این که موضع واضح کویت درباره میدان گازی آرش را به امیرعبداللهیان اعلام کردیم ، تاکید کرد که منابع میدان آرش تنها به صورت مشترک برای کویت و عربستان است و لا غیر. 
اسپوتنیک در این باره آورده است: سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت در نشستی در پارلمان کویت، مجددا بر مالکیت انحصاری کویت و عربستان بر میدان گازی الدره تاکید کرده  و گفته است: منابع میدان الدره، ثروت مشترک کویت و عربستان است ولاغیر.الصباح افزوده است وزارت خارجه کویت بیانیه بسیار واضحی درخصوص میدان الدره صادر کرده است.
وی اشاره کرد که به حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره موضع واضح کویت در این خصوص تاکید کرده است.

پایان مساله ترسیم مرزهای دریایی با ایران و عراق از اولویت‌های دولت
وزیر خارجه کویت تاکید کرد که پایان مساله ترسیم مرزها با ایران و عراق از اولویت‌های دولت است.
وی گفت که طی چند ماه گذشته، سه دور مذاکره با عراق و یک دور مذاکره با ایران برگزار شد و دولت در این مساله جدی است و به نشست‌ها با دو طرف ادامه می‌دهد.

این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت است
نقطه مقابل را در اظاهرات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می بینیم که در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش می گوید: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است.

جایی برای مذاکره با ایران وجود ندارد مگر پس از ترسیم مرزها برای تعیین حقوق
پیشتر سعد البراک، وزیر نفت کویت بر یکپارچگی موضع کویت و عربستان درخصوص میدان گازی (آرش) واقع در منطقه دریایی مشترک بین دو کشور تاکید کرده بود.وی گفته بود که جایی برای مذاکره با ایران بر سر این مساله وجود ندارد مگر پس از ترسیم مرزها برای تعیین حقوق.وزیر نفت کویت تاکید کرده بود که توسعه میدان گازی الدره حق انحصاری کویت و عربستان است.عربستان و کویت تاکید دارند که این میدان به صورت مشترک متعلق به آن هاست اما ایران نیز می گوید که در این میدان سهم دارد.

واکنش ایران به حواشی مربوط به میدان نفتی و گازی آرش 
در حالی  وزیر نفت کویت در اظهاراتی مدعی شده است که توسعه میدان گازی آرش در انحصار این کشور و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش می گوید: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیأت‌های ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با کلیه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.کنعانی در پایان تاکید کرد: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است و مسائل فیمابین در این چارچوب دنبال خواهد شد.
حال باید منتظر ماند که خروجی کش و قوس اظهارات ضد و نقیض برخی از همسایگان در خلیج فارس به کجا می کشد؟، آیا بایستی ترسیم مرزهای دریایی کشورهای همسایه در خلیج فارس صورت گیرد، آیا ابهام در مساله مطرح شده حقوق دریایی برای کشور خاصی الزام آور است، آیا ادعای امارات درباره طرح موضوع چالشی «خلیج همیشه فارس»، بر ادامه روند بهبود روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تاثیر منفی خواهد گذاشت؟ 
کش و قوس بر سر  میدان مشترک نفتی ایران،کویت و عربستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه