جزایر مهم خلیج فارس


همایون الهی- مجموع جزایر شناخته شده در خلیج فارس حدود ۱۳۰ جزیره با مساحت‌های متفاوت می‌باشد.
عرض جزیره را بین 5/3 تا ۵ و طول آن‌را بین ۴ تا ۵ کیلومتر آورده‌اند. برخی منابع وسعت این جزیره را ۱۲ کیلومتر مربع بیان نموده‌اند. 
ش - جزیره لاوان
این جزیره در گذشته به شیخ شعیب نیز شهرت داشته است و دارای طولی برابر ۲۴ کیلومتر و عرضی برابر 5کیلومتر می‌باشد. فاصله جزیره لاوان تا شتوار ۱۳۸۹ متر، هندورابی 7/27 کیلومتر، بندر بوشهر ۴۸ کیلومتر، جزیره کیش ۷۴ کیلومتر، فارور ۲۰ کیلومتر، جزیره سری ۱۵۷ کیلومتر و بندرلنگه ۱۷۸ کیلومتر می‌باشد. جمعیت جزیره لاوان طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ برابر ۱۳۳۶ نفر است. مهم‌ترین معادن این جزیره و اطراف آن نفت می‌باشد.
ک - جزیر شیف
این جزیره در ۱۲کیلومتری شمال غربی شهرستان بوشهر و در ۶ کیلومتری شمال بندر بوشهر واقع شده است. جمعیت آن طبق آمار سال ۱۳۵۵ شمسی برابر ۱۰۵۳ نفر و مطابق گزارش فرمانداری بوشهر در سال ۱۳۶۱ بالغ بر ۳۰۰۰ نفر می‌باشد. اهالی جزیره از راه لنج و قایق‌سازی و نیز صید ماهی و میگو و برخی صنایع دستی امرار معاش می‌کنند.
گ - جزیره فارسی
جزیره فارسی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری خاک ایران یعنی جنوب غربی جزیره خارک قرار گرفته است. طول آن‌را ۸ کیلومتر و عرض آ‌‌ن‌را ۴ کیلومتر گزارش نموده‌اند. خالی از سکنه و بدون آب شیرین است. جزیره فارسی در فاصله ۲۰ کیلومتری جزیره عربی قرار دارد. در مورد حاکمیت بر این دو جزیره بین ایران و عربستان اختلاف بود که دو دولت با انعقاد قرارداد تعیین حدود فلات قاره، این اختلاف را رفع نمودند. جزیره عربی به مالکیت عربستان و جزیره فارسی به مالکیت ایران درآمد برای هر دو جزیره ۱۲ میل آب ساحلی از حد پست ترین جزر در نظر گرفته شده است..
ف - جزیره خارکو 
این جزیره در ۳۷۰۶ متری خارک و ۳۰ کیلومتری ساحل ایران قرار گرفته است. طول جزیره 5/4 کیلومتر و عرض آن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر است. مساحت جزیره حدود ۴ کیلومتر مربع می‌باشد. این جزیره غیر مسکونی است.
ق - جزیره خارک 
این جزیره را خارَک هم گفته‌اند. طول این جزیره را ۸ کیلومتر و عرض آن‌را ۵ کیلومتر ذکر نموده‌اند. مساحت تقریبی جزیره خارک ۳۶ کیلو متر مربع می‌باشد. این جزیره در ۳۷ کیلومتری جنوب باختری گناوه قرار داد. فاصله خارک تا بوشهر ۶۴ کیلومتر، تا جزیره فارسی ۱۳۸ کیلومتر، اروندرود ۲۰۰ کیلومتر، بندر امام خمینی ۲۲۲ کیلومتر و آبادان ۲۵۲ کیلومتر است. جزیره خارک یک بندر مهم برای صادرات نفت ایران می‌باشد.
ل - دیگر جزایر
از جمله جزایر ایرانی دیگر در خلیج فارس می‌توان از جزایر بنه، دیره و مینو نام برد. دو جزیره دیره و بنه در فاصله بندر دیلم و دهانه اروندرود قرار دارند. هر دو غیر مسکونی هستند. جزیره مینو را قبلاً جزیره حاج سلبوخ (صلبوخ) با شیخ صلبوخ می‌نامیدند و از سال ۱۳۴۱ به بعد به نام جزیره مینو نامیده شده است. 
طول جزیره مینو 5/7 و عرض متوسط آن 5/3 کیلومتر و مساحت تقریبی جزیره در حدود ۱۸کیلومتر مربع است. این جزیره در ۱۴کیلومتری خرمشهر و ۱۶کیلومتری آبادان قرار دارد. جزیره مینو در رودخانه اروندرود واقع است. درآمد مردم جزیره مینو از راه کشاورزی است و قبل از جنگ عراق علیه ایران حدود یک میلیون و پانصد هزار نخل در این جزیره وجود داشت. جمعیت جزیره مینو در سال ۱۳۵۵ برابر ۱۰۹۷۰ نفر بوده است.
2- جزائر عربی خلیج فارس 
جزایر عربی خلیج فارس که متعلق به کشورهای عرب منطقه می‌باشد اغلب غیرمسکونی بوده و بیشتر مرجانی و سنگی هستند. مهم‌ترین این جزایر عبارتند از: 
۱- شبه جزیره مسندأم: رأس جزیره مسندأم نقطه آغازین محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز است. در عین حال رأس این شبه جزیره نزدیک‌ترین نقطه به ایران است. به طوری که از جزیره لارک (در تنگه هرمز) تا آن فقط ۳۹کیلومتر فاصله است. بیشتر مردم ساکن در شبه جزیره مسندأم ایرانی الاصل هستند.
شبه جزیره مسندأم به هشت واحد سیاسی کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. شیخ نشین‌های دوبی، شارجه، رأس الخيمه، عجمان، ام القوین و فجیره همراه با بخش‌های شرقی شیخ‌نشین ابوظبی در آن قرار دارد. رأس جزیره مسندأم متعلق به کشور عمان است و هیچ‌گونه راه زمینی بین سرزمین اصلی عمان و این بخش از خاک آن وجود ندارد. با وجود این، عمان یک کشور حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود زیرا مهم‌ترین بخش تنگه هرمز که دارای آب‌های عمیق است از سواحل آن در جزیره مسندأم می‌گذرد. ۲- در بخش عربی خلیج فارس جزایر متعدد دیگری وجود دارند که به علت تعیین مرز دریایی یا حدود فلات قاره مهم هستند. از جمله این جزایر می‌توان از جزایر دیانیه که تحت حاکمیت ابوظبی است و جزایر عشه، شراویه و حالول که حاکمیت قطر بر آن به رسمیت شناخته شده است نام برد.
3- از جمله جزایر مهم دیگر می‌توان از مجمع‌الجزایر بحرین نام برد.
۴- جزایر حوار مجموعه جزایری است که مورد اختلاف قطر و بحرین می‌باشد.
۵- دو جزیره بوبیان و جزیره وربه دو جزیره مهم دیگر هستند که به کشور کویت تعلق دارند.
جزایر مهم خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه