مراحل رشد آرتمیای آبزیان


رضا فراهانی- اندازه گیری میزان رطوبت: عبارت است از کم کردن وزن نمونه در شرایط خشک کردن که در بعضی موارد شامل مواد فرار دیگری غیر از آب می‌باشد. مواد و وسایل لازم، فور یا دستگاه خشک کن، اوون، ترازوی حساس دیجیتالی، ظرف مخصوص اندازه گیری (پتری دیش) و دستگاه دیسکاتور
مواد و روش کار: برای تعیین درصد تفریح سیست‌ها هچ موثره و ...، باید درصد رطوبت آن‌ها نیز تعیین شود برای اینکار ابتدا ظرف کوچک و مخصوص اندازه‌گیری رطوبت را به مدت ۲ ساعت در دمای ۱۰۲ درجه سانتی‌گراد در داخل فر گذاشته و سپس در دیسکاتور سرد و یا ترازوی حساس با دقت ۰.1 میلی گرم وزن کرده و آن را (t1,t2,t3,t4,t5,t6) می نامیم سپس مقدار حدود ۰٫۵ گرم از نمونه مورد آزمایش را در داخل ظرف ریخته و مجددا توزین کرده و وزن آن را یاداشت می نمائیم ((G1.G2.G3.G4,G5,G6 پس از آن ظرف حاوی نمونه را به مدت ۲۴ ساعت در دمای C60 در داخل فر یا اوون گذاشته، بعد از ۲۴ ساعت نمونه ها را خارج کرده و در داخل دیسکاتور سرد کرده و وزن می کنیم (D1,D2,D3,D4,D5,D6)  و در نهایت با استفاده از فرمول های زیر میزان رطوبت را مستقیماً بر حسب درصد بدست می آوریم:
:W1  میزان درصد رطوبت  WL=GI-DI/GI-TI *100
GI: وزن ظرف و نمونه بعد از خشک کردن
:TI وزن ظرف خالی
DI : وزن ظرف و نمونه بعد از خشک کردن
و همینطور وزن ۶ نمونه را محاسبه کرده و میانگین آن‌ها را در محاسبات لحاظ می‌کنیم
نکات مهم به هنگام اندازه گیری رطوبت:
ظرفی که برای اندازه گیری رطوبت استفاده می شود باید ته پهن باشد. 
جنس ظرف باید چینی یا فلزی نیکل، آلمینیوم فولاد زنگ نزن باشد.
تورین نمونه بایستی با ترازوی حسابی دیجیتالی با دقت و سرعت انجام شود تا در شرایط محیط مرطوب رطوبت جذب نکند یا در شرایط محیطی خشک رطوبت از دست ندهد.
اندازه گیری وزن انفرادی سیست‌ها: برای اندازه گیری وزن خشنک سیست ها، ابتدا ۳ سری تکرار تقریبا از هر ۵۰ هزار سیست (حدودا 0.۲۵۰ گرم سیست) با آب شیرین در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با عمل هوادهی ملایم مورد انکوباسیون قرار گرفته، تا ضمن هیدراته شدن، سیست‌های پر (کامل) از پوسته های خالی جداسازی شوند. سپس به وسیله یک میکروپیپت مقدار ۲۵۰ میکرولیتر از هر سری گشت (سه سری) و تعداد ۱۰ زیر نمونه از هر سری (تعداد ۳۰ نمونه) برداشت کرده و سیست های هر یک از آن‌ها را در زیر لوپ بدقت شمارش کردیم. نکته حائز اهمیت این است که در صورت مشاهده سیست‌های شکسته شده یا پوسته آن‌ها را با سر سوزن سرنگ جدا کرده تا فقط سیست‌های کامل و پر در نمونه باشند. 
بعدا سیست‌های شمارش شده را کاملا با آب مقطر شستشو داده و در دمای 60 درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت در اوون خشک می‌کنم. بعد از ۲۴ ساعت آن‌ها را بیرون آورده و به مدت ۱ ساعت در دستگاه دیسکاتور گذاشته تا خنک شوند، سپس با ترازوی حساس دیجیتالی با دقت 0.0001 گرم توزین می‌کنیم و از فرمول ۱ وزن انفرادی هر یک از سیست های خشک بدست می‌آید. این روش زمانی که تعداد سیست‌های شمارش شده در زیر نمونه‌های برداشت شده برای خشک کردن زیاد باشند و با ترازوی فوق خوانده می‌شوند کاربرد دارد ولی گاهی اوقات به علت کم بودن سیست در روی ظرف ممکن است بوسیله ترازوی دیجیتالی با دقت 0.0001گرم خوانده نشوند، لذا راه دیگری که به صورت تجربی حاصل شد استفاده گردید و آن این بود که ابتدا 4 تا 5 زیر نمونه خارج شده از لوون، که به مدت یک ساعت در دیسکاتور گذاشته شده تا خنک شوند را باهم مخلوط کرده و با جاگذاری در فرمول ۲ وزن افرادی سیست‎ها بدست خواهد آمد. اگر تعداد سیست شمارت شده زیاد باشد و بعد از توزین کردن با ترازوی مذکور خواهیم داشت.
فرسول 1 - تعداد سیت های شمارش شده (وزن خشک سیست و ظرف - وزن ظرف خالی) - وزن خشک انفرادی سیست
فرمول ۲ - تعداد کل سیست شمارش شده/ وزن سیست‌های خشک = وزن خشک انفرادی سیست 
وزن انفرادی سیست ها در هر دو فرمول بر حسب گرم می‎باشد که اگر در ۱۰۰۰۰۰۰ ضرب کنیم بر حسب میکروگرم بدست خواهد آمد.
مراحل رشد آرتمیای آبزیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه