مراحل رشد آرتمیای آبزیان


رضا فراهانی – با توجه به نتایج به دست آمده در مقایسه با سویه های مختلف آرتمیا در جهان اپتیمال شوری برای هچ سیست آرتمیا ارومیانا 35 PPT اعلام می گردد. نمکی که برای تنظیم کردن میزان شوری آب انکوباتورها استفاده می‌شود بهتر است نمک بدون ید باشد. 
PH: میزان PH برابر ۸.۵ می‎باشد. برای دستیابی به  PH8 تا ۸.۵ معولا به مقدار مناسب به محیط کشت بی‎کربنات سدیم اضافه می‌کنند. اگر میزان PH کمتر از ۸ باشد قابلیت تخم گشایی یا هچ سیست‎ها کاهش می باید برای اینکه آنزیم‎های موثر در تفریخ بتوانند به بهترین نحو عمل کنند، بایستی PH هم در حد بالاتر از 8 نگه داشته شود.
اکسیژن: اکسیژن بیش از 2 PPM می‌باشد و عمل هوادهی تا زمانی که سيست‌ها تفريغ شوند از ته ظرف مخروطی شکل انجام می شود تا سیست‌ها روی همدیگر نخوابند.
میزان هوا باید بنحوی تنظیم گردد که میزان زیاد یا کم نباشد مثلا اگر میزان هوا زیاد باشند باعث ایجاد کف در سطح زوک‎ها یا انکوباتورها شده و باعث میزان درصد هچ می‌گردد از طرف دیگر هوای اضافی ممکن است باعث خروج مقداری از سیست‌ها از زوک‌ها نیز به صورت سر زیر بشود. ولی اگر میزان هوادهی که باشد با ضعیف باشد به نحوی که نتواند سیست‌های موجود در انکوباتور را به حرکت و چرخشی در بیاورد در این حالت سیست ها روی همدیگر خوابیده و به عبارت بهتر در کف رسوب می‌کند و در نهایت ممکن است جنین ها در داخل سیست ها خفه شوند که در نتیجه میزان درصد هچ و به دنبال آن میزان هچ موثره به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
همچنین نباید از سنگ هوا در امر هوادهی استفاده نمود چون سنگ هوا علاوه بر اینکه بافت تولید حیات و کف می نماید باعث بخش هوا درزوک ها نیز می‌شود که این امر مانع حرکت و چرخش سیست‌ها در انکوباتور شده (یا حرکت سیست‌ها بسیار ضعیف وسست می‌گردد) و میزان درصد هیچ واقعی سیست‌ها کاهش می‌یابد. 
تراکم کشت: به میزان ۲ گرم سیست خشک در لیتر (با رطوبت کمتر از ۱۰درصد) نتیجه اینکه بهترین تراکم کشت ۲ گرم سیست خشک در لیتر (با رطوبت نسبی کمتر از ۱۰ درصد) بدست آمد. درست است که در تراکم بالاتر میزان هچ موثره بیشتر است ولی برای کارگاه‌های تکثیر و پرورش آبزیان به علت اینکه مقدار سیست مورد استفاده افزایش می باید لذا مقرون بصرفه نخواهد بود. 
ظرف گشت: در شرایط آزمایشگاهی از ظروف مخروطي شكل ا لیترى استفاده می شود ولی در شرایط کارگاهی بسته به امکانات، از تانک‌های مخروطی شکل بزرگتری استفاده می کنند. Van stappen در سال ۱۹۹۶ نشان داد که در شرایط آزمایشگاهی بهترین نتیجه تفریج در ظروف مخروطی شکلی که از طریق لوله های هوا از قسمت کف هوادهی می‌شوند حاصل می‌گردد. ظروف استوانه ای شکل با ظروفی که در سمت کف زاویه دار باشد باعث ایجاد نقاط مرده می شوند که سیست‌ها و ناپلیوس‌ها در این نقاط تجمع یافته و در معرفی کمبود اکسیژن قرار می گیرند.
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیست:
سویه‌هایی از آرتمیا که دارای ترکیب اسیدهای چرب مناسب، هم برای موجودات آب شیرین و هم برای موجودات دریایی هستند ۲ الی ۳ برابر با ارزشتر از سویه هایی هستند که ترکیب اسیدهای چرب آن‌ها فقط برای موجودات آب شیرین مناسب است. 
تنها در سال ۱۹۹۲ میزان فروش بیومس و سیست آرتمیا در جهان بیش از ۵۰ میلیون دلار بالغ گردید، مصرف سالیانه سیست آرتمیا در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تن بر آورده شده که هر ساله ۱۵ درصد به نیاز جهانی آن افزوده می شود. 
از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیست‌ها عبارتند از: اندازه سیست و انداره ناپلیوس، قابلیت تفریخ، درصد هچ، هماهنگی یا همزمانی هچ، عاری بودن از آلودگی و ناخالصی، میزان اسیدهای چرب غیراشباع آلى خصوصا EPA یا (3- (N5: 20 امروزه تعیین فاکتورهای فوق برای ارزیایی و قیمت گذاری محصولات آرتمیا در کشورهای پیشرفته بسیار رایج است. شرکت‌هایی که در هنگام فروش محصولات خود، آنالیز کاملی از ارزیابی کمی و کیفی ارائه می‌دهند در مقایسه با شرکت‌هایی که چنین کاری را انجام نمی دهند موفق تر هستند.
مراحل رشد آرتمیای آبزیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه