اگر جنگ غزه یک سال طول بکشد...  «روزنامه دریایی سرآمد» تحلیل می‌کند

تورم جهانی سرخ

سمت و سوی تورم جهان با تنش‌های دریای سرخ
​​​​​​​گروه امنیت دریایی - توحید ورستان- کارخانجات خودروسازی در بلژیک و آلمان فعالیت خود را کاهش دادند و یک شرکت آمریکایی تولیدکننده لوازم بیمارستانی، نمی‌داند چه زمانی باید قطعات یدکی لازم را از آسیا تهیه کند. همه این موارد به دلیل تأثیر بحران دریای سرخ بر تجارت بین المللی است. حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و افزایش تنش در آن، شوک جدیدی به تجارت جهانی وارد کرد که از جهاتی بیشتر از تاثیرات مرتبط با بیماری کرونا در بنادر و جنگ روسیه و اوکراین بود. انصارالله یمن به کشتی‌های باری اسرائیل در آب‌هایی دریای سرخ که آسیا را به اروپا و ایالات متحده متصل می‌کنند، حمله می‌کنند. زیرا اقدامات آنها با هدف توقف جنگ اسرائیل علیه غزه صورت می‌گیرد و کشتی‌ها را ناگزیر به دور شدن از کانال سوئز و دور زدن آفریقا می‌کند. این اختلال باعث تاخیر در حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها می‌شود، بنابراین جهان هنوز باید با بازگشت تورم کنار بیاید.

اگر جنگ یک سال طول بکشد...
تاثیر بحران دریای سرخ بر اقتصاد جهانی با تداوم جنگ در غزه، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. براساس مطالعات صورت گرفته، اختلال در تجارت سراسر دریای سرخ برای یک سال می‌تواند منجر به تورم در قیمت کالاها تا ۲ درصد شود و این در شرایطی است که جهان از افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره بها و غیره رنج می‌برد. این امر احتمالا به معنای نرخ بهره بالاتر و بنابراین تضعیف اقتصادها نیز باشد. شرکت «Man & Machine» که ابزاری برای دستگاه‌های بیمارستانی تولید می‌کند، معمولا ماهی یک بار محموله‌ای از قطعات تولیدی را دریافت می‌کند، اما آخرین محموله که چهار هفته پیش آسیا را ترک کرد، به دلیل بسته شدن مسیر عادی از طریق کانال سوئز با تاخیر مواجه شد و سه هفته دیگر طول می‌کشد. تغییر مسیر به کانال پاناما نیز ناموفق بود، زیرا محموله‌ها در آشفتگی ناشی از خشکسالی گیر کرده بود و اکنون، احتمالا مجبور شود از اقیانوس آرام به لس آنجلس در ساحل غربی آمریکا بگذرد، سپس با کامیون یا قطار به مریلند در شرق ایالات متحده برسد. این شرکت هیچ ایده‌ای ندارد که محصولات چه زمانی وارد می‌شوند. البته، سایر صنایع نیز به دلیل بحران دریای سرخ با مشکلات مشابهی روبرو هستند. تولیدکننده خودروهای الکتریکی «تسلا» مجبور شد کارخانه خود در نزدیکی برلین را از دوشنبه ۲۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه تعطیل کرد. همچنین به دلیل تاخیر در ارسال بار، شرکت خودروسازی سوئدی ولوو  متعلق به چین، خط مونتاژ خود را در بلژیک، برای سه روز متوقف کرد. تولید در کارخانه سوزوکی موتور در مجارستان به دلیل تاخیر در تهیه موتور و سایر قطعات از ژاپن به مدت یک هفته متوقف شد (محصولات این کارخانه به برخی از کشورهای عربی صادر می‌شود).

۴۰ درصد پوشاک اروپا
 از دریای سرخ می‌گذرد
همچنین، خرده‌فروش بریتانیایی «مارکس اند اسپنسر» هشدار داد که این اختلال باعث به تعویق افتادن مجموعه‌های لباس‌های بهاری و کالاهای خانگی جدید می‌شود که قرار بود در فوریه و مارس تحویل شوند. استیو لامار، مدیر عامل انجمن پوشاک و کفش آمریکا، گفت که تقریباً ۲۰ درصد از پوشاک و کفش‌های وارداتی به ایالات متحده از طریق کانال سوئز وارد می‌شود. البته در مورد اروپا، تأثیر آن بیشتر است. ۴۰ درصد از واردات پوشاک و ۵۰ درصد کفش آن از دریای سرخ عبور می‌کند. از ۱۹ ژانویه، تقریباً ۲۵ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی مسیری غیر از دریای سرخ را طی خواهد کرد. این امر هزاران مایل و یک یا دو هفته را به زمان سفر اضافه می‌کند. از همین روی، هزینه حمل و نقل یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی (۱۲.۹۱ متری) از آسیا به شمال اروپا از کمتر از ۱۵۰۰ دلار در اواسط دسامبر به نزدیک به ۵۵۰۰ دلار افزایش یافته است. اما اوضاع می‌تواند بدتر باشد. دو سال پیش، هزینه حمل یک کانتینر از آسیا به شمال اروپا به ۱۵۰۰۰ دلار و حدود ۱۴۲۰۰ دلار از آسیا به دریای مدیترانه رسید.

آیا وضعیت بدتر از در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است؟
به باور برخی از کارشناسان، از نظر اختلالات زنجیره تامین، ما حتی به وضعیتی که در طول همه‌گیری حاکم بود نزدیک نیستیم. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، مصرف‌کنندگان آمریکایی به دلیل اختلال در قرنطینه کووید-۱۹ و داشتن چک‌های کمکی دولتی، هزینه‌های زیادی برای مبلمان، تجهیزات ورزشی و سایر کالاها پرداختند. خواسته‌های آنها کارخانه‌ها، بنادر و شرکت‌های کشتیرانی را فرسوده کرد که منجر به تاخیر و کمبود در تامین دارو و گرانی شد. اما شرایط هم اکنون و پس از اختلال در زنجیره تامین، شرکت‌های کشتیرانی ناوگان خود را گسترش دادند و کشتی‌های بیشتری برای مقابله با هرگونه شوک در اختیار دارند. حتی بازار در وضعیت ظرفیت بار مازاد قرار دارد، که باعث می‌شود ظرفیت کافی برای جذب اختلالات ناشی از بحران دریای سرخ وجود داشته باشد. علاوه بر این، تقاضای جهانی کاهش یافته است که دلیل آن تا حدی به دلیل تصمیم فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ بهره در راستای مبارزه با تورم و بخشی به دلیل اقتصاد متزلزل چین است. تورم طی یک سال و نیم گذشته کاهش یافته، اگرچه همچنان بالاتر از نرخی است که بانک‌های مرکزی به دنبال آن هستند. کاترین راس، اقتصاددان و مشاور اقتصادی کاخ سفید در دولت اوباما گفت: «در حال حاضر نیروهای قابل توجهی برای کاهش تورم کار می‌کنند. دشوار است ک بحران دریای سرخ و اختلالات ناشی از آن بتواند تورم را به طور قابل توجهی افزایش دهد. ما حتی شاهد کاهش بیش از یک دهم درصدی هستیم.» با این حال، برخی نیز هشدار می‌دهند که اگر شرکت‌های کشتیرانی به مدت یک سال از عبور از کانال سوئز اجتناب کنند، یک معامله بزرگ برای شرکت‌هاست. زیرا هزینه‌های اضافی منجر به تورم کالاها از ۱ تا ۲ درصد می‌شود. همچنین، یان هافمن، کارشناس کشتیرانی سازمان ملل، در ۲۵ ژانویه هشدار داد که بحران دریای سرخ با کند کردن توزیع غلات به مناطقی مانند آفریقا و آسیا، که به محموله‌های گندم از اروپا و کشورهای دیگر وابسته است، خطری جدی برای امنیت غذایی جهان به همراه دارد. از همین روی، اگر درگیری در خاورمیانه گسترش یابد و منجر به افزایش قیمت نفت شود که اکنون کمتر از قبل از ۷ اکتبر است، می‌تواند شرایط اقتصاد جهانی بدتر نیز بکند.

تورم جهانی سرخ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه