تکثیر و پرورش گونه‌های آبزی


رضا فراهانی
مراحل کشت جلبک گراسیلاریوپسیز در کانال‌های خاکی
۱ -آماده سازی محل کشت
پیش از جمع آوری نشاء و اقدام برای کشت، لازم است محل انتخاب شده برای کشت جلبک آماده شود و تیرک‌های لازم در محل‌های مناسب کوبیده شوند. برای هر واحد گشت جلبک طناب‌هایی به طول ۵ متر و در فاصله نیم متری از یکدیگر تا ۴ متر، در نظر گرفته شده است. به این ترتیب ۹ عدد طناب پنج متری در هر واحد کشت نشاء کاری خواهد شد و ۴ تا ۶ تیرک، بسته به محل کشت و شدت جریان آب برای نصب هر واحد مورد نیاز خواهد بود.
لازم است با در نظر گرفتن سطح زیر کشت و مقدار جلبک موجود، تعداد تیرک‎ها محاسبه شده و نصب آن‎ها در محل انجام شود. در فاصله چهار متری بین تیرک‎ها، طناب شماره ۶ به عنوان محل نصب طناب‌های نشاء کاری شده به تیرک‎ها بسته می‎شود. این طناب‎ها در فواصل نیم متری طوری گره زده می‌شوند که حلقه‎هایی برای نصب طناب‌های دارای جلبک به وجود آمده است.

2-  جمع آوری و تهیه نشاء
اولین مرحله در کشت جلبک‎های دریایی تهیه نشاء مورد نیاز است. بر انسانی مطالعات و آزمایش‎های انجام شده، به ازای هر واحد کشت ۲۰ متر مربعی ۱ تا 5/1 کیلوگرم جلبک‎تر، بسته به اندازه دستجات نشاءها، مورد نیاز است. معمولاً برای هر نشاء حدود ۲ گرم جلبک درون طناب قرار داده میشود که این مقدار از یک تا سه گرم متغیر خواهد بود. بر این اساس، برای هر هکتار مزرعه کشت جلبک ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلوگرم جلبکتر مورد نیاز خواهد بود.
با کاهش دما از اوخر تابستان و اوایل پاییز، شرایط برای رشد و جوانه زنی این جلبک در طبیعت مهیا خواهد شد. بطوری که، با کاهش دما تا ۱۸ درجه سانتیگراد، از اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه می‌توان نسبت به جمع‌آوری آن از سواحل و زیستگاه‌های تعیین شده اقدام نمود. عمل جمع آوری نشاءها در زمان جزر کامل که جلبک‌ها بیرون از آب قرار می‌گیرند انجام می‌شود.

3- نگهداری و حمل نشاءها تا محل کشت
پس از جمع آوری نشاءها باید در کوتاه‌ترین زمان به محل کشت انتقال یابند و تا زمان کشت در مخازن محتوی آب دریا با هوادهی مناسب قرار گیرند. بهترین روش برای حمل نشاءها تا محل کشت حمل در یخدان یونولیت است. به این ترتیب که در کف یخدان حدود ۵ سانتیمتر روزنامه قرار داده می‌شود تا آب اضافه جلبک‌ها را جذب نموده و رطوبت کافی را داخل یخدان حفظ نماید. سپس، جلبک‌های سالم را روی آن قرار داده و مجدداً روی جلبک‌ها را با روزنامه خیس شده با آب دریا می‌پوشانیم. در صورتی که یخدان بسیار بزرگ باشد یک ردیف روزنامه نیز در میان جلبکها قرار داده می‌شود. 
برای پایین نگه داشتن دمای درون یخدان‌ها و همچنین جلوگیری از نشت آب شیرین حاصل از ذوب شدن یخ‌ها، که منجر به از بین رفتن جلبک‌ها می‌شود. از بطری‌های آب یک بار مصرف یخ زده استفاده می‌شود. این بطریها در بالای یخدان و روی روزنامه‌ها قرار داده می‎شود. سپس در یخدان محکم بسته شده و به محل کشت منتقل می‌شود با این شیوه، جلبک‌ها حتی بیشتر از ۲۴ ساعت نیز زنده و سالم می‌مانند.

4- نشاءکاری طناب‌ها 
پس از انتقال جلبک‌ها به محل کشت، لازم است جلبک‌ها در مخازن دارای آب دریا نگهداری شوند. هوادهی در این مخازن، موجب شادابی بیشتر جلبک‌ها خواهد شد. هنگام نشاءکاری مقداری از جلبک‌ها به درون تشت‌های کوچک منتقل شده و در اختیار کارگران قرار داده خواهد شد. برای جلوگیری از خشک شدن جلبک‌ها لازم است تشت‌های مذکور نیز دارای آب دریا باشند و طناب‌های نشاءکاری شده نیز تا زمان نصب در محل کشت مجددا درون آب قرار گیرند. 
جلبک‌ها توسط کارگران به قطعات ده سانتیمتری بریده شده و به صورت دستجات حدود ۲ تا ۳ گرمی درون طناب قرار داده می‌شوند. فاصله این دسته ها از یکدیگر، بر روی طناب حدود ۱۰ سانتیمتر (یا به اندازه تقریبی یک مشت بسته) خواهد بود. به این ترتیب درون هر طناب پنج متری که برای نشاءکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود ۴۹ دسته دو تا سه گرمی قرار خواهد گرفت و هر طناب حدود ۱۵۰ تا 200 گرم وزن خواهد داشت.

5- کشت جلبک‌ها
پس از نشاء کاری طناب‌ها، لازم است بلافاصله جلبک‌ها به محل کشت منتقل شده و طناب‌ها به محل‌های آماده شده نصب شوند. هر چه فاصله بین نشاءکاری و کشت کمتر باشد، امکان صدمه دیدن و از بین رفتن جلبک‌ها کمتر خواهد بود.
تکثیر و پرورش گونه‌های آبزی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه