رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس:
سکونت بیش از ۱۹ میلیون نفر در حواشی شهرها
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، افزایش حاشیهنشینی را یکی از نمودهای آشکار فقر شهری خواند و گفت: متاسفانه در دهه اخیر با کوچ بسیاری از طیف محروم روستایی به حاشیه شهرها شاهد رشد قابل توجه آن هستیم و طبق بررسیهای انجام شده، بیش از ۱۹میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بافتهای غیررسمی شهری ساکن شدهاند.به گزارش اقتصادسرآمد، محسن پیرهادی، با تاکید بر اینکه حاشیههای شهرها بدون مجوز و زیرساختهای لازم به محل زندگی شماری از مهاجران بدل شده است، به خانه ملت گفت: رشد رو به فزونی جمعیت بافتهای غیررسمی شهرها که فاقد هرگونه امکانات اولیه شهری و بهداشتی هستند، به معنای وسیعتر شدن جمعیت محروم از حقوق اولیه زندگی است.رئیس فراکسیون مدیریت شهری گفت: افزایش حاشیهنشینی یکی از نمودهای آشکار فقر شهری است. متاسفانه در دهه اخیر با کوچ بسیاری از طیف محروم روستایی به حاشیه شهرها، شاهد رشد قابل توجه آن هستیم پیرهادی با اشاره به اینکه طبق بررسیهای انجام شده بیش از 19میلیون و 800 هزار نفر در بافتهای غیررسمی شهری ساکن شدهاند، افزود: در سالهای اخیر اقبال به اسکان در سکونتگاههای غیررسمی از حاشیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به حاشیه شهرهای کوچک تسری یافته و متاسفانه بزرگی مساحت و شمار خانوارهای ساکن در این محدودهها با شیب قابل توجهی درحال افزایش است. وی ادامه داد: قشر کمدرآمد و فقیر عمدتاً روستایی مناطق محروم، به امید دسترسی به امکانات بیشتر به شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند، اما ناتوانی آنها در تامین مسکن در مناطق شهری آنها را به ناچار به سمت سکونت و زیست در مناطق غیررسمی شهری که هیچ امکاناتی برای زیست شهری ندارند، سوق داده است.رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه رشد سهم جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی از دهه60 آغاز شده و همواره روند افزایشی داشته است، درباره علت رشد این مناطق در حاشیه شهرها گفت: افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، تغییرات اقلیمی و بهخصوص بحران آب و بیکاری، جمعیتی بیشتری را به سمت شهرهای بزرگ ناگزیر کرده و منجر به افزایش جمعیت این طیف شده است.پیرهادی با بیان اینکه مشخصه اصلی سکونتگاههای غیررسمی، تراکم فقر و محرومیت در دسترسی به خدمات و نیازهای اساسی زندگی شهری است، تاکید کرد: رشد روزافزون مناطق بدون مجوز و غیررسمی شهرها به معنای وسیعتر شدن جمعیت محروم از حقوق اولیه زندگی است و تراکم رو به فزونی این مناطق و ابعاد گسترده پیامدهای شهری و زیستشهری این پدیده، ضرورت ورود جدی مدیریت شهری به آن را دو چندان میکند و باید به صورت دقیق و برنامهمند برای ساماندهی آن گام برداشت.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ظرفیت تبدیل شدن به قطب لجستیک و تجارت کشور را دارد
-
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آغازگر فصل جدید حکمرانی اقتصادی و تجارت بینالمللی است
-
امور ایران تحت هدایت و رهبری آیتالله سید مجتبی خامنهای در حال پیشرفت است
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای افزایش مبادلات تجاری به ۳ میلیارد دلار
-
توسعه همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی تهران و آستانه
-
طرح جامع بندر ترکمن با رعایت ملاحظات محیط زیستی مصوب شد
-
تقدیر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دریانوردان کشتی توسکا
-
تسهیل تجارت بینالمللی در گرو حرکت جدی ستاد ملی گذر
-
راهکارهای حل معضلات سوخت رسانی دریایی ایران
-
آمریکا همچنان نگران از نفوذ چین در تنگه پاناما
-
حلقه های مفقوده در ساختار تولید کشور
-
جنگ رمضان در آینه افکار عمومی
-
تداوم اقدامات حفاظتی لاک پشت های دریایی در سواحل خلیج فارس و مکران
-
نوسازی ناوگان و تأمین تجهیزات بندری در اولویت دوره پساجنگ
-
راهاندازی باسکول جدید در بندر خرمشهر
-
حمید خلیلی سرپرست معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
اصفهان محور جهش بزرگ صنایعدستی ایران خواهد بود؛ هنر ایرانی باید به شبکه توزیع جهانی متصل شود
-
روایت وزیر راه از تابآوری شبکه حملونقل در جنگ ۴۰ روزه
-
مرز ریمدان نقش مهمی در تأمین کالاهای اساسی دارد
-
الگوی جدید مدیریت مناطق آزاد؛ تلفیق تمرکززدایی، تخصصیسازی و تغییر پارادایم حکمرانی اقتصادی



