علی کرم خزائی، ایثارگر دریایی نمونه به« اقتصادسرآمد» می گوید:

دریانورد باید عاشق دریا باشد

گروه دریانوردی– محمد رحیمی- در نگاه بسیاری از مردم که از فضای کاری دریا دورند و دریا را تنها از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی آشنا می شوند، دریا تنها یک پهنه آبی گسترده همراه با جزایر مرجانی با سواحل سفید شنی و تفریحات متنوع تداعی کند. اما در واقعیت مشاغل دریایی، شامل مشاغل مختلفی است که شرایط کاری هر کدام مشکلات و مصائب متعددی دارد، به نحوی انجام هر یک از آنان از عهده هرکسی بر نمی آید و علاوه بر نیاز به تخصص، توانمندی بدنی و روانی خاصی را می طلبد.
طوفان و تلاطم دریا ، شرایط آب و هوایی خاص با گرمای بسیار زیاد و رطوبت بالا در بیشتر پهنه های دریایی و یا سرد و قطبی در برخی مناطق، دوری از خانواده و دلواپس های ناشی از کار در محیط پرتنش دریایی و کاهش تعاملات اجتماعی به دلیل حضور طولانی مدت در مأموریت های دریایی، حقوق و مزایای نه چندان مناسب علیرغم انتظار عموم، بی خوابی های زیاد  و گاه و بی گاه در زمان تعمیرات فنی و تخصصی و عملیات، خطرات دریا مانند احتمال غرق شدن و یا مواجهه با دزدان دریایی، مشکلات سلامتی و در دسترس نبودن مکفی امکانات درمان، فعالیت در مناطق با آلودگی های بالا برای برخی از مشاغل دریایی و ... قسمتی از سختی ها و مشکلات شغل های دریایی به شمار می رود. این مشکلات در کنار فاصله درآمدی مشاغل دریایی در کشور نسبت به جهان، باعث شده است تا استقبال از این گونه مشاغل در کشور کم شود و برای ایجاد انگیزه و اقبال عمومی، باید جاذبه های شغلی مشاغل دریایی را افزایش داد. 
از جمله زمینه هایی که می توان بر جذابیت های این مشاغل افزود، آشناسازی و فرهنگ سازی دریا در بین عامه مردم است که یکی از روش های آن برگزاری جشن ها و فستیوال های دریایی و انتخاب برگزیدگان دریایی و تقدیر مناسب از آنان است. روز جهانی دریانوردی یکی از مناسبت هایی است که مراسم برگزیدگان و نمونه های دریایی هر ساله در مهرماه برگزار می شود. در ابتدای پاییز امسال نیز، این مراسم برگزار شد و تعدادی از افراد نمونه دریایی برگزیده و تقدیر شدند که ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در ادامه علی کرم خزائی، ایثارگر دریایی نمونه: گفت و گو کرده ایم که ماحصل آن را با هم می خوانیم:

اقتصادسرآمد: ضمن تبریک، درباره تخصص و سابقه کاری تان بفرمایید؟
علی کرم خزائی: بنده دریانورد هستم و در قسمت عرشه کشتی مشغول به کار هستم. از سال 1372 وارد کشتیرانی شدم و الان تقریباً 15 سالی است که به عنوان سرملوان بر روی کشتی کار می کنم.

اقتصادسرآمد: دلیل انتخاب شما به عنوان ایثارگر نمونه دریایی چه بوده است؟
علی کرم خزائی: علت اصلی را در واقع نمی دانم، اما وظایف و کارهای خودم را به ترتیب و با دقت انجام می دهم. البته سابقه حضور در جبهه را دارم. بنده متولد سال 1348 هستم و اولین بار در سال 1363 یعنی در 15 سالگی، مدرسه را رها کردم و به جبهه رفتم و اواخر جنگ به صورت دوره ای به جبهه می رفتم و بالای سی ماه سابقه حضور را هم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم با پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی برای سنگرسازی دارم.

اقتصادسرآمد: در واقع ایثارگری شما با پایان جنگ هشت ساله تمام نشد و در دریا هم ادامه یافته است. از تجربه هایتان در دریا بگویید؟
علی کرم خزائی: مسائل و مشکلات دریا برای همگان مسجل است؛ از طوفان و کمبود امکانات و مسائل تحریم و ...

اقتصادسرآمد: به نظر شما در بخش دریانوردی اگر بخواهیم یک فرد نمونه را انتخاب کنیم، چه معیارهایی را باید لحاظ کنیم؟
علی کرم خزائی:  وظیفه شناس بودن خیلی مهم است. کاری را که به فرد سپرده می شود به ویژه در دریا که دسترسی به امکانات محدود است، بتواند از پس آن بربیاید. در خشکی اگر یک قطعه ای لازم داشته باشید راحت تر می توانید پیدا کنید، اما در دریا با همان امکانات در دسترس ـ کمترین امکانات ـ  باید، مشکلات پیش آمده را را رفع کنید.

اقتصادسرآمد: با توجه به تجاربتان، توصیه شما به افرادی که تازه وارد این عرصه شدند، چیست؟
علی کرم خزائی: این افراد، باید بدانند مسیر دشواری در پیش رو دارند و اگر می خواهند این مسیر را بروند با جان و دل این هدف را انتخاب کنند. اگر کاری که انتخاب می کنند عاشقش باشند، حتماً پیشرفت خواهند کرد.
دریانورد باید عاشق  دریا باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه