«برج فَردَه»

ناخدا جواد غلام نژاد جبری - بعداز اینکه در آبان ماه (برج عقرب) به پایان می‌رسد. وارد آذرماه که می شویم به آن در زبان اهل دریا (برج فَردَه)گفته می شود.
معروف به خانه ( قوس، باد و باران )که بیشترین بارندگی در طول سال در همین آذرماه (برج فَردَه) است و دراین ۱ ماه فقط قوس داریم و ۲بار شمال می شود که اولیش اول ماه و دومیش وسط ماه می باشد. شمال هفته اول قدرتش بیشتر از وسط ماهی است.
هرچقدر که آذرماه ( برج فَردَه ) سنگین تر باشد زمستان آرامی داریم
(یعنی این که دریا در چله برای دریانوردان مساعد است)
از آذرماه تا فروردین ماه هرچقدر قوس بیشتر باشد نعمت اش برای صید و صیادی بیشتر است.بخاطر این است که اگر که شمال بیایید ماهی ها از ساحل به سمت دریا حرکت می کنند ولی اگر قوس در این چند ماه بیایید ماهی هارا از دریا به سمت ساحل حرکت می‌ دهد.
(برج فَردَه) ۱ماه است و چون باد و باران زیاد می آید به یک اسم دیگر هم گفته می شود که به آن (پاییز سردو )هم می گویند.
به خاطر اینکه هوا تغییر میکند وسرد می شود ماهیگیران فکر می کنند که آب هم سرد است.تورهایشان را ول می کنندو صبح می روند برای جمع کردنش که با خراب شدن بعضی از ماهیان مواجه می شوند .
به این علت است که فاصله تغییر هوا و آب دریا ۱ ماه تفاوت و فرق دارد.
وبلعکس آن در تیرماه هوا گرم است ولی آب دریا هنوز خنک می باشد و ماهی هایی که در تور گیر هستند خراب نمی شوند.
شمال های (کوختی و شروان) موقعی که (برج فَردَه) می آید تمام می شود و تمام صیادانی که در (کوه ها،جنگل ها،،،)برای صید پرنده رفته اند بر می گردنند.
ناخدا جواد غلام نژاد جبری با همکاری ناخدا رحمان غاله

هاله های غروب...
کافی است چند لحظه از ماتریس فاصله بگیرید و به دور بر نگاه کنید.جهان واقعی و طبیعت را در آغوش بگیرید بعد متوجه هستید که این کار بسیار ساده در بچگی هم انجام می دادید و به همین علت بوده با حال دل خوش و انرژی بالا زندگی می کردید. همه چیز دست خودت می باشد فقط گاهی چیزی های بسیار جزیی از یادت رفته است. ارتباط با طبیعت کمک می کند که شگفت های جهان هستی را درک کنید. فقط کافیست توجه را به حضور در  لحظه حال بیاورید. آن وقت طبیعت به تو هدیه می دهد. غروب های بوشهر در تمام دنیا ثبت شده است و اسم رسمی دارد. هر غروب در ۳۶۵ روز  سمفونی رنگ خاص خودش را دارد. در فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه هاله های بسیار قشنگی که از چندین بافت رنگی در کنار و روی هم  هستند. به گونه ای انگار آسمان را نقاشی کرده اند‌. باچشم دیده می شود. چه هدیه بالاتر از این زیبایی که خورشید با غروب خود در آسمان و روی دریا نشان می دهد.
«برج فَردَه»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه