«روزنامه دریایی سرآمد» بررسی کرد

منابع  اقیانوسی  در خدمت  توسعه  و ایجاد اشتغال

اثرات از دست دادن تنوع زیستی بر خدمات اکوسیستم اقیانوس 
​​​​​​​گروه اقتصاد اقیانوسی - سیدعمران طباطبایی - پروژه‌ های دریایی پایدار  و تامین مالی نوآورانه مانند اوراق قرضه آبی بخشی از تلاش‌ های رو به رشد جهانی برای نگاه کردن به راه ‌حل ‌های مبتنی بر خشکی و در نظر گرفتن اقتصاد اقیانوسی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی است. ساخت نیروگاه ‌های انرژی ‌های تجدید پذیر، حفاظت یا احیای جنگل‌ ها مهم است اما استفاده پایدار از منابع اقیانوسی برای توسعه، بهبود معیشت و ایجاد شغل نیز حیاتی است. با این حال، سلامت اقیانوس‌ ها و مزایایی که برای انسان ‌ها ارائه می‌ کند در معرض خطر آلودگی، صید بیش از حد و تغییرات آب و هوایی قرار دارند. اقداماتی که ما برای حفظ و پرورش اقیانوس های خود انجام می دهیم تأثیر مستقیمی بر توانایی آنها در محافظت از ما و حیات روی سیاره ما خواهد داشت.
اقیانوس ها همچنین منابع غنی از منابع دست نخورده را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مقابله با اثرات آب و هوا و ارائه منافع مشترک به جوامع و تنوع زیستی ارائه می دهند. هنوز بسیاری از قلمروهای آبی وجود دارد که بشر هنوز باید آن را کشف کند اما دانش کنونی از اکوسیستم ‌های اقیانوسی از قبل نشان می‌ دهد که آنها برای جوامع ارزش زیادی دارند. اعماق دریا، کربن را از جو دور نگه می دارد، دریا از جوامع در برابر بلایای ساحلی محافظت می کند و منابع ژنتیکی دریایی راه را برای نوآوری های پزشکی هموار می کند مانند پروتئین های فلورسنت در چتر دریایی که می تواند به تشخیص سرطان کمک کند. اندیشمندان پیشنهاداتی در مورد اینکه چگونه می ‌توان از طریق تأمین مالی و ترکیبی از سرمایه دولتی و خصوصی برای کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری ‌ها دادند اما دولت ها از آن سر باز می زنند.
به عنوان مثال، ظهور بازارهای کربن می تواند سرمایه های جدیدی را برای حفاظت از اقیانوس ها از طریق فروش اعتبارات کربنی از حفاظت از زیستگاه های ساحلی یا دریایی تزریق کند. اوراق قرضه آبی و طرح های بیمه نیز برای بهبود تاب آوری زیستگاه های ساحلی در حال توسعه هستند. به عنوان مثال، صخره های مرجانی سالم می توانند انرژی امواج را کاهش دهند و به عنوان اولین خط دفاعی برای جوامع در صورت وقوع یک فاجعه ساحلی عمل کنند. طرح ‌های بیمه پارامتریک که هزینه بازسازی صخره‌ ها پس از طوفان را پرداخت می ‌کنند، برای محافظت از صخره ‌ها به اجرا درآمده و طرح ‌های مشابهی برای نقاط مختلف دنیا در حال توسعه هستند.
در سال 2018، سیشل اولین اوراق قرضه آبی مستقل جهان را منتشر کرد. یک ابزار مالی که به طور خاص برای حمایت از پروژه های دریایی و شیلات پایدار طراحی شده است و می توان از هم افزایی بیشتر در اقیانوس ها استفاده کرداقیانوس ها به جای اینکه به عنوان یک کل ارزش داشته باشند، به صورت تکه ای ارزش گذاری 
می شوند. در زمین، پروژه ‌های زیر بنایی می ‌توانند برای مهار چنین هم ‌افزایی ‌ها به صورت مشترک قرار گیرند. یکی از این ایده ها در فضای دریایی به امکان آبزی پروری، حفاظت از صخره ها و تولید انرژی های تجدید پذیر مبتنی بر اقیانوس در یک سایت می پردازد. 
وقت آن است که اقیانوس ها را به بحث بکشیم، هم به خاطر مردم و هم به خاطر سیاره.
 امروزه ایران به موضوعات آبزی پروری آنچنان که باید اهمیت نداده و در موضوعات حفاظت از صخره ها به گونه ای باعث نابودی آنها شده است چرا که درک ارزش ها، تصاویر و اصول کاربران ساحلی و تأثیر آنها بر مقبولیت اجتماعی، بخشی انکار نشدنی از هویت ملت ایران است.
منابع  اقیانوسی  در خدمت  توسعه  و ایجاد اشتغال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه