«اقتصاد سرآمد» پيشنهاد مي‌كند:

۱۶ آبان روز ملي دريايي ايران


شوراي فرهنگ عمومي به تحقق اهداف سياست‌هاي توسعه درياپايه ورود كند

​​​​​​​گروه فرهنگ دریا - امید متین - ۱۶آبان، روزي است كه بعد از صدها سال توطئه استعماري و استثماري كه موجب دوري ايرانيان و بي‌توجهي دولت‌ها به توسعه دريايي ايران بود، ايران به سمت دريا رو كرد و به دريا انديشيد. ابلاغ سياست‌هاي توسعه درياپايه توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، دوران نويني در توسعه ايران با تكيه بر توسعه دريايي نويد داد. سال‌هاي سال، استعمار تلاش كرد تا ايرانيان را از دريا دور نگه دارد. مي‌دانست كه دريا موهبتي بزرگ براي ايرانيان است كه اگر به آن توجه كنند، گوي سبقت پيشرفت را از جهانيان خواهد ربود و به سرعت به سمت تعالي پيش خواهد رفت. تا ۱۶ آبان امسال، بر موفقيت خود لبخند مي زد كه با ابلاغ سياست‌ها، لبخندش به تلخي گراييد. 


۱۶ آبان عيد است
اگر ما را افراطي در درياگرايي نخوانند، مي‌گوييم كه ۱۶ آبان عيد دريايي ايرانيان است. اين روز بايد تاريخي شود. بايد در تاريخ بماند. بايد هر ساله به اين مناسبت، تمام نگاه‌هاي ايرانيان به سمت دريا بچرخد. بايد روزي در تقويم ثبت شود تا هر سال موج عظيم مطالبه و خواست مردم براي گرايش و توسعه دريايي خود را نمايان كند. بايد ۱۶ آبان را به رسميت شناخت طوري كه ديگر هيچ نقشه شومي نتواند رابطه ما و دريا را بر هم زند. 

شوراي فرهنگ عمومي
در تحقق اهدف سياست‌هاي توسعه درياپايه، همه توان‌هاي ملي و مردمي بايد پاي كار بيايد. اين توسعه به دليل از دست‌دادن سال‌ها فرصت، با دولت يك تنه، به سامان نمي شود. هم تمامي اجزاي دولت بايد پاي كار بيايند و هم تمام ملت ايران. اين گونه مي‌توان عقب‌ماندگي چندصد ساله را به سرعت جبران كرد. 
در اين ميان، شوراي فرهنگ عمومي بايد ميان‌داري كند. اين ميدان يك پرچم فرهنگ بلند و بزرگ مي خواهد كه مي تواند در دستان شوراي فرهنگ عمومي قرار گيرد. 
پيشنهاد مي‌كنيم كه شوراي فرهنگ عمومي، روز ۱۶ آبان ماه را به عنوان «روز ملي دريايي ايران» نام‌گذاري و در تقويم سالانه ثبت كند. اين روز كه مصادف است با ابلاغ سياست‌هاي توسعه درياپايه توسط رهبر فرزانه انقلاب، يك نقطه سرنوشت‌ساز براي ايران و ايراني است. چه خوب است و چه زيباست كه هر ساله اين روز جشن گرفته شود. دريا را به همه ذهن‌ها و خاطره‌ها وارد كند و از فراموشي و فراموش‌كاري جلوگيري كند. 
اين روز مي‌تواند فعالان دريايي را معطوف به هدف كند و توسعه دريايي به عنوان يك اصل در كشور تبديل شود. مي تواند مسئولان و مديران دولتي را در جهت تلاشي قرار دهد كه هر ساله گزارش عملكرد خوبي براي ارائه به مردم داشته باشند. مي تواند مردم را به سوي دريا مشتاق كند و مهاجرت معكوس را شكل دهد و جريان ذهني مردم را از هراس دريا به شوق دريا تبديل كند. 
نمي‌توان مدعي بود كه بدون فرهنگ و فرهنگ سازي مي توان به يك توسعه پايدار رسيد. اصولا بدون فرهنگ ، هيچ توسعه‌اي قابل تحقق نيست. اين است كه جايگاه مناسبي براي حضور شوراي فرهنگ عمومي در جريان توسعه دريايي كشور و اجراي سياست هاي ابلاغي وجود دارد. 

۹مرداد - نوروز دريا
گفتني است و جالب است كه ايرانيان يك روزي به نام نوروز دريا دارند. ريشه اين نوروز دريا كه به معناي توجه و احترام به درياست، گويا به سلخ برمي‌گردد. بخشي از جزيره قشم در استان هرمزگان. 
مردم سلخ هر ساله، در نهم مردادماه، عيد دريايي دارند با رسم و رسومي كه از نياكانشان به آن‌ها رسيده است. مثلا با خاك مخصوصي به نام گلك، رنگ مي‌سازند و به خانه و احشام مي‌مالند. لباس‌هاي نوي مي‌پوشند و و خوراك‌هاي دريايي ميل مي‌كنند. جشن و ديد و بازديد،‌ نشاط و سرور و همه چيز براي توجه و و احترام به دريا. 
اين كه دقيقا اين نوروز دريايي از كجا ريشه گرفته، موضوع اين نوشتار نيست؛ مد نظر ما اين است كه مي توان همين نوروز را هم گسترش داد. اگر قرار است بر اساس سياست‌هاي توسعه دريايي و طرح نوين آمايش سرزميني و تعدد استان هاي دريايي، ديگر يك كشور خشك و كويري نباشيم و كشوري دريايي باشيم كه از شمال و جنوبگان داراي دريا هستيم، بهتر است نوروز دريايي هم داشته باشيم. 
اين يعني، تحقق بخش مهمي از سياست هاي توسعه دريا پايه. يك پايه اين توسعه،‌ مردم هستند. بدون مردم، توسعه مفهوم ندارد. براي مردم بايد فرهنگ سازي كرد. يك نوروز دريايي در نهم مرداد مي تواند در اين مسير خيلي به كشور كمك كند.

روزهاي دريايي
در تقويم يك روز به نام روز دريانوردي و يك روز به عنوان روز دريانورد داريم. اين كه اين‌ها از كجا امده‌اند نيز مورد نظر اين نوشتار نيست. موجوديت آن‌ها و اثربخشي ان‌ها مد نظر ماست. اين دو روز تقويمي بسيار خوب و موثر هستند؛ اما محدود به درون فعالان دريايي است و بعد عمومي و مردمي ندارند. ما نياز به بعد مردمي براي توسعه دريايي داريم. بايد ناباوري به دريا در ذهن ايرانيان ترك بردارد و بشكند. بايد ايران را دريايي باور كنيم. همه اين‌ها نياز به فرهنگ و فرهنگ سازي دارد. اين است كه روزي به نام روز ملي دريايي ايران در ۱۶ آبان و روزي به نام نوروز دريايي در ۹ مرداد، مي‌تواند جلوه عمومي و تششع فرهنگ عمومي كشور به سمت دريا را به همه ذهن ها و دل ها بتاباند. 

جايگاه شوراي فرهنگ عمومي
بايد پرسيد كه جايگاه شوراي فرهنگ عمومي كشور در تحقق اهداف سياست هاي توسعه درياپايه و اجراي قوي آن كجاست؟ آيا بي ربط است يا با ربط؟ اگر بي‌ربط است چرا و اگر با ربط است چگونه؟
ما تصور مي‌كنيم كه مناسب باشد كه شوراي فرهنگ عمومي موضوع سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري را در جلساتي مورد كنكاش قرار دهد و جايگاه و مسئوليت و رسالت خود در اين باره را كشف و بيان كند. 
به نظر مي رسد كه بررسي روز ملي دريايي ايران و نوروز دريا هر دو براي ايرانيان قابل طرح و بحث باشد. ما در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد براي مشاركت در تحقيق و پژوهش براي رد يا اثبات اين پيشنهادات و انعكاس مطلوب نتايج آن به افكار عمومي و به خصوص به اهالي دريا اعلام آمادگي مي‌كنيم. در پرتو اين روزها مي‌توان شاهد موج بزرگي از فعاليت‌هاي فرهنگي- ادبي و هنري دريايي باشيم و همه دل‌ها و نگاه‌هاي ايرانيان را به سمت دريا جلب كنيم. همه را با دريا آشتي دهيم و در تقويت سياست مهاجرت معكوس به سمت دريا و افزايش جمعيت سواحل كمك بزرگي انجام دهيم. 
به اميد تحقق واقعي و قوي سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري-مدظله- در توسعه درياپايه و ديدن ايراني نوين و مافوق منطقه و جهان.
۱۶ آبان روز ملي دريايي ايران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه