«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

رونق نوسان‌گیری در بازار سرمایه

گروه بازارسرمایه - یعقوب شیدایی گماسایی - گروهی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که این روزها معاملات نوسان‌گیری رواج دارد. آمارهای معاملات و صعود و نزول‌های موقتی را گواه این ادعای خود می‌دانند. به عنوان نمونه، گروه پالایشی‌ها دو سه روزی صعودی بودند اما روز دوشنبه این گروه قرمز و در مقابل گروهی از نمادهای دیگر صعودی شدند. گروه خودرو نیز همین اتفاق برای رقم خورد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که هفته گذشته دوباره با زمزمه‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داریی‌ها یا افزایش نرخ فروش محصولات توانستند افزایش قیمت را تجربه کنند. روز گذشته وارد مدار نزولی شدند.
پس از دو روز با صعود ملایم، بورس سومین روز کاری قرمز رنگ شد. شاخص کل بورس برای چندمین بار متوالی از فتح 2میلیون و 200هزار واحد ناکام ماند و در حالی که تنها حدود 3هزار واحد فاصله داشت. روز گذشته 2هزار و 291واحد عقب‌گرد کرد و در سطح 2میلیون و 194هزار واحد ایستاد. ناتوانی شاخص کل بورس برای عبور از سطح 2و200 در حالی اتفاق افتاد که گروهی از فعالان بازار سرمایه، پیش‌بینی‌های ترازهای بالاتر را دور از انتظار نمی‌دانستند. همراهی نکردن گروه خودرو و حاکم بودن معاملات برای نوسان‌گیری سبب شد که شاخص کل بورس نزولی شود.
عرضه‌های آبشاری در انتهای زمان معاملات سبب ترس معامله‌گران کوتاه‌مدت و تسری این ترس به تمام بازار سرمایه شد. موج هراسی که شرکت‌های بزرگ بورس نیز از آن مصصون نماندند و در ادامه صندوق‌های اهرمی بازار سرمایه نیز با افت قیمت از آن بهره‌مند شدند.
صندوق‌ اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند.

کاهش ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد روز دوشنبه با کاهش به 5.3همت تومان رسید که این مقدار برای روز یکشنبه (24دی) در محدوده 5.7همت تومان بود. فعالان بازار سرمایه محدوده‌های 4 تا 5همت را برای بورس همراه با رخوت عادی می‌دانند و اعتقاد دارند که تا ارزش معاملات خرد بیشتر از 10همت نشود. انتظار رونق را نباید داشت.
علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه در خردادماه گذشته و پس از شروع روند نزولی بورس که تاکنون نیز ادامه داشته است در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» درباره ارزش معاملات خرد به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
او اضافه کرده بود: «اما فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
یکی از نکات قابل توجهی که در مورد حجم معاملا‌ت وجود دارد این است که حجم معاملا‌ت باید تاییدکننده روند معاملات باشد و این مهمترین کاربردی است که حجم معاملات می تواند در تحلیل سهام داشته باشد. به عبارت دیگر، حجم معاملا‌ت سنگین‌‌تر حاکی از تمایل خریداران به سهم و یا فشار فروش بیشتر بر روی یک سهم است که همراستا با روند حرکتی سهم است. اگر روند قیمتی یک سهم صعودی باشد، برای تداوم این صعود لازم است حجم در روزهای مثبت سنگین‌تر و بالعکس، اگر روند نزولی بر سهم حاکم باشد، تا زمانی که حجم معاملات در روزهای منفی سنگین‌تر است، روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت. از این رو گفته می‌شود که باید حجم معاملات تاییدکننده روند باشد.

فصبا و صف فروش میلیاردی
چند ماه قبل، صبا فولاد خلیج فارس که  زیرمجموعه صندوق بازنشستگی است افزایش سرمایه با سلب حق تقدم به صورت پذیره‎نویسی در بورس را عملی کرد. با توجه به قیمت حدود 700تومانی و قیمت جذاب 480 تومانی عرضه‌شده در پذیره‌نویسی سبب شد که از این پذیره‌نویسی استقبال شود.
در صورتی که سهامداران فعلی حق استفاده از حق تقدم را برای خود محفوظ نگه داشته باشند به آن، افزایش سرمایه با استفاده از ارزش اسمی یا صرف سهام می‌گویند. گاهی ممکن است سهامداران حق استفاده از حق تقدم را از خود سلب کنند و سهام جدید را به سهامداران جدید واگذار کنند. به این مورد افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم گفته می‌شود که در آن از عواید حاصل از صرف سهام واگذار شده به سهامداران جدید، سهام اضافه به سهامداران گذشته تعلق می‌گیرد.روز گذشته پس از چند ماه اوراق افزایش سرمایه این شرکت در بورس قابلیت دادوستد پیدا کرد. فاصله حدود 25درصدی قیمت پذیره‌نویسی با قیمت روز تابلوی این شرکت موجب شد که گروهی از ترغیب برای شناسایی سود شوند که همین امر صف میلیارد سهمی را برای این شرکت ایجاد کرد.

ادامه خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت
در روزنامه «اقتصاد سرآمد»13دی‌ماه نیز در مطلبی با عنوان «بورس برای رونق به یک شوک قوی نیاز دارد» درباره خروج همزمان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت و بازار سهام هشدار داده و نوشته بود: « این روزها با توجه به اینکه پول حقیقی هم از بورس و هم از صندوق درآمد ثابت خارج می‌شود. سوالی که فعالان بازار سرمایه از خود می‌پرسند این است که این نقدینگی وارد کدام بازارهای موازی می‌شود؟ پیش از این و در چند ماهه گذشته هر زمان پول از بورس خارج می‌شد معمولا ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق می‌افتاد و برعکس، اما چند روزی است که از هر دو بازار خروج نقدینگی ثبت می‌شود.»
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت‌ از یک‌سو با ارائه راهکار مناسب برای رشد کمی، کیفی و کمک به توسعه پایدار بازار سرمایه و تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ورود افراد غیرحرفه‌ای را به بازار بدهی تسهیل می‌کنند و از سوی دیگر این امکان را پدید می‌آورند که از طریق تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ها که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، ضمن کسب بازدهی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کاهش دهند.

تاثیر در شاخص کل بورس
گروه سرمایه‌گذاری امید با 888، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 472، کشتیرانی جمهوری اسلامی با 429، سرمایه‌گذاری غدیر با 350 و معدنی و صنعتی چادرملو با 233واحد بیشترین نقش را در صعود شاخص کل بورس داشتند و در نقطه مقابل، پالایش نفت بندرعباس با 615، پالایش نفت اصفهان با 585، ایران خودرو با 518 و فولاد مبارکه اصفهان با 458واحد بالاترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند.

برترین گروه‌های صنعت
گروه خودروسازی با کسب ارزش معاملات 3.4همت ریالی رتبه نخست و گروه‌های انبوه‌سازی (ساختمان) با 2.8، فلزات اساسی با 2.5، شیمیایی (پتروشیمی) با 2.1 و سرمایه‌گذاری‌ها (هلدینگ‌ها) با 1.7همت ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
رونق  نوسان‌گیری در بازار سرمایه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه