بررسی اقتصادسرآمد از وضعیت ارزش معاملات بازر سرمایه

شاخص کل بورس زیر سایه رکود

گروه بازرسرمایه - مسعود وطنخواه - در روزهای پایانی هفته گذشته، ارزش معاملات خرد به کمتر از 4همت تومان رسید که این کاهش از یک‌سو، بیانگر روند رکودی جدید پس از افزایش امیدها در دو هفته ابتدایی شهریور است و از سوی دیگر، بیانگر اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران برای دوری از نوسانات قیمتی در شرکت‌ها به دلیل نبود افق روشن برای تصمیم‌گیری است. 
 به گزارش خبرنگار اقتصادسرآمد، به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت‌گرفته را کم شود، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. به زبانی ساده‌تر معاملات خرد، همان معاملات عادی هستند که سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

ضرباهنگ شاخص کل بورس 

نگاهی به آمارهای بورس در هفته گذشته و مقایسه آن با دو هفته قبل بازار سرمایه نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهشی نبودن قابل توجه شاخص کل بورس، اما فاکتورهای دیگری نظیر ارزش معاملات نزول زیادی را تجربه کردند.
شنبه 18شهریورماه، شاخص کل 21هزار و 307 واحد کاهش یافت و مقدار ارزش معاملات خرد 5.5همت و خروج پول حقیقی نیز یک همت بود در حالی که در روز شنبه هفته ماقبل. شاخص کل بورس هزار و 18 واحد رشد و ارزش معاملات خرد 6.1همت را تجربه کرد. 571 میلیارد تومان نیز خروج پول بود.
یکشنبه 19شهریورماه، شاخص کل 5هزار و 975 واحد کاهش را ثبت کرد و ارزش معاملات خرد چهار و نیم همت و خروج پول حقیقی نیز 405میلیارد تومان شد که بازهم در مقایسه با یکشنبه، 12شهریور، شاخص کل رشد 2هزار و 111 واحدی و ارزش معاملات خرد 5.1 همت و خروج پول 140 میلیارد تومان، آمارها از افزایش خروج پول حکایت دارد.
این آمارهای نزولی برای روزهای دیگر هفته گذشته نیز ادامه یافت به طوری که دوشنبه 20شهریورماه، شاخص کل بورس 976واحد نزول را ثبت کرد و ارزش معاملات خرد 3.9 همت و خروج پول نیز 104میلیارد تومان شد در حالی که دوشنبه 13شهریورماه شاخص کل 24هزار و 493 واحد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد 6.8 همت شد همچنین ورود نقدینگی 351میلیارد تومان ثبت شد.
سه شنبه 21شهریورماه 4هزار و 631واحد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد 4همت و خروج نقدینگی 247میلیارد تومان ثبت شد که با هم در مقایسه با سه‌شنبه 14شهریورماه، شاخص کل رشد 14هزار و 839واحدی در تراز 2میلیون و 150 واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد نیز به 7.1همت رسید و مقدار 77میلیارد تومان خروج پول رخ داد.
کاهش شاخص کل آخرین روزکاری هفته گذشته نیز ادامه یافت و با افت 308 واحد در سطح 2میلیون و 126هزار واحدی ایستاد. که در مجموع می‌توان از کاهش شاخص کل بورس به نوعی به دلیل مقدار یک درصدی آن صرفنظر کرد اما از خروج پول‌های حقیقی که در همه روزهای هفته گذشته رخ داده است نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت این روزها در بازار سرمایه یکه‌تازی می‌کنند مناسب نبودن وضع بورس سبب می‌شود که بیشتر سرمایه‌گذاران پس از شناسایی سود اقدام به خرید صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کنند. ساختار نوسان مثبت این صندوق‌ها، دسترسی آسان برای معاملات و اختصاص سود روزشمار بیشتر از سود سپرده بانک‌ها همواره سرمایه‌گذاران را برای خرید وسوسه می‌کند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (Fixed Income) یکی از انواع صندوق‌های مشترک هستند که با حداقل ریسک، بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می ‌کنند. اشخاصی که در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند، افراد ریسک‌گریزی هستند که می‌خواهند سود قابل قبولی هم به دست بیاورند. در واقع، صندوق‌های درآمد ثابت یک روش سرمایه‌گذاری مطمئن در ایران محسوب می‌شوند.
طبق مصوبه‌های سازمان بورس، صندوق‌های درامد ثابت موظفند که حداقل 75 درصد از دارایی‌شان را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اختصاص دهند. همین امر باعث حداقل شد‌ن ریسک صندوق‌های درآمد ثابت می‌شود.

افزایش شفافیت در بازار سرمایه
میزان شفافیت در معاملات و اطلاع‌رسانی‌های دیرهنگام همواره یکی از گلایه‌های به‌حق سرمایه‌گذاران بوده و هست. یکی از این گلایه‌ها درباره باطل شدن معاملات و دلایل آن است که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هفته گذشته از دو اقدام مهم سازمان بورس برای افزایش شفافیت در تایید نشدن معاملات خبر داده است.
به گزارش سنا، امیرمهدی صبائی با اعلام اینکه اکنون به منظور افزایش شفافیت در معاملات و نیز جلوگیری از بروز ابهام در تفسیر معاملات تاییدنشده، ۲ اقدام در دستور کار قرار دارد، گفته است: «در ابتدا قرار بر این است تا این نوع از «عدم تاییدها» در معاملات (رو در رو قرار گرفتن بازارگردان‌ها و صندوق توسعه بازار سرمایه در معاملات) در پایان همان روز در قالب یک پیام ناظر با توضیح «عدم رعایت انصاف» اطلاع‌رسانی شود.»
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با یادآوری تایید نشدن معاملات تعداد زیادی از نمادها در برخی از روزهای معاملاتی افزوده است: «وظیفه ذاتی و مشترک بازارگردان‌ها و نیز صندوق توسعه بازار سرمایه، انجام بازارگردانی در بازار است.»
او ضمن تاکید بر محدودیت منابع صندوق توسعه بازار برای انجام ماموریت خود و نیز اولویت فعالیت این صندوق‌ در حمایت از سهامداران خرد اعلام کرده است: «رو در رو قرار گرفتن معاملات مابین صندوق توسعه بازار و نیز بازارگردان‌ها می تواند از مصادیق بند ۴ مکرر ماده ۳۰ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس در خصوص عدم رعایت انصاف در معاملات باشد و به استناد مفاد ماده مذکور، مورد تایید قرار نگیرد.»
صبائی با اعلام اینکه اکنون به منظور افزایش شفافیت در معاملات و نیز جلوگیری از بروز ابهام در تفسیر معاملات تایید نشده، ۲ اقدام در دستور کار قرار دارد، گفته است: «در ابتدا قرار بر این است تا این نوع از «عدم تاییدها» در معاملات (رو در رو قرار گرفتن بازارگردان ها و صندوق توسعه بازار سرمایه در معاملات) در پایان همان روز در قالب یک پیام ناظر با توضیح «عدم رعایت انصاف» اطلاع‌رسانی شود.»
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به دیگر اقدام در نظر گرفته شده در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرده است: «در مورد سایر پیام‌های ناظر مربوط به عدم تایید نیز دلیل عدم تایید اعم از ظن دستکاری، ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی یا سایر دلایل در پیام مربوط به «اطلاع رسانی عدم تایید» ذکرمی شود.»
 شاخص کل بورس زیر سایه رکود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه