تجارت ۶۵۰ ميليون دلاري آبزيان  در سال ۱۴۰۲


مديركل دفتر بهبود كيفيت فرآوري و توسعه بازار آبزيان گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۳۹هزار تن محصولات شيلاتي به ارزش ۵۲۸ميليون دلار صادر شد اين در حالي است صادرات در سال ۱۴۰۲ به ۶۵۰ميليون دلار رسيد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عباس مختاري درباره تجارت آبزيان و محصولات شيلاتي در دولت سيزدهم گفت: در سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۳۹ هزار تن محصولات شيلاتي به ارزش ۵۲۸ ميليون دلار صادر شد، اين در حالي است كه ميزان صادرات در سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۱۰ هزار تن محصولات شيلاتي به ارزش ۶۵۰ ميليون دلار برآورد شد.
اين مسؤول دولتي به بازار و نقش شيلات در سفره مردم اشاره كرد و افزود: در راستاي افزايش سطح دسترسي به بازارها، اقدامات زيادي در سازمان شيلات ايران به انجام رسيده است، به گونه‌اي كه در سال ۱۳۹۹ تعداد بازارهاي تخصصي آبزيان در كشور ۲۱۰ واحد بود كه با رشد ۷ درصدي در سال ۱۴۰۲ به ۲۲۵ واحد افزايش يافت.
وي ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد بازارهاي اينترنتي آبزيان در كشور تنها ۱۳ واحد بود كه با رشد ۱۴۶ درصدي در سال ۱۴۰۲ تعداد بازارها به ۳۲ واحد ارتقا يافت.
مختاري از افزايش ۲۹ درصدي مراكز عرضه مستقيم و زنده فروشي ماهيان در كشور خبر داد و گفت: در حالي كه تا سال ۱۳۹۹ تعداد مراكز عرضه مستقيم و زنده فروشي ۱۵۶ مركز بود در سال ۱۴۰۲ تعداد اين مراكز به ۲۰۲ مركز رسيد.
مدير كل دفتر بهبود كيفيت فرآوري و توسعه بازار آبزيان از رشد ۵۰۰ درصدي تعداد زنجيره‌هاي ارزش در كشور خبر داد و گفت: تعداد زنجيره‌هاي ارزش در سال ۱۳۹۹ تنها يك زنجيره بود كه با رشد ۵۰۰ درصدي در سال ۱۴۰۲ به ۶ زنجيره رسيد.
مختاري ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد غذاهاي فرآوري شده آبزيان در كشور ۱۸ محصول بود كه با رشد ۱۱ درصدي تا سال ۱۴۰۲ به ۲۰ محصول افزايش يافت.
وي به نقش مؤثر فرهنگ آبزي مصرفي اشاره كرد و گفت: در سال ابتداي دولت سيزدهم تنها يك مورد فعاليت ترويجي نظير موشن‌گرافي وجود داشت كه با رشد ۱۶۰۰ درصدي در سال ۱۴۰۲ به ۱۷ مورد رسيد.
اين مسؤول دولتي اعلام كرد: سال ۱۳۹۹، ۸۱ مورد جشنواره، مسابقه و دوره آموزشي طبخ آبزيان برگزار شد كه اين عدد با رشد ۲۵ درصدي و تعداد موارد فوق به رقم ۱۰۱ رسيد.
تجارت ۶۵۰ ميليون دلاري آبزيان  در سال ۱۴۰۲
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه