گفت و گو با مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان؛«اقتصاد سرآمد» باز نشر می کند

ناوگان کشتیرانی در دریای خزر جوابگوی ترانزیت به کشورهای شمالی ایران نیست

لایروبی بنادر شمالی کشور بدون لایروبی ولگا فایده ای ندارد
​​​​​​​گروه ترانزیت - وحیده اسماعیلی - امکاناتی که در بندرانزلی وجود دارد به بنادر و دریانوردی استان گیلان این ظرفیت و اجازه را می‌دهد که در سال کالاهای بیشتری را به بندر انزلی وارد کنند. در شماره پیش اقتصادسرآمد، بخش اول گفت وگوی  «حسن یونسی» مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان را در راستای خرید و انتقال کشتی های جدید به ناوگان کشتی های بنادر شمالی دریای خزر و ظرفیت ها تجاری ایجاد شده منتشر کردیم یونسی می گوید: ما روزانه با صاحبان کالا در کل کشور در ارتباطیم  و تلاش داریم آنها را برای سرمایه گذاری در بندر انزلی جذب کنیم. البته به آنها قول و اطمینان می‌دهیم که کلیه امکانات و بسترهای سرمایه گذاری را برایشان فراهم کنیم. در ادامه بخش دوم گفت و گو را مرور می کنیم:

ـ ممکن است نام یکی دو تا از این شرکت ها را اعلام بفرمایید؟
حسن یونسی: به دلایلی که پیش از این گفتم امکان آن نیست. ولی این را تاکید کنم دو شرکت خیلی قدر و برند هستند که موفق شدیم پای آنها را به بندر انزلی باز کنیم. با سرمایه گذاری و بارگیری کالاهای این دو شرکت در بندر انزلی، بزودی شاهد رونق اقتصادی پایدار در این شهر بندری خواهیم بود. این نکته را بگویم که تاکنون این شرکتها در انزلی فعالیت نداشتند و برای اولین بار از تهران می‌آیند که وجود برند کالای آنها به بندر انزلی رونق می دهد.
برای جذب این دو شرکت به بندر انزلی ماهها مذاکره کردیم. به آنها اهمیت دادیم و خوشبختانه آنها هم ما را تست کردند و خدا رو شکر راضی بودند. امیدوارم بزودی سرمایه گذاری چند صد میلیارد تومانی را در بندر انزلی داشته باشیم.
- سرمایه گذاری این شرکتها علاوه بر کشتی و ورود و خروج کالا در سایر بخشهای بندری هم خواهد بود؟ آورده این شرکت ها بیشتر بواسطه سرمایه است یا تجهیزات یا نیروی انسانی ماهر؟ کدامیک؟
حسن یونسی: بله  ساخت مخازن، سیلو و انبارها در بندر از جمله این هاست که اشتغالزایی بالایی برای مردم انزلی به همراه دارد. حتی  با سرمایه گذاری و ورود کشتی‌های جدید، به تعداد تریلی ها و کامیونها در بندر هم افزوده می‌شود. در واقع بعنوان مدیر اداره بندر تلاش کردم در انعقاد این  قراردادها نگاهم کوتاه مدت نباشد و وظیفه داشتم برای توسعه پایدار و تداوم رونق اقتصادی بندر انزلی، قراردادهای سرمایه گذاری طولانی مدت منعقد کنم.

- برای سایر بنادر استان هم چنین سرمایه گذاری پیش بینی شده؟
حسن یونسی: خیر، فقط برای بندر انزلی. چون بندر آستارا که در اختیار بخش خصوصی است و بخش خصوصی خود باید به دنبال سرمایه گذاری باشد. بندر کاسپین نیز متولی آن منطقه آزاد است. از اینرو بعنوان مدیر دولتی وظیفه ام جذب سرمایه گذار برای بندر انزلی است.
  ما برای حمایت از بخش خصوصی و مالکین کشتی‌ها در دریای خزر، سن ثبت کشتی ها را افزایش دادیم تا سرمایه گذاران بتوانند کشتی‌های بالای عمر ۱۵ سال هم خریداری کنند.

-پیش بینی می‌کنید این ۳۱ کشتی حداقل نصفی از آنها چه زمانی وارد آب های دریای خزر شوند؟
حسن یونسی:هنوز که روند انتقال و ثبت آنها نهایی نشده و فعالیت رسمی خود را شروع نکرده اند. چون وقتی کشتی جدیدی خریداری می شود چرخه انتقال مالی، ثبت و تغییر پرچم باید طی شود. فکر می‌کنم این کشتی‌ها تا پایان نیمه اول امسال فعالیت رسمی خود را با پرچم کشور آغاز کنند.

-با توجه به این که سن ثبت کشتی‌ها را از ۱۵ به ۳۰ سال افزایش دادید، درواقع از امسال ما با کشتی های قدیمی تر و پرریسک تر مواجه ایم. درست است؟ (چون وقتی می‌گویید از ۱۵ سال به ۳۰ سال افزایش دادید یعنی کشتی هایی که بیش از ۲۵ سال یا بیشتر در دریای خزر در حال تردد باشند؟
حسن یونسی: باید تاکید کنم که در انتشار این خبر اشتباه پیش آمده، منظور سن ثبت یک کشتی در دریای خزر بوده. در حال حاضر سن ثبت کشتی‌ها در این دریا ۱۵ سال است و اگر این سن  ۱۶ سال بشود سازمان ما که متولی قضیه است آن کشتی را ثبت نمی‌کند. اما ما برای حمایت از بخش خصوصی و مالکین کشتی‌ها در دریای خزر، آمدیم سن ثبت کشتی ها را افزایش دادیم تا سرمایه گذاران بتوانند کشتی‌های بالای عمر ۱۵ سال هم خریداری کنند.
این موضوع را با سازمان بنادر و دریانوردی کشور مکاتبه کردم و از آنها درخواست کردم در حمایت از بخش خصوصی  و توسعه ترانزیت در پی اتصال کریدور شمال به جنوب  این سن را به ۳۰ سال افزایش بدهند. مهم اینست که وقتی مالک کشتی که برای خرید کشتی به روسیه می‌رود با محدودیت مواجه نباشد و بتواند با خرید کشتی در سن های بالاتر هم  در دریای خزر تردد کند. خوشبختانه این موضوع در تهران کارشناسی و بررسی شد و با افزایش سن ثبت کشتی‌ها موافقت شد.

ـ آیا کشتی های خریداری شده دست اول هستند؟ یا در بین همین کشتی ها هم کشتی های بالای ۲۰ و ۲۵ سال هم خریداری شده است؟
حسن یونسی: خیر، کشتی ها دست اول نیستند. البته دو کشتی در دست ساخت داریم که بزودی به ناوگان ما اضافه می شوند. در کل کشتی‌ها در سن های مختلف هستند. هنوز آمار جزیی تر از خرید این ها از سوی مالکین به ما اعلام نشده است.

- حدود ۸ ماهی است که لایروبی بندر آستارا به اتمام رسیده است. آیا اختلاف ها به حال خود باقی است یا مدیریت بندر آستارا لایروبی شما را پذیرفته است؟
حسن یونسی: با لایروبی که انجام دادیم تا حدودی اختلافات حل شده و شرکت کاوه هم جداگانه  لایروبی هایی انجام داد و در حال نگه داری است. الان ما در تهران هم به دنبال اقداماتی در حمایت از آنها هستیم.

- طی این مدت آیا بندر آستارا اقدام مثبتی برای افزایش جابجایی کالا و پذیرفتن کشتی‌های بیشترانجام داده ؟
حسن یونسی: متاسفانه بخش خصوصی و صاحبان کالا چندان تمایلی به ارسال کالا از طریق بندر آستارا ندارند. به علت وجود مرز زمینی و زیرساخت های مناسبی که در آستارا برای حمل و نقل زمینی کالا وجود دارد، صاحبان کالا بیشتر علاقمند به ارسال زمینی محصولات صادراتی خود هستند. چرا که بیشتر کالاهای موجود در بندر آستارا محصولات کشاورزی و فاسد پذیرند که برای حمل با کشتی نیازمند کانتینرهای یخچال دار هستند. متاسفانه نه در بندر آستارا و نه در بندر انزلی  کشتی که کانتینر یخچال دار داشته باشد نداریم. کشتی‌های دیگر هم نهایتا بتوانند ۲۰ تا ۳۰ کانتینر حمل کنند. در کل در دریای خزر کشتی کانتیربر یخچال دار نداریم. به این خاطر صاحبان کالا از جابجایی و حمل محصولات فاسد پذیر خود از طریق بندر و کشتی واهمه دارند و ترجیح می‌دهند با ریسک کمتر و از مرز زمینی کالاهای خود را جابجا کنند.

- در میان ۳۱ کشتی جدید چه؟ آیا کشتی‌ها مجهز به کانتینر یخچال دارهستند؟
 حسن یونسی: خیر، هیچکدام کانتینر یخچال دار نیستند و اصلا نداریم. چون نیاز به مصرف برق زیادی دارد. مگر یک کشتی چقدر برق دارد که همزمان بتواند برق کانتینر یخچال دار تامین کند.
ناوگان کشتیرانی در دریای خزر جوابگوی ترانزیت به کشورهای شمالی ایران نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه