کارشناس بازارسرمایه به «اقتصاد سرآمد» می‌گوید:

پیش‌بینی کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورس

گروه بازرسرمایه - مسعود وطنخواه - بازارسرمایه این روزها با مشکلات متفاوتی نظیر انتخابات ریاست‌جمهوری، کاهش حاشیه سود و حتی زیان‌ده شدن گروهی از شرکت‌های بورسی، کاهش ارزش معاملات خرد و افزایش خروج نقدینگی از بورس، افزایش نرخ بهره دربازار آزاد و...دست به گریبان است. چالش‌هایی که هر کدام به تنهایی برای یک بورس می‌تواند معادلات و نظر خریداران را تغییر دهد.
محمدامین امین‌الرعایا، کارشناس بازار سرمایه در این باره به «اقتصاد سرآمد» گفت: نظر به اینکه در حال نزدیک شدن به فصل مجامع هستیم و به طور معمول در این فصل طبق سنوات قبل، انتظار فعالان بازار سرمایه است که صعود مختصری در بورس اتفاق بیفتد.
در مجامع عمومی بیشتر سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی به منظور گفت‌وگو و تعیین وضعیت شرکت گرد هم می‌آیند. این کار باعث می‌شود تا شرکت‌ها سهامداران واقعی خود را بشناسند و با آن‌ها تبادل نظر کنند. البته، منظور از سهامداران آن دسته از افرادی هستند که مقدار زیادی از سهام شرکت را در اختیار دارند. اما، این بدان معنا نیست که سهامداران خرد نتوانند در این مجامع شرکت کنند.
مجمع عمومی به منظور رسیدگی به گزارش مدیران، صورت‌های مالی شرکت و تخصیص سود نقدی به سهامداران شرکت تشکیل می‌شود.
زمان مجامع شرکت‌های بورسی طبق دستور سازمان بورس و قانون تجارت کشور باید حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی هر شرکتی برگزار شود. مجمع عادی تنها سالی یکبار برگزار می‌شود و نسبت به سایر مجامع بورسی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
او پیش‌بینی کرد: امسال نیز از این قاعده مستثنی نباشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که سودهای خیلی خوبی در سال‌های گذشته میان سهامداران تقسیم کردند با توجه به تغییر فرمول قیمت سوخت و تامین انرژی (برق) و افزایش قیمت مواد اولیه با کاهش قابل توجه حاشیه سود و شاید هم زیان به خاطر افزایش بهای تمام‌شده مواجه هستند.
نسبت میزان سود شرکت به میزان فروش را حاشیه سود می‌گویند به عبارت دیگر،  اگر داده‌ای تحت عنوان میزان سود سهام مورد نظر را بر داده مربوط به میزان فروش سهام تقسیم کنیم، حاصل حاشیه سود را نتیجه می‌دهد که اگر آن را در ۱۰۰ هم ضرب کنیم، درصد سود به دست می‌آید.
فرض کنید که در اطلاعات شرکتی گفته شده است که حاشیه سود آن ۱۵ درصد است، این به چه معناست؟ در واقع منظور از این گزاره این است که شرکت مدنظر به ازای هر ۱۰۰ تومان فروش به میزان ۱۵ تومان را به‌عنوان سود نصیب خود کرده است.گاهی مشاهده می‌شود که حاشیه سود شرکت نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است که این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله کاهش سوددهی شرکت، کاهش قیمت محصول نسبت به گذشته، افزایش هزینه‌های جانبی شرکت، عدم مدیریت کافی در کنترل هزینه‌ها و…
آسیب بازار سرمایه در سال گذشته از نرخ بهره 30 درصدی 
رئیس سازمان بورس فروردین 1403، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره گفته بود: «اگر بدون تعارف بخواهیم صحبت کنیم، شاهد اخذ تصمیماتی در بخش های مختلف بدون در نظر گرفتن اثرات آ« تصمیم بر سایر بخش ها هستیم. به طور مثال وقتی نرخ سود بانکی به 30 درصد و بالاتر  می آوریم، اثراتی بر بازار سرمایه و همچنین اثراتی بر تامین مالی بنگاه های اقتصادی و اثراتی بر سیستم های بانکی دارد. مشخصا این اثرات در سال گذشته بر بازار سرمایه شدید بود.»
عشقی افزوده بود: «بسیاری از بخش نامه هایی که یک دفعه ابلاغ می‌شود و متاسفانه عطق به ما سبق می‌شود نیز ذیل همین تصمیمات است. سرمایه‌گذار مدت زیادی با مفروضاتی سرمایه‌گذاری کرده، سهام خریده و یا سهام فروخته، اما یک دفعه بخشنامه‌ای صادر می‌شود و عطف به ما سبق می‌شود و سرمایه‌گذار غافل‌گیر می‌شود.»
رئیس سازمان بورس گفته بود: «طبیعتا با چنین اقداماتی مشارکت مردم در بازار سرمایه و شرکت های سهامی عام پروژه میسر نمی‌شود. مشخص است سود بانکی وقتی روی 30 تا 35 درصد است همراه با ریسک‌هایی که وجود دارد جذابیت بازار سرمایه و در نتیجه مشارکت مردم را کاهش می‌دهد.»
این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: صعود قابل‌توجهی در شاخص کل بورس اتفاق نمی‌افتد و نوسان‌های مثبت را موقتی و گذرا ارزیابی کرد.
توضیح چارت شاخص کل بورس: شاخص کل بورس در آخرین گام صعودی است که مرحله ««g» نام دارد که در این فاز شاخص کل تا محدوده 2میلیون و 300-350 واحد می‌تواند صعود را تجربه کند و در مرحله بعدی، شاخص کل وارد آخرین مرحله اصلاح مرحله «C» نزولی می‌شود.
طلا بعد از هر فاز صعودی با کاهش‌های مومنتوم مواجه شده است به عبارت دیگر، دامنه‌های صعود در چند سال گذشته هر دفعه کمتر شده است با توجه به شکل نمودار، در اولین فاز صعودی از کف حدود 300درصد رشد را تجربه کرده است و در فاز دوم صعود حدود 180درصد رشد، در فاز سوم حدود 100درصد و در مرحله آخر خود حدود 25درصد رشد را تجربه کرده است.
او پیش‌بینی کرد: احتمال کاهش طلا در مقطع فعلی تا محدوده هر گرم 3میلیون تومان وجود دارد و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست به دلیل اینکه خواب پول زیادی ممکن است در ان اتفاق بیفتد، اما با دید بلندمدت می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد.
امین‌الرعایا درباره دلار اظهار کرد: ارز نیز با وضعی نظیر طلا همراه است در اولین گام حدود 300درصد، در گام دوم حدود 80درصد و در گام آخر حدود 16درصد، که کاهش مومنتوم صعودی دلار مشخص است در مرحله فعلی که دلار بازار آزاد در حدود 59هزار تومان است.
او پیش‌بینی کرد: احتمال یک اصلاح دیگر در قیمت دلار تا محدوده 55-56هزار تومان وجود دارد و در کوتاه‌مدت فاز صعودی خاصی نخواهد داشت، اما اگر افرادی برای تجارت به ارز نیاز داند قیمت‌های ارز در این محدوده مخصوصا برای واردات بسیار ارزنده است و هر چه قیمت به 55هزار تومان نزدیک‌تر می‌شود ارزندگی بیشتری پیدا می‌کند.
امین‌الرعایا درباره بازار مسکن گفت: کاهش محسوس سطح تقاضای مصرف‌کننده به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین ساخت‌سازهای دولتی که سبب کاهش قابل توجه تقاضای مسکن شده است و بازار ملک این روزها در رکود به سر می‌برد به همین دلیل خرید ملک برای نیاز شخصی مناسب است اما به دلیل احتمال خواب پول و کاهش نقدشوندگی برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.
 پیش‌بینی کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه