عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

برنامه پنج ساله راهبردی کشور باید به رضایت مردم بینجا مد

گروه اقتصاد- زهرا عسکری - در یک دهه اخیر، همیشه به افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران اعتراض به حق شده است، زیرا همیشه سایه تورم روی افزایش حقوق‌ها بوده و همین باعث شده که دخل و خرج این حقوق‌بگیران با هم، همخوانی نداشته باشد. همچنین نوع تدوین برنامه هفتم توسعه کشور به گونه‌ای است که عده قابل ملاحظه‌ای در مخالفت با کلیات آن اظهارنظر کردند.در همین خصوص، علی رضایی، نماینده کنگاور به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: اول از همه به رسم ادب تشکر می‌کنم از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور، بابت زحماتی که کشیدند، ولی انتقادات جدی به وضعیت حقوق کارکنان، شاغلین، بازنشستگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، خانواده شهدا و... وارد است.
وی افزود: مثلاً در حوزه دارو و درمان یا بی‌توجهی کامل در کمیسیون صورت گرفته و یا کم‌توجهی شده است و امروز ما مسئله اجتماعی داریم که اگر به آن بی‌توجه باشیم، به چالش امنیتی تبدیل خواهد شد.  

دخل و خرج کارمندان و کارگران با هم همخوانی ندارد
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: الان حقوق‌بگیران در ایران، حدود سه میلیون نفر هستند که با نیروهای شرکتی، روزمزدی و قراردادی‌ها به 10 میلیون کارمند می‌رسند. دریافتی بعضی از این‌ها ماهی 10 تا 15 میلیون تومان است و از این‌رو دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند و این موضوع حقیقتاً جای تامل و البته نگرانی دارد.   
رضایی اظهار داشت: چندی پیش در حوزه انتخابیه حضور داشتم و بازنشستگان سوال داشتند که در برنامه هفتم توسعه کشور که برنامه پنج ساله راهبردی آینده مملکت است چه کاری برای ما کرده‌اید؟ از این‌رو وقتی خودم مطالعه کردم و مصوبات کمیسیون تلفیق را دیدم، متوجه شدم که خیلی ایراد دارد که یا همکاران دقت نکرده‌اند و یا خسته بوده‌اند و یا ناهماهنگی بین دولت و مجلس بوده است.
نماینده کنگاور یادآور شد: نمایندگان مجلس باید یک اقدام جهادی و انقلابی کنند و یک تصمیم سخت بگیرند و یک بار برای همیشه حقوق‌ها را افزایش دهند، چون مردم دیگر تحمل این همه فشار اقتصادی را ندارند.

هزینه‌های دارو سرسام‌آور شده است
وی افزود: اگر اراده‌ای باشد باید حتماً حقوق و دستمزدها افزایش پیدا کند، چون نارضایتی در بخش منابع انسانی و نیروی انسانی وجود دارد و حتی شاید در آینده بیشتر هم بشود. تا این موضوع حل نشود نمی‌توانیم به حوزه‌های دیگر ورود پیدا کنیم. از این‌رو، در حوزه دارو هم همین‌طور است. تامین داروهای خاص برای بیماران خاص مثل جانبازان و کسانی که در آسایشگاه‌ها هستند، معضل بزرگی است و گاهی این‌ها جزو بیماران خاص به حساب نمی‌آیند. هزینه‌های دارو سرسام‌آور و کمرشکن است و باید مسئولان به جمله ارزشمند رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند که بیمار بایستی فقط درد بیماری را داشته باشد نه درد گرانی و تهیه دارو.

 سند پنج ساله کشور بی‌تردید در زندگی همه افراد تاثیرگذار است
رضایی در ادامه بیان کرد: بررسی جزییات برنامه هفتم توسعه کشور که در صحن علنی مجلس آغاز شده، بسیار مهم است و همه نمایندگان باید دل به کار دهند، چون این سند پنج ساله کشور است و بی‌تردید در زندگی همه افراد تاثیرگذار است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ممکن است مخالفان و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های نظارتی در خصوص افزایش حقوق و دستمزد و تغییر در رویه برنامه، اصل 75 را پیش بکشند و بگویند منابع قرار است از کجا تامین شود؟ برای جواب باید 290 نماینده مجلس با مسئولان دولت بنشینند فکر کنند و راهی پیدا کنند یا از محل کاهش هزینه‌ها و دقت در حذف یک‌سری منابع زائد و یا از محل سود بعضی شرکت‌های حقوقی بزرگ، چاره کار را پیدا کنند. این دیگر وظیفه دولت و مجلس است که راهی پیدا کنند که رضایت مردم را داشته باشیم. در کل این کار شدنی است و باید بشود، چون انتظار مردم این است که این نظام غلط حقوق و دستمزد اصلاح شود.

مردم خواهان کارهای با خروجی مثبت هستند
وی اظهار داشت: چند سالی است که شرایط کشور، مخصوصاً در حوزه اقتصادی بسیار خاص است. همه باید پای کار باشند و هم خوب کار کنند و هم کارِ خوب کنند. باید از مسیرهایی که توام با آزمون و خطاست، فاصله گرفت. مردم دنبال خروجی کار و راحت‌تر شدن زندگی و برخورداری از رفاهیات هستند.
رضایی در پایان خاطرنشان کرد: اشتغال‌زایی، شعار دولت بوده و هست و اگر می‌خواهیم اقتصاد پویا داشته باشیم، باید برای همگان، کار تعریف شود. نباید بیش از این با جوانان تحصیلکرده بدون شغل مواجه شد که این اتفاق نامبارک برای کشور نگران‌کننده است. زمان به تندی برای مسئولان می‌گذارد و کاش همه طوری کار کنیم که احساس بر این باشد که امسال یا این ماه، تنها زمان اثبات خودمان به مردم است، یعنی قدر لحظه‌ها را باید دانست و ان‌شاا... نیمه ماه‌های منتهی به سال 1403 و مخصوصاً سال پیش‌رو، ماه‌ها و سال‌هایی باشد که نشان از عملکردهای مثبت مسئولان داشته باشد.
برنامه پنج ساله  راهبردی کشور باید  به رضایت مردم بینجا مد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه