ازبسترهای توسعه تا بذر صنعت گردشگری
همایون ذرقانی- نشستی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد که ضمن آن جایگاه گردشگری در برنامه هفتم توسعه کشور را بررسی نمایند. به همت انجمن متخصصان گردشگری با حضور کارشناسان فن که هرکدام دستی بر اداره واحدهای بزرگ گردشگری کشور داشتند و برخی دیگر در مقاطعی مدیران دولتی هم بودند، آن چه که از سخنان آنان مشخص بود، جایگاه بلند پروازانهای برای صنعت گردشگری در برنامه هفتم دیده شده است. روزنههای امید برای حل بدیهی ترین چالشهای انباشته گردشگری را در دل برخی زنده کرد. برای نمونه، تکالیفی چون ساخت ۵۰۰ هتل در پایان ۵ سال در کشور و همینطور اختیارات ویژه برای تشکلهای صنفی به عنوان ذینفعان اصلی در نظر گرفته شده است.
با این وجود، در این نشست، حجم نگرانیها از تحقق نیافتن برنامههایی که روی کاغذ نوشته میشود و سپس مسیر دیگری پیدا میکند آشکار بود. نمونه بارز آن همین سند چشمانداز ۱۴۰۴ است که قرار بود ایران جایگاه اول منطقه باشد که خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل در پنل تخصصی درباره مناطق آزاد از شواهدی صحبت شد که نشان میدهد دولت از میثاق قبلی خود با مناطق آزاد عدول کرده و به سبب مشکلات انباشته، باوجود تقاضای سفر، دسترسیهای ناکافی حملونقل پاشنه آشیل توسعه شده است.همینطور این هشدار داده شد که نباید جاذبههای گردشگری سرزمین ما به مقصد فقیر کشورهای همسایه تبدیل شود و ضرورت دارد رویکرد به توسعه گردشگری در حاکمیت صنعتمحور باشد تا خیریه محور!
به باور من، این که تصور کنیم گردشگری علت توسعه آینده کشور است، رویکرد پرابهام و نابجایی است. گردشگری بیشتر معلول توسعه است. این صنعت زمانی پر و بال میگیرد که زیرساختهای قوی و دسترسیهای کافی وجود داشته باشد. در واقع، بسترهای توسعه ابتدا فراهم و تقویت میشود و سپس بذر صنعت گردشگری در چنین فرایندی بار میدهد و امکان رشد دارد و نه برعکس. چالش دیگر رویکرد تاجرمسلکی دولت و بخشی از حاکمیت به کسبوکارهاست. سهمخواهیها، بخشینگریها و تصدیگریها تنها منافع زودگذر همان بخشها را تامین میکند تا منافع ملی!طرحهای روی کاغذ در دنیای پرشتاب کنونی هرچقدر هم پشتوانه علمی و واقعبینانه داشته باشند، تضمینی برای اجرا نیاز دارند که گرفتار ضعف مدیریتی و تضاد منافع در ساختار حاکمیتی نمیشوند.
با این وجود، در این نشست، حجم نگرانیها از تحقق نیافتن برنامههایی که روی کاغذ نوشته میشود و سپس مسیر دیگری پیدا میکند آشکار بود. نمونه بارز آن همین سند چشمانداز ۱۴۰۴ است که قرار بود ایران جایگاه اول منطقه باشد که خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل در پنل تخصصی درباره مناطق آزاد از شواهدی صحبت شد که نشان میدهد دولت از میثاق قبلی خود با مناطق آزاد عدول کرده و به سبب مشکلات انباشته، باوجود تقاضای سفر، دسترسیهای ناکافی حملونقل پاشنه آشیل توسعه شده است.همینطور این هشدار داده شد که نباید جاذبههای گردشگری سرزمین ما به مقصد فقیر کشورهای همسایه تبدیل شود و ضرورت دارد رویکرد به توسعه گردشگری در حاکمیت صنعتمحور باشد تا خیریه محور!
به باور من، این که تصور کنیم گردشگری علت توسعه آینده کشور است، رویکرد پرابهام و نابجایی است. گردشگری بیشتر معلول توسعه است. این صنعت زمانی پر و بال میگیرد که زیرساختهای قوی و دسترسیهای کافی وجود داشته باشد. در واقع، بسترهای توسعه ابتدا فراهم و تقویت میشود و سپس بذر صنعت گردشگری در چنین فرایندی بار میدهد و امکان رشد دارد و نه برعکس. چالش دیگر رویکرد تاجرمسلکی دولت و بخشی از حاکمیت به کسبوکارهاست. سهمخواهیها، بخشینگریها و تصدیگریها تنها منافع زودگذر همان بخشها را تامین میکند تا منافع ملی!طرحهای روی کاغذ در دنیای پرشتاب کنونی هرچقدر هم پشتوانه علمی و واقعبینانه داشته باشند، تضمینی برای اجرا نیاز دارند که گرفتار ضعف مدیریتی و تضاد منافع در ساختار حاکمیتی نمیشوند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
تاکید رییس جمهور بر افزایش تولید ناخالص کشور از اقتصاد دریا
-
۱۲ هزار مجوز صیادی در منطقه هرمزگان صادر شده است
-
ازبسترهای توسعه تا بذر صنعت گردشگری
-
آغازعملیات اجرایی فاز اول دو شهر ساحلی در هرمزگان
-
از توسعه دریامحور آن گونه که باید استفاده نکردیم
-
فعالان بورس تنبیه شدند
-
خودکفایی در تولید و استقرار قفسهای دریایی
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



