«اقتصادسرآمد» بررسی می کند؛ گروهی از فعالان بورس معتقدند:

سبزشدن بورس، فرصتی برای خروج سهامداران؟

گروه بازارسرمایه – مسعود وطنخواه - این روزها آب و هوای بازار سرمایه مناسب نیست و جذابیتی برای افرادی که نقد نیستند، ندارد. حتی انتشار خبرهای خوب از عملکرد صنایع نیز نمی‌تواند افق روشنی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. به عنوان نمونه انتشار گزاش خوب صنعت پالایش در هفته گذشته بود که تنها آن هم نه به اندازه درصد کامل، اندکی رونق را به بورس برگرداند رونقی که بیشتر از یک روز نبود و زیرک‌های بورس، این روز را فرصتی برای خروج پول قلمداد کردند. آمارهای افزایش خروج نقدینگی در روز چهارشنبه گذشته که چند برابر روز سه‌شنبه گذشته بود نیز به نوعی همین اظهارنظرها را تایید می‌کند.

افزایش 1428واحدی شاخص کل بورس
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل بورس، اولین روزکاری خود را با رشد هزار و 428واحدی شروع کرد. صعودی که بیشتر مدیون افزایش قیمت در سهام خودروسازی بود.
ایران خودرو و سایپا به ترتیب 387 و 340 واحد بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص کل داشتند و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 282، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با 152 و آهنگری تراکتورسازی با 113واحد رتبه‌های بعدی در افزایش شاخض کل را از آن خود کردند.
در نقطه مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 456واحد، پتروشیمی نوری با 218، ملی صنایع مس ایران با 171 و نفت بهران با 153واحد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.گروه انبوه‌سازی (ساختمان) با ارزش معاملات 2.6همت ریال در حالی رتبه اول برترین گروه‌های صنعت بورس را کسب کرد که خودروسازان با 2، فلزات اساسی با 1.7 و گروه شیمیایی (پتروشیمی) با 1.1 همت ریال رتبه‌های بعدی را کسب کردند.

کاهش ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات روز شنبه حدود 3.5همت بود که در مقایسه با ارزش معاملات بالای 4 در چهارشنبه گذشته کاهش داشت. همچنین روز گذشته 166میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ثبت شد.

بورس در هفته گذشته
بازار سرمایه هفته گذشته در حالی با رکود چند ماهه خود دست و پنچه نرم کرد که هفته گذشته عرضه اولیه هم نبود. اظهارنظرهایی نزد گروهی از فعالان بازار سرمایه وجود دارد که عرضه‌های اولیه در زمان رکود، اوضاع را بدتر می‌کند. حال بورس این روزها به گونه‌ای است که گروهی از فعالان بازار سرمایه هر سبزشدن را فرصتی برای خروج می‌دانند.

نوسان اندک شاخص کل بورس
شاخص کل بورس هفته گذشته نوسانی از 2میلیون و 19هزار واحد تا 2میلیون و 23هزار واحد داشت. به عبارت دیگر، حدود 4هزار واحد افزایش یافت، اما آمارهای ارزش معاملات خرد و مقدار ورود و خروج نقدینگی در اندازه‌های یک بورس قابل اعتنا نبود.
شنبه 628میلیارد تومان خروج پول و ارزش معاملات خرد حدود 3.7 همت تومان بود. خروج پول حقیقی در یکشنبه نیز ادامه یافت و به 462میلیارد تومان رسید همچنین ارزش معاملات خرد نیز کمتر شد و به 3.2 همت تومان رسید.
خروج پول حقیقی روز دوشنبه نیز 167میلیارد تومان ثبت شد اما ارزش معاملات خرد با اندکی افزایش به 3.8 همت تومان رسید.
میانه هفته و همزمان با گزارش‌های بارگزاری‌شده در کدال از سوی شرکت‌ها اندکی جذابیت بورس افزایش یافت و سبب شد روز سه‌شنبه خروج پول حقیقی به 146میلیارد تومان برسد و ارزش معاملات خرد به 3.88 همت تومان رسید.
همان طور که در گزاش «اقتصاد سرآمد» با عنوان «رشد بورس با گزارش خوب پالایشی‌ها» روز سه‌شنبه گذشته آمد: « گزارش‌های مناسب و افزایش سودآوری در صنعت پالایش نفت که در روزهای اخیر در کدال بارگزاری شده است سبب شد که این گروه نقش مهمی در افزایش شاخص ایفا کنند. یکی از دلایل افزایش سود گروه پالایش نفت بر اساس گزارش‌های ارسالی این گروه در کدال، افزایش سودآوری به دلیل افزایش نرخ ارز محاسبه شده یا همان نرخ تسعیر ارز این صنایع است.
نرخ محاسبه تسعیر ارز از ابتدای سال تا آخر مرداد و چند روزی از شهریور بر اساس 28هزار و 500 بود که از 11شهریور ماه به 37هزار تومان تغییر کرد که همین امر سبب افزایش سود اعلامی در شش‌ماهه اول 45تومان کزارش کند که حدود 70درصد این مقدار مربوط به سه ماهه دوم یعنی تابستان است.»
گزارش خوب پالایشی‌ها، گروه بانک و اظهارنظرهایی درباره احتمال دخالت صندوق توسعه در بورس هر چند سبب شد که شاخص بورس سبز رنگ شود، اما عمر این رشد شاخص بورس بیشتر از یک روز نبود و آخرین روز هفته دوباره خروج پول حقیقی افزایش یافت و به 733میلیارد تومان رسید هر چند به دلیل معاملات نیمه اول آخرین روز معاملاتی ارزش معاملات خرد در مقایسه با روزهای ماقبل خود که زیر 4همت بود به 4.4 همت تومان رسید.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی
 متوقف شد
«اقتصاد سرآمد» در گزارشی مورخ 22 مهر با عنوان «بورس هفته گذشته گیج می‌زد» در قسمت دوم گزارش پیش‌بینی کرد که احتمال کاهش سود گروهی از شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی وجود دارد چراکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی خام و نیمه‌خام را لغو کردند. به عبارت دیگر، معافیت مالیات برای فروش‌های صادراتی که مشوق و یک پاشنه آشیل برای این شرکت‌ها بود با اجرایی شدن این مصوبه حذف می‌شود و هزینه مالیات صادرات نیز به بهای تمام‌شده این شرکت‌ها اضافه می‌شود.
هفته گذشته مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت از توقف عوارص نیم‌درصدی عوارض صادرات مواد معدنی از سوی دیوان عدالت اداری خبر داد.
در این رابطه سیف‌الله امیری، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در مصاحبه رادیویی درباره اقدامات وزارتخانه برای کاهش خام‌فروشی اظهار کرد: خام‌فروشی در مورد کالاهایی که در داخل کشور به آنها نیاز داریم و تکمیل زنجیره آن‌ها باید در جهت حمایت از واحدهای داخلی تکمیل شود، بی معنا و اشتباه محض است.
وی افزود: خام‌فروشی در مورد برخی کالاها مانند سنگ آهن که تکنولوژی تبدیل آن را نداریم مشکلی نیست چون اگر این مواد را صادر نکنیم حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ معدن در کشور تعطیل می‌شوند و لذا برای حمایت از این معادن، باید خام‌فروشی کنیم.
مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت یادآور شد: ما در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن سنگ آهن صادر می‌کردیم که الان به حدود ۱. ۵ میلیون تن رسیده است.
امیری با بیان اینکه برنامه وزارت صمت، حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از خام‌فروشی به هر طریقی است، گفت: اگر ما تکنولوژی تبدیل سنگ آهن را داشتیم و آن وقت خام‌فروشی کردیم می‌توان به آن ایراد گرفت.
این مقام مسئول در مورد گلایه‌مندی صادرکنندگان از عوارض صادراتی برای مواد معدنی اظهار کرد: دیوان عدالت اداری عوارض صادرات مواد معدنی را که نیم درصد بود متوقف کرد و ما هم در تلاشیم که در این شرایط نامناسب بازار، عوارضی گرفته نشود.
 سبزشدن بورس، فرصتی برای خروج سهامداران؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه